مهربانِ عظیم‌الجثه‌ای که قصد قتل کسی را دارد/ سینما یعنی دیدن فیلم روی پرده | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱
سید بابک مصطفوی در گفتگو با صبا:

مهربانِ عظیم‌الجثه‌ای که قصد قتل کسی را دارد/ سینما یعنی دیدن فیلم روی پرده

سید بابک موسوی که با فیلم «دکل» در چهار بخش جشنواره نامزد شده است، درباره خصوصیات این فیلم می‌گوید.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، فیلم کوتاه «دکل» ساخته سید بابک مصطفوی در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در چهار بخش نامزد شده است که سیدبابک مصطفوی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره این اثر گفت: «دکل» درباره آدمی است که ناگهان تصمیم می‌گیرد کسی را بکشد چون فکر می‌کند که یک نفر باید تاوان همه‌ بدبختی‌های او را پس بدهد ولی او یک مشکل بزرگ دارد آن هم این است که مهربان است!

وی درباره اینکه چرا نام فیلم را «دکل» گذاشته است، بیان کرد: دکل از یکی از جمله‌های فیلم درمی‌آید. شخصیت اصلی فیلم برای توصیف خود از این کلمه استفاده می‌کند. مخاطب او یک شرکت دکل‌سازی دارد پس خطاب به او می‌گوید احساس می‌کنم‌ شبیه یکی از دکل‌هایی هستم که شما تولید می‌کنید، انگار تک و تنها در وسط بیابان ایستاده‌ام، خسته‌ و سنگینم. او خودش را شبیه به یک دکل می‌بیند.

مصطفوی از چرایی پرداختن به این موضوع اظهار کرد: چندین سال پیش آدمی عظیم‌الجثه را می‌شناختم که خیلی آرام و مهربان بود، می‌شود گفت یک غول مهربان بود. روزی اتفاقی افتاد و عکس‌العملی بسیار خشن از او دیدم که خیلی عجیب بود. فکر کردم چطور می‌شود کسی که اینقدر صبور و مهربان است و به همه اطرافیانش لطف دارد، ناگهان تبدیل به یک هیولا شود، کم کم سوال سمت و سویی دیگر به خود گرفت. درونی‌تر شد. اگر این آدم بخواهد برای گرفتاری‌هایش به دنبال مقصر بگردد چه اتفاقی می‌افتد؟ چه کسی تاوان بدبختی‌هایش را پس می‌دهد و چطور. این سوال با من بود و تبدیل شد به هسته اصلی فیلمنامه. بعدها قصه بیشتر در ذهنم پرداخته شد تا اینکه در سال ۹۶ آن را نوشتم.

کارگردان فیلم «بگو چه‌جوری تنبیهت کنم» درباره بازخوردهایی که در جشنواره فیلم کوتاه دریافت کرده است، عنوان کرد: در چند روز گذشته خیلی فرصت نبود که بازخورد زیادی ببینم، به جز صحبت‌های منتقدان حاضر در جشنواره که نظرشان درباره فیلم به طور کلی مثبت بود. اینکه همه تماشاچی‌ها فیلم را دوست داشته باشند یا نه را نمی‌دانم، بازخوردی از طرف آن‌ها دریافت نکردم چراکه به درخواست بنده اکران آنلاین نداشتیم و فیلم فقط در جشنواره به صورت حضوری اکران شد که آن‌جا هم نتوانستم از بیننده‌ها نظرشان را بپرسم. امیدوارم که در هر صورت فیلمم را دوست داشته باشند.

نفس نشستن تماشاچی در سالن سینما مهم است

او درباره اینکه چرا فیلم را اکران آنلاین نکرده است، تاکید کرد: به سه دلیل؛ اول اینکه اساسا با اکران آنلاین مخالفم زیرا فکر می‌کنم نفس نشستن تماشاچی در سالن سینما مهم است، اینکه تماشاچی در یک سالن تاریک و ساکت بنشیند و ناگهان نور از پشت سر او روی پرده بزرگ سینما بتابد. به نظرم اعجاز سینما در همینجاست، چیزی شبیه به همان عالم مثل، اینکه جهان خاموش تماشاچی، یک‌دفعه پر از نور و صدا شود. جهان روزمره در پشت درهای سالن سینما، فراموش می‌شود و تماشاچی به دنیایی تازه پا می‌گذارد که فیلمساز در برابر چشم و گوشش قرار داده است. این اعجاز به نظرم در اکران آنلاین، یعنی وقتی شما روی تبلت و لپ تاپ فیلم می‌بینید به کلی از دست می‌رود و البته که در دنیای امروز به سرعت به سمت آنلاین‌ شدن همه چیز پیش می‌رویم، خرید آنلاین، کار آنلاین، سینمای آنلاین، زندگی آنلاین و…

کارگردان مستند «کاغذبازی» درباره دلیل دوم خود خاطرنشان کرد: دلیل دومم این است که فیلم تازه آماده شده و اولین نمایش آن در جشنواره فیلم کوتاه تهران است. فکر می‌کنم اکران آنلاین قابلیت نمایش فیلم در جشنواره‌های دیگر را می‌گیرد و دلیل دیگر مهمی که وجود دارد این است که رنگ و نور و کاری که در تصویر و صدا انجام شده در تبلت و لپ تاپ از دست می‌رود و فقط در سالن سینماست که می‌شود آن صدا، تصویر، رنگ و نور را درست حفظ کرد به همین دلیل ترجیح دادیم که فیلم را اکران آنلاین نکنیم.

وی درباره نامزدی‌های متعدد فیلم توضیح داد: شاید دلیلش این باشد که «دکل»، فیلمی خاص است و می‌کوشد که نظام بصری و زبان خاص خودش را پیدا کند. شاید قصه و نوع بازی‌ها و لحن فیلم مورد توجه داوران بوده است. من فکر می‌کنم موضوعی که فیلم مطرح می‌کند در دنیای ما بسیار مهم است، خشونت مفرط و کمبود یا حتی فراموشی خصلتی انسانی به اسم مهربانی.

این مستندساز درباره آینده‌ای که برای فیلمش می‌بیند، تصریح کرد: نسبت به آینده فیلم خوش بین هستم. من این شانس را داشته‌ام که با یک گروه کاربلد همکاری کنم و همگی نهایت تلاش‌مان را کرده‌ایم و آن‌چه از دستمان برمی‌آمده انجام داده‌ایم. امیدوارم فیلم راه خودش را باز کند.

کارگردان فیلم کوتاه «کی می‌رسد باران» در پایان درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: همه می‌دانیم که جشنواره ضعف‌هایی داشت ولی باید شرایط سخت فعلی را هم در نظر داشته باشیم. منظورم شرایط پیش آمده به دلیل کرونا و گرفتاری‌های ناشی از آن است. برگزاری جشنواره در این وضعیت بسیار دشوار بوده، ضمن اینکه این اولین جشنواره‌ای است که طی یک سال گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شود. به نظرم اگر بخواهم منصف باشم باید به دید مثبت و با قدردانی به جشنواره نگاه کنم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

یک نظر