اهالی موسیقی یتیم شده‌اند/ اوضاع برای بانوان موزیسین بدتر هم است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵
پری ملکی در گفتگو با صبا:

اهالی موسیقی یتیم شده‌اند/ اوضاع برای بانوان موزیسین بدتر هم است

پری ملکی می گوید متاسفانه موسیقیدان ها رانده شده اند و هیچ کمک و همراهی ندارند.

پری ملکی خواننده و سرپرست گروه موسیقی «خنیا» که به دلیل تعطیلی کنسرت های موسیقی مدتی است روی صحنه نرفته اند در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا گفت: متاسفانه هنرمندان موسیقی هیچ فعالیتی نمی توانند انجام دهند و واقعا دستمان از همه جا کوتاه است.

وی افزود: کنسرت های آنلاین هزینه های زیادی دارد و بسیاری از هنرمندان توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارند و بسیاری از نوازنده ها کم لطف شدند و هزینه های زیادی را دریافت می کنند در نتیجه باید بپذیریم که هنرمندان همدیگر را تنها گذاشته اند.

این هنرمند پیشکسوت که سابقه آموزش نیز دارد، بیان کرد: موضوع دیگر این است تعداد شاگردان هر روز کمتر می شود و مسئولان و نهادهای دولتی هم اصلا با ما همکاری نمی کنند و در هیچ زمانی درباره مشکلات این حوزه صحبت نمی کنند. گاهی که هنرمندان موسیقی با هم صحبت می کنند فقط به یک نتیجه می رسیم که موسیقیدان ها رانده شده اند و هیچ کمک و همراهی ندارند. ۹۰ درصد موسیقیدان ها هیچ حقوقی دریافت نمی کنند و بیمه و حقوق بازنشستگی ندارند. در کشورهای دیگر یک هنرمند بیمه، حق مسکن، حقوق بیکاری یا حقوق معمولی از سوی دولت دریافت می کند ولی در کشور ما وضعیت هنرمندان روز به روز بدتر می شود.

این خواننده با اشاره به اینکه خانه موسیقی هم به فکر هنرمندان این حوزه نیست، خاطرنشان کرد: خانه موسیقی برای هنرمندان فقط در حد یک اسم یا عنوان است که فقط برای تعداد خاصی از هنرمندان کار می کند و بقیه خارج از میدان آن ها هستند. در این مدت هیچ نهادی حتی از طریق یک پیام حال هنرمندان را نپرسیده است و این واقعا دردناک است که کشور ما برای هنرمند ارزشی قائل نمی شود. موزیسین ها از طریق کنسرت و هنرجویان خود زندگی می گذراندند که در این یکسال منبع درآمد در هر دو جا قطع شده است. در یک سال اخیر بیشتر آموزشگاه ها تعطیل شده اند و برای هیچ کس اهمیتی ندارد و جوابگو نیستند که تکلیف هنرمندان چه می شود. من فقط می توانم بگویم که موسیقیدانها یتیم هستند.

وی افزود: تعداد اعضای خانواده موسیقی خیلی زیاد است و همیشه مورد بی مهری قرار گرفته اند البته هنرمندانی هم داشتیم که در این ایام کنسرت های آنلاین برگزار کردند و پول دریافت کردند. آموزش آنلاین برای حوزه آواز جوابگو نیست زیرا فاصله صدایی و تصویر زیاد است و نمی توانیم از طریق اینترنت کار کنیم در نتیجه با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری آموزش می دهیم. تعداد شاگردان در سال پیش ۴۰ نفر بود ولی امسال تعداد شاگردان به ۱۰ نفر رسیده است البته مردم هم تقصیر ندارند زیرا وضعیت تورم و گرانی انقدر فجیع شده است که مردم ترجیح می دهند هزینه کلاس ها را برای خوراک فرزندان بگذراند و باید بپذیریم در همه شرایط موسیقیدان ها آسیب می بینند. در دهه ۸۰ من مجبور شدم پیانوی خود را بفروشم و هزینه های روزمره را بپردازم که تا الان هم نتوانستم پیانو بخرم و در یک سال اخیر هنرمندان سازهای خود را فروختند و زندگی می گذرانند.

این خواننده با اشاره به اینکه هیچ گوش شنوایی وجود ندارد، تاکید کرد: هزینه سالن تالار وحدت برای یک شب ۱۵ میلیون است. هنرمندان چقدر درآمد دارند که ۱۵ میلیون برای یک شب برگزار کنند. موزیسین های آقا همیشه یک راهی برای خود پیدا می کنند ولی موزیسین های خانم به خصوص کسانیکه آواز کار می کنند همیشه در منگنه هستند و تنها و درمانده هستند. اصلا با دید یک شهروند به ما نگاه نمی شود ولی در همین ایام کرونایی از همه ما حق بیمه و مالیات برای آموزشگاه های تعطیل را دریافت کرده اند و حتی در این زمینه هم مراعات ما را نکردند.

وی در پایان گفت: هنرمندان موسیقی چیزی برای از دست دادن ندارند و به نظر من بهتر است خودمان باید کاری کنیم تا مسئولان وارد مذاکره و گفتگو برای حل مشکلات این حوزه شوند.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است