تصویر سرگذشت جوانان دهه ۴۰ و ۵۰ در «روزهای دشوار مبارزه» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۹

تصویر سرگذشت جوانان دهه ۴۰ و ۵۰ در «روزهای دشوار مبارزه»

کتاب «روزهای دشوار مبارزه» از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، کتاب «روزهای دشوار مبارزه»، خاطرات علی تمسکی با قلم محمد محسن مصحفی است که تصویری از سرگذشت جوانان دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی است، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

این کتاب روایت افرادی است که دوران نوجوانی و جوانی خود را زیر سایه رژیمی سپری کردند که نه تنها ارتباطی با آن نداشتند بلکه هیچ تناسب و شباهتی بین ارزش‌ها و آرمان‌های خود و آن رژیم نیز نمی‌دیدند. جوانانی که در صدد تغییر شرایط جامعه و مقابله با رژیم حاکم برآمدند و به یکی از پایه‌های شکل‌گیری انقلابی فراگیر، مذهبی و سیاسی تبدیل شدند که دگرگونی بنیادین شرایط را به همراه آورد. از این‌رو به نظر می‌رسد این خاطرات علاوه بر آنکه حاوی اطلاعات و داده‌های تاریخی ارزشمندی است، مواد اولیه مناسبی را نیز برای برخی پژوهش‌های جامعه شناختی؛ مرتبط با سال‌های مورد بحث؛ در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

خاطره‌های علی تمسکی تصویری از مجالس مذهبی و محافل و شبکه‌های ارتباطی که در شکل دادن به افکار جوانان در آن دوران نقش مهم داشتند به دست می‌دهد. ضمن اینکه راوی شرایط سیاسی، مذهبی و اجتماعی شهر زادگاه خود، همدان، را به روشنی برای مخاطب تشریح می‌کند. از دیگر نکات برجسته این اثر خاطرات نسبتا مشروح راوی در توصیف شرایط شکنجه و زندان‌های حکومت پهلوی، کیفیت زندگی و برنامه‌های روزمره زندانیان، تعامل زندانیان با یکدیگر و با اولیای زندان و نیز اختلافات و مرزبندی بین زندانیان سیاسی است. به تعبیر برخی کارشناسان، این بخش‌ها می‌توانند از مشروح‌ترین روایات تاریخ معاصر در همین زمینه‌ها به شمار روند.

همچنین در تدوین خاطرات علی تمسکی آن‌گونه که در تاریخ شفاهی مطلوب است، تلاش شده تا حد ممکن کلمات، ادبیات و حتی لحن راوی حفظ شده و دست نخورده بماند. از این رو جز در مواردی که ضروری بوده یا دستور زبان اقتضا می‌کرده، اصلاح ساختار جملات یا تغییر کلمات صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است