«رسانش» به دنبال ارتقای سواد رسانه‌ای است/ تقویت مهارت‌ در مواجهه با فضای مجازی

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت سیما، سعید شهبازی تهیه‌کننده برنامه «رسانش» گفت: سری ششم برنامه «رسانش» با هدف، افزایش سواد و مهارت رسانه‌ای نوجوانان در حال ساخت است. در سری جدید نوجوانان را با دنیای امروز رسانه‌ها آشنا می‌کنیم تا در مواجهه با فضای مجازی و رسانه‌ها ضمن آشنایی با تکنیک‌های خبری و رسانه‌ای، فریب فیک‌نیوزها را نخورند و استفاده غلط از فضای رسانه‌ای مشکلاتی را برایشان ایجاد نکند.

وی افزود: به نوجوانان آموزش می دهیم چطور نگاه هوشمندانه و درستی داشته باشند و درست را از غلط تشخیص بدهند. در کنار آن مهارت های رسانه ای را برای علاقه مندان ارایه می کنیم تا به درستی مسیر فعالیت های خود را در عرصه رسانه ای دنبال کنند.

تهیه‌کننده برنامه «رسانش» تاکید کرد: رویکرد برنامه، سواد رسانه ای است زیرا در جامعه کنونی سواد رسانه ای نامفهوم و حتی مفهوم انتزاعی دارد. یعنی عامه جامعه با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. مهمترین رسالت برنامه این است که سواد رسانه ای را از این حالت خارج کند و کاملا کاربردی و مملوس و ساده نشان دهد زیرا برای مردم به ویژه نوجوانان به عنوان مخاطبان فعال شبکه های اجتماعی و رسانه ها ضروری است.

شهبازی با بیان اینکه این سری از برنامه «رسانش» با مشارکت اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی سراسر کشور در حال ساخت است، گفت: این اتحادیه جشنواره ای به نام جشنواره «رسانش» دارد که در واقع به صورت مکمل با برنامه «رسانش» در فضای واقعی برای دانش آموزان سراسر کشور در حال برگزاری است و در آنجا نوجوانان برای تهیه و تولید محصولات رسانه ای آموزش می بینند.

وی افزود: بخشی از این برنامه با عنوان «جراحی» در تعامل با جشنواره است و 3 اثری که به جشنواره ارسال شده، نقد و بررسی می شود و همچنین مربی «جراحی» نکات آموزشی را به نوجوانان ارایه می کند. بخش دیگر برنامه گفت و گو محور است که کارشناسان حوزه سواد رسانه ای مهارت هایی نظیر عکاسی، روزنامه نگاری و… را آموزش می دهند. ما در هر قسمت یک بازدید از محیط های رسانه ای، خبرگزاری ها، موزه های مرتبط با رسانه مثل موزه سینما، عکاسی، پرتره و تمام موزه های حوزه رسانه، محیط های کتاب خوانی، باغ کتاب، پشت صحنه ها داریم که نوجوانان با روند تهیه گزارش های تلویزیونی و یا خبر آشنا می شوند.

شهبازی گفت: بخش دیگر هم «ترین ها»ست که برترین های عرصه های مختلف رسانه مثلا برترین های روزنامه های دنیا، عکاس های برتر دنیا و…معرفی می شوند.

وی به بخش «ذره بین» با هدف پرداختن تخصصی موضوع سواد رسانه ای اشاره و تصریح کرد: این بخش آموزش نوجوانان با تکنیک و شگردهای رسانه ای با هدف القای پیام و تشخیص تفاوت واقعیت با حقیقت می پردازد.

تهیه‌کننده برنامه «رسانش» در پایان گفت: نوجوانان در هر قسمت یک چالش دارند و هر هفته در این چالش بهترین ها انتخاب و از جشنواره رسانش جوایزی دریافت می کنند. همچنین در بحث آخر نوجوانان به عنوان مجری فیلم، نرم افزارهای برتر را به دوستان خود معرفی می کنند.

برنامه «رسانش» به تهیه کنندگی سعید شهبازی و اجرای مریم مومن‌زاده در 26 قسمت 42 دقیقه‌ای، دوشنبه‌ها ساعت 19 از شبکه امید سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/