بازی جبران‌ناپذیر رسانه با ما/ ایران‌مال جای مناسبی برای جشنواره فیلم کوتاه نبود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۴
وحید علی‌مردانی در گفتگو با صبا:

بازی جبران‌ناپذیر رسانه با ما/ ایران‌مال جای مناسبی برای جشنواره فیلم کوتاه نبود

وحید علی‌مرانی کارگردان فیلم کوتاه از تجربه درگیری‌اش با رسانه در «انگشت» می‌گوید.

وحید علی‌مردانی کارگردان فیلم کوتاه «انگشت» که در بخش تجربی سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره داستان این فیلم گفت: داستان «انگشت» درباره طلاق است. مردی بعد از طلاق همسرش وارد خانه شده و درگیر بازی‌ای می‌شود که تلویزیون یا همان رسانه برایش راه انداخته است.

وی افزود: تلویزیون برنامه‌ای درباره مسایل زناشویی پخش کرده و مرد را با خود درگیر می‌کند، در این فیلم تلویزیون و ۲ مجری آن به عنوان کاراکترهای فیلم، آن مرد را همراهی می‌کنند.

این کارگردان درباره چگونگی پرداختن به این موضوع بیان کرد: اگر شما به صورت ریشه‌ای مساله جدایی را از بین نبری، حتی به صورت قطع یک عضو که در این فیلم همان قطع انگشت است، جدایی صورت نمی‌گیرد. هرچقدر هم از قضیه فرار کنیم باز آن جریان با شما خواهد بود و چاره‌ای نداری مگر اینکه آن موضوع را به صورت ریشه‌ای از بین ببری.

علی‌مردانی درباره تجربی بودن این فیلم خاطرنشان کرد: اگر فیلم من در شاخه تجربی پذیرفته شود، داستان آن اینگونه بوده است که من یک تجربه شخصی دارم ولی از دید خود آن را به دیگران نشان می‌دهم پس می‌توان گفت داستان «انگشت» بیشتر تجربه شخصی من است.

وی با اشاره به اینکه فیلم «انگشت» نقدی بر رسانه بوده است، تاکید کرد: اینکه من چرا می‌خواهم رسانه را نقد کنم شاید خیلی مهم نباشد، این مساله اهمیت دارد که ما بیشتر اطلاعات و دستورالعمل‌های خود را از رسانه دریافت می‌کنیم و چون خیلی از این موارد به صورت ناقص است در نهایت منجر به یک اقدام انتحاری به نام قطع عضو می‌شود. رسانه صرفا می‌خواهد شما را در بازی‌ای قرار دهد و اگر شما تکلیف‌تان با خودتان معلوم نباشد، در نهایت منجر به اتفاقی می‌شود که برگشت‌ناپذیر است. رسانه تاثیر بسیار زیادی دارد.

این نویسنده درباره اینکه چرا فیلم را به صورت آنلاین اکران نکرده است، عنوان کرد: امکان پخش آنلاین هم وجود داشت اما این کار را نکردم زیرا فیلم من به دلایلی مثل اینکه باند صوتی دارد و…، باید روی پرده دیده شود. خود من بارها این فیلم را در تلفن همراهم دیده‌ام اما آن چیزی که باید، دیده نمی‌شد.

چون شهرستانی هستیم از فیلم‌مان گذر کردند

او درباره بازخوردهایی که این چند روز در جشنواره دریافت کرده است، اظهار کرد: متاسفانه یا خوشبختانه، گروهی که به عنوان منتقدان جشنواره بودند، در نشست رسانه‌ای که برپا کرده بودند درباره فیلم من نظری ندادند، احتمالا ندیدند یا چون ما شهرستانی هستیم از آن گذر کرده‌اند. از طرفی دیگر فیلمسازانی که فیلم را دیدند می‌گویند «انگشت» از لحاظ فرمی، ریتم و ساختار، فیلم درست و به جایی است.

علی‌مردانی با انتقاد از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس ایران‌مال، تصریح کرد: اگر جشنواره تهران، مکانی برای مطرح شدن فیلم‌های کوتاه است، سیستم و ساختاری که درنظر گرفته شده، خیلی مناسب جشنواره‌های فیلم کوتاه نیست، مثلا برگزار کردن جشنواره در فضایی دور از شهر و به قول معروف لاکچری، به نظر من جای تامل و هم‌زیستی فیلم‌های کوتاه را ایجاد نمی‌کند. اگر در سطح شهر و در سینمای مختصری اتفاق می‌افتاد بهتر بود، همچنان که رسالت فیلم کوتاه هم همین است.

این فیلمساز در پایان درباره فیلم‌های کوتاهی که در جشنواره حضور دارند، عنوان کرد: امیدواریم سیاست‌های جشنواره به سمتی برود که هر کس هر چیزی را که دوست دارد بسازد نه آن چیزی که جریان و عرف است. رسالت فیلم کوتاه همین است اما در سینمای فیلم کوتاه ایران، جریان است که به شما می‌گوید چه فیلمی بسازید. این موضوع در نهایت باعث می‌شود فیلم‌ها خیلی رها نباشند. داستان بخش تجربی متفاوت است اما در فیلم‌هایی کوتاه داستانی می‌بینیم که کپی‌برداری از فیلم‌های بلند صورت گرفته که خیلی آموزنده و جریان‌ساز نیست.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000