نظم جهانی چطور در حال فروپاشی است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۵

نظم جهانی چطور در حال فروپاشی است؟

کتاب «دانش اتوپیا» نوشته‌ ایمانوئل والرشتاین با ترجمه‌ محمد غفوری منتشر شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌ عمومی انتشارات صاد، کتاب «دانش اتوپیا» نوشته‌ ایمانوئل والرشتاین با ترجمه‌ محمد غفوری از سوی نشر صاد منتشر شد.

قرن بیستم شاهد پیروزی‌ها و شکست‌هایی بوده که منجر به خودآگاهی دنیای مدرن شده است. در کتاب «دانش اتوپیا» ایمانوئل والرشتاین استدلال می‌کند که چه‌طور نظم جهانی که از این رویاها تغذیه می‌کند، در حال فروپاشی است. این نظریه‌پرداز نظام جهانی با اشاره به جهانی‌شدن تجارت، تغییر نهادهای کار و خانواده، شکست ایدئولوژی سنتی لیبرال و خطر بحران‌های عمیق زیست‌محیطی، بر این باور است که سیستم دولت-ملت دیگر کارایی ندارد. همچنین او پیش‌بینی می‌کند که تا نیم‌قرن دیگر شاهد فروپاشی نظام کنونی، مناقشات و درگیری‌های بزرگ خواهیم بود.

ایمانوئل والرشتاین جامعه‌شناس و متفکر آمریکایی شناخته شده معاصر است که عمدتا به‌دلیل طرح نظریات انتقادی‌اش به سازوکارهای نظام سرمایه‌داری شناخته می‌شود. او استاد دانشگاه پیل آمریکا بود و چندسال پیش نیز سفری به ایران داشت. در سال ۲۰۱۴ جایزه جهانی بهترین پژوهش انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی به او تعلق گرفت. شهرت او بیشتر مرهون نظریه «نظام جهانی» است که یکی از مناقشه‌برانگیزترین نظریات در میان جامعه‌شناسان به‌شمار می‌آید.

کتاب «دانش اتوپیا» را می‌توانید از سایت نشر صاد به نشانی Saadpub.ir تهیه کنید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است