پخش ۱۴۰۰ ساعت برنامه از سیمای استان‌ها در دهه فجر/ «جلال» به آنتن می‌رسد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۵
رییس مرکز سیمای استان‌ها خبر داد:

پخش ۱۴۰۰ ساعت برنامه از سیمای استان‌ها در دهه فجر/ «جلال» به آنتن می‌رسد

رییس مرکز سیمای استان‌ها از پخش هزار و 400 ساعت برنامه تلویزیونی را به مناسبت چهل و دومین فجر انقلاب در سیمای مراکز و فصل دوم سریال جلال از شبکه یک خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، سیدعباس فاطمی در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه دهه فجر امسال به عنوان چهل و دومین سالگرد پیروزی نهضت اسلامی، یادآور حماسه‌ها و فداکاری‌های یک ملت به رهبری بزرگ‌مرد تاریخ معاصر ایران خمینی کبیر (ره) است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی مهمترین رویداد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جهان در قرن بیستم بود و همچنان مهمترین موضوع سیاسی، منطقه ای و جهانی است.

وی افزود: از ویژگی‌های ارزشمند انقلاب تغییر سبک زندگی و ارزش‌‌یابی ساده زیستی و ارزشمند شدن روح خدمت‌گزاری و محرومیت‌زدایی و میل به خدمت بی شائبه است تا جایی که امام امت و رهبر انقلاب خود را خادم مردم معرفی کرده و زندگی او و خلف صالح او الگوی بی بدیل در میان رهبران مردمی جهان شده است همچنین ایران توانست از زیر سلطه فرهنگی بیرون آید و در عرصه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی به رشد خیره کننده‌ای دست یابد.

رییس مرکز سیمای استان‌ها با بیان اینکه در آستانه چهل و دومین بهار پیروزی انقلاب در شرایط ویژه کرونایی همچون یک سال گذشته نقش صدا و سیما و شبکه‌های استانی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است، گفت: بر این اساس بخشی از رویدادهای میدانی پرشور که ملت ما هر سال در دهه فجر و در ایام بهمن رقم می زدند در قالب برنامه‌های مختلف تلویزیونی روی آنتن می‌رود .

فاطمی خاطرنشان کرد: ستاد مرکزی و مراکز از ماه‌ها قبل برای ورود به دهه فجر برنامه‌ریزی کرده‌اند تا با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری، برنامه‌های بهتری نسبت به سال‌های قبل ارایه کنند. رویکرد معاونت امور استان‌ها و سیمای استان‌ها در این زمینه شامل تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و تاثیرگذاری بر همه حوزه‌های حیات مردم ایران، ترسیم افق روشن از آینده انقلاب برای ایجاد امید در مخاطبان، تلاش برای تبیین دقیق و اثرگذار دستاوردهای بزرگ انقلاب و پاسخ به شبهات، توجه به وحدت ملی و نقش اقوام، اقشار و گروه‌های مردمی در به ثمر رسیدن انقلاب با هدف ارتقای تحکیم وحدت و همبستگی ملی و همچنین توجه به نسل سوم و چهارم در برنامه‌ها و تبیین و چرایی و چگونگی انقلاب و پررنگ کردن نقش شهرستان ها و شهرهای کوچک کرد در برنامه‌ها و مرکز گریزی بوده است.

وی با بیان اینکه مقایسه نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در چهل سالگی با سایر انقلاب های بزرگ دنیا در چهل سالگی از دیگر محورهای برنامه‌سازی دهه فجر انقلاب در سیمای مراکز به شمار می‌رود، مطرح کرد: تبیین دشمنی‌ها و خصومت دشمنان انقلاب در ۴۱ سال گذشته، توجه به وقایع استانی در فرآیند های بزرگ انقلاب اسلامی، تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح استان ها و توجه ویژه به نقش زنان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از دیگر محورها به شمار می‌روند.

رییس مرکز سیمای استان‌ها در ادامه به مهمترین برنامه‌های ویژه فجر انقلاب پرداخت و تصریح کرد: در حوزه آثار نمایشی، فصل دوم سریال «جلال» در ۲۶ قسمت و با مدت زمان مجموع هزار و چهل دقیقه برای پخش از شبکه یک سیما تولید شده است، همچنین مینی سریال «محرمانه در باران» از مرکز اصفهان هم جزو برنامه‌های همین حوزه است.

وی از تدارک ۱۲ عنوان برنامه نمایشی به مدت ۲۵۰۵ دقیقه که شامل سریال، تله فیلم و فیلم داستانی کوتاه و بلند در مراکز خبر داد و مطرح کرد: تله فیلم های «لبه پرتگاه»، «سوها» و «سه سپیده» از مرکز اردبیل، «امیرخیز» و «زمستان بی برف» از مرکز آذربایجان شرقی، «وقتی آفتاب طلوع میکند» از مرکز قم، تله فیلم متین بانو از مرکز قزوین، «دژ شوق» مرکز کهکیلویه و بویراحمد، فیلم داستانی کی لهراس مرکز کهکیلویه و بویر احمد، فیلم داستانی بلند «الیزابت» مرکز خراسان رضوی و فیلم داستانی کوتاه «نهست» مرکز کردستان هم طی این روزها روی آنتن شبکه های استانی می‌روند.

فاطمی با اشاره به تولیدات مستند مراکز ویژه دهه فجر امسال عنوان کرد: تولید مستند ۱۳ قسمتی کارنامه برای پخش از شبکه یک سیما (۵۲۰ دقیقه) و تولید و آماده‌سازی ۹۹ عنوان مستند ویژه انقلاب اسلامی به مدت ۴۳۱۸ دقیقه با موضوعاتی همچون وقایع انقلاب اسلامی، پرتره چهره‌های شاخص انقلابی استان‌ها، پیشرفت و عمران برآمده از انقلاب اسلامی در استان‌ها و نقش و حضور بانوان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از جمله این اقدامات هستند.

رییس مرکز سیمای استان‌ها افزود: مستندهای تک قسمتی گوناگونی هم توسط مراکز مختلف تولید شده که طی دهه فجر امسال شاهد پخش آنها خواهیم بود. مستندهایی همچون «البرز در آیینه انقلاب اسلامی» از سیمای مرکز البرز، «خادم» ویژه مبارزات و زندگی مرحوم آیت الله واعظ طبسی، «ساکن خانه قدیمی» ویژه مبارزات شهید آیت الله مدنی، «راه سوم» ویژه مبارزات شهید هاشمی نژاد، «بوی بهشت» ویژه مبارزات حاج حسن دباغ همسر مرحومه خانم دباغ، ماجرای آن روز درباره مبارزات مردم گچساران در انقلاب، مشق شب در ۱۰ قسمت تولید مرکز ایلام، «در دژ حصار» تولید مرکز بوشهر و «شب می‌گذرد» درباره مبارزات آیت‌الله ملک حسینی تولید مرکز کهگیلویه و بویراحمد که از شبکه‌های استانی و سراسری پخش می‌شوند.

وی به تولیدات پویانمایی ویژه فجر انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: تولید ۷۴۳ دقیقه پویانمایی در سه عنوان شامل «روحشاه» در ۱۳ قسمت ۷ دقیقه‌ای از مرکز همدان، «مرحمت» در ۵۲ قسمت ۱۱ دقیقه از مرکز اردبیل و «افسانه خشت هزار گل» در ۱۰ قسمت ۸ دقیقه ای از مرکز کرمانشاه، ثمره فعالیت هنرمندان بومی مراکز بوده است.

فاطمی به برنامه‌های ترکیبی سیمای مراکز برای دهه فجر امسال اشاره و تصریح کرد: ۱۹۰۲ برنامه ترکیبی در حوزه‌های خانواده، صبحگاهی، شبانه، کودک و نوجوان، جنگ‌های شاد و میزگرد برای این ایام تدارک دیده شده است همچنین شاهد تولید ۵۰ موشن‌گرافیک با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و بر اساس اسناد معتبر بین‌المللی و کتاب گام تمدن‌ساز برای پخش از شبکه‌های مختلف هستیم.

رییس مرکز سیمای استان‌ها از تولید مستند های گزارشی کوتاه (مینیمال) از راویان انقلاب خبر داد و گفت: از دیگر فعالیت‌ها می‌توان به تولید ۳۱ موشن گرافی ویژه با موضوع تولید علم، توسعه کشاورزی، جایگاه و نقش زنان در انقلاب اسلامی، ویژه استان ها به صورت مشترک با فضای مجازی استان ها تولید شده است، تولید و پخش نماهنگ های ویژه این ایام با عناوین سرباز حرم (مدافعان حرم)، حیفه (دفاع مقدس)، هنوزم (سازندگی و آبادانی) و چالیشانلار (جهش تولید) در ایام مبارک دهه فجر در کنار تولید و پخش ۵۰ نماهنگ با موضوع حماسی و ایران، تولید ویژه برنامه‌های روایت انقلاب از نسل جوان جهادی به ‌صورت ویژه خدمات گروه های جهادی در نقاط محروم  استان ها را پوشش می دهد،.ویژه برنامه های گفتگو و میزگردی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و با تمرکز بر رویکرد های اثر گذار انقلاب اسلامی در توسعه همه جانبه کشور و تولید ۱۳ برنامه ویژه با عنوان «روایتی از درون دربار پهلوی» با استناد به اسناد و منابع موجود اشاره کرد.

وی تولیدات کوتاه واحد تامین برنامه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ده کلاکت سخنرانی های کوتاه از حضرت امام خمینی (ره) با موضوعات مختلف، ده کلاکت موشن گرافیک با عنوان «همه بودند» و سه کلاکت موشن گرافیک برای روز ۲۲ بهمن از جمله این برنامه‌ها هستند.

رییس مرکز سیمای استان‌ها به پیش بینی تولید ۱۰۰ ساعت ویژه برنامه در صبح روز ۲۲ بهمن اشاره و اظهار کرد: در این برنامه ها که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با حضور اقشار مختلف و با حضور همزمان در  شهرهای مختلف استان برگزار می شود، برنامک هایی از حضور ۴۱ ساله مردم در راهپیمایی های انقلاب و بیان خاطرات برنامه سازان و اقشار مختلف، کارآفرینان و نیروهای جوان خلاق و موفق همراه پخش سرودهای انقلابی و اجرای سرودهای حماسی حس و حال راهپیمایی های همه سال  زنده خواهد شد. در این برنامه حرکت کاروان های موتوری و خودرویی نیز پوشش داده می شود.

فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های شبکه «شما» در چهل و دومین فجر انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: فیلم تلویزیونی پائیز امیر خیز تولید مرکز آذربایجان شرقی، فیلم تلویزیونی زمستان بی برف تولید مرکز آذربایجان شرقی، فیلم تلویزیونی سه سپیده تولید مرکز اردبیل، فیلم تلویزیونی سوها تولید مرکز اردبیل، مجموعه مستند البرز در آئینه انقلاب اسلامی تولید مرکز البرز، مستند خادم ( زندگی نامه مرحوم آیت الله واعظ طبسی) تولید مرکز خراسان رضوی، مستند ساکن خانه قدیمی (مبارزات شهید آیت الله مدنی) تولید مرکز همدان،  مستند راه سوم ( زندگی نامه شهید هاشمی نژاد) تولید مرکز خراسان رضوی، مستند بوی بهشت ( معرفی حاج حسن دباغ همسر مرحومه خانم دباغ) تولید مرکز همدان، مستند آن شش نفر تولید مرکز همدان، مستند ماجرای آن روز ها تولید مرکز کهگیلویه و بویر احمد و مستندهای برکت و نمی ایستند ایستاده ایم تولید مرکز زنجان و نماهنگ ایرانیم تولید مرکز آذربایجان شرقی، از این شبکه پخش خواهد شد.

رییس مرکز سیمای استان‌ها به برنامه‌های تامینی شبکه شما در این روزها پرداخت و گفت: ۴ عنوان فیلم تلویزیونی، یک  عنوان مینی سریال، دو عنوان مجموعه مستند شامل ۱۱ کلاکت، ۱۰ عنوان مستند، ۱۲ کلاکت موشن گرافیک، ۱ عنوان نماهنگ. جمعا به مدت ۱۹۱۱ دقیقه روی آنتن «شما» می‌رود.

فضای مجازی، جلوه‌گاه حضور نوین شبکه‌های استانی

رییس مرکز سیمای استان‌ها با بیان اینکه شبکه‌های استانی صدا و سیما در حوزه فضای مجازی هم برای دهه فجر امسال تدارک دیده‌اند، افزود: بر این اساس بارگذاری محتوای تولیدی ویژه فضای مجازی یا تولیدات صوتی و تصویری و همچنین تولیدات مخاطبان در قالب پویش‌های مردمی در صفحات اختصاصی مراکز در شبکه‌های اجتماعی در دستور کار است. همچنین صدها عنوان پوستر، ویدئوکلیپ، فتوکلیپ، موشن‌گرافیک و … با موضوعاتی همچون رویدادها و تاریخ شفاهی انقلاب، دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی، گام دوم انقلاب و حضور مردم در عرصه‌های مختلف انقلاب در صفحات شبکه‌های اجتماعی مراکز توزیع می‌شود.

وی گفت: باز تولید منابع آرشیوی استان‌ها در زمان پیروزی انقلاب شامل عکس‏ ها، ویدئو تظاهرات و … در فضای مجازی مراکز و باز تدوین شعارهای مردم در ایام انقلاب از دیگر اقداماتی است که با محوریت فضای مجازی استان‌ها دنبال می‌شود.

موفقیت‌های سیمای مراکز در جشنواره های داخلی و خارجی  در سال ۹۹

فاطمی در ادامه به برگزاری جشنواره شهید سلیمانی در مرکز خوزستان توسط مرکز سیمای استانها با مشارکت صدا و سیمای مرکز خوزستان و همکاری استانداری خوزستان و حضور برنامه‌سازان مراکز استانی با تولید برنامه در قالب های مختلف با موضوع شهید سلیمانی اشاره و مطرح کرد: در سال ۱۳۹۹ علیرغم شیوع بیماری کرونا، بسیاری از فعالیت‌های رسانه‌ای اعم از تولید آثار نمایشی، مستند، پویانمایی ، برنامه های ترکیبی و مسابقات  تلویزیونی نه تنها متوقف نشدند بلکه سیمای مراکز تلاش کردند تا بهترین آثار خود را تقدیم دیده و نظر آنان کند.

وی در پایان گفت: در این مسیر بسیاری از تولیدات متناسب با شرایط کرونایی به ثمر نشست و ما شاهد تولید اولین سریال، اولین مینی سریال، اولین تله فیلم و چند مستند کرونایی در مراکز استانها بودیم.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است