«هزاره ادب پارسی» به قسمت شصتم رسید/ تا شماره ۱۰۰۰ می‌رویم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۱
محمدباقر رضایی به صبا گفت:

«هزاره ادب پارسی» به قسمت شصتم رسید/ تا شماره ۱۰۰۰ می‌رویم

نویسنده برنامه «هزاره ادب پارسی» همزمان با پخش شصتمین قسمت از این برنامه درباره ویژگی‌های آن سخن گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، «هزاره ادب پارسی» برنامه‌ای درباره تاریخ ادبیات ایران بر اساس کتاب تاریخ ادبیات هشت جلدی ذبیح الله صفا و بر پایه کارشناسی استادان حوزه ادبیات است که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳:۰۰ به تهیه‌کنندگی محمدحسینی باغسنگانی، نویسندگی محمدباقر رضایی و اجرا و گویندگی بهروز رضوی روی آنتن می‌رود.

به مناسبت پخش شصتمین قسمت از برنامه «هزاره ادب پارسی» گفتگویی با محمدباقر رضایی نویسنده برنامه داشته‌ایم. نویسنده «هزاره ادب پارسی» با اشاره به اینکه این برنامه به شصتمین قسمت خود رسیده است، مطرح کرد: این برنامه هم اکنون به قسمت‌هایی رسیده که قرار است به وقایع ادبیِ اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری قمری بپردازد. در حقیقت همه این وقایع به اضافه حاشیه‌های ادبیِ آن دورانِ پُر تلاطم، تا شماره صد برنامه ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که این برنامه در چند قسمت قرار است روی آنتن برود، مطرح کرد: علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ تا شماره هزار را یعنی تا رسیدن به دوران معاصر برای این برنامه در نظر گرفته است البته باید ببینیم آیا موفق می‌شویم برنامه را به آنجا برسانیم یا نه.

نویسنده «هزاره ادب پارسی» با اشاره به اینکه از منابع گوناگون برای این برنامه تحقیق و فیش برداری می‌کند، مطرح کرد: بعد از تحقیقات لازم و اطمینان از صحت آن‌ها با قلمی که تازه و قابل قبولِ محافلِ دانشجویی و همچنین عمومِ مردم باشد، مطالب را می‌نویسم و تحویل تولید می‌دهم.

رضایی ادامه داد: طبیعی است که ما مجبوریم همه نظرها و عقاید درباره شعرا و نویسندگان و بطور کلی متونِ کهن را در برنامه (البته با حفظ اصول) لحاظ کنیم. بنابراین باید از منابع گوناگون استفاده کنیم و سلیقه‌های مختلف را از جنبه‌های گوناگون در نظر بگیریم اما در مسایل عقیدتی، انحراف‌های موجود را با اطمینان به اینکه درست نیستند، مطرح نمی کنیم.

وی بیان کرد: به عنوان مثال عده‌ای می‌گویند بیت (پیرِ ما گفت خطا بر قلمِ صنع نرفت، آفرین بر نظرِ پاکِ خطا پوشش باد) که از حافظ است، در واقع خطا را در خلقت محتَمل می‌داند و به آن پیر، طعنه می‌زند. این نظر کاملا انحرافی است و صدها محقق آن را رد کرده‌اند. بنابراین ما هم نمی‌توانیم چنین برداشت‌های سطحی، مغرضانه و اشتباه را در شماره‌های مربوط به حافظ مطرح کنیم.

نویسنده «هزاره ادب پارسی» تاکید کرد: البته برخی از این مسایل را اگر ضروری باشد، همراه با نظرهای منطقیِ بزرگانِ ادبیات، مطرح می‌کنیم و روی نتیجه‌ای که می‌گیریم، به اصطلاح پردازشِ بیشتری انجام می‌دهیم.

رضایی در پایان درباره بازخورد برنامه گفت: بازخورد این برنامه تا به اینجا بسیار خوب بوده و همین موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر کرده است. ناگفته نماند که تاثیر مطالب با صدای بهروز رضوی که یکی از بهترین گویندگان رادیو است، صد چندان شده است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است