«آرت» پس از ۳ بار توقف بالاخره اجرا شد/ رویکرد «تو» کاملا تجربی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۶
کارگردان نمایش «آرت» در گفتگو با صبا:

«آرت» پس از ۳ بار توقف بالاخره اجرا شد/ رویکرد «تو» کاملا تجربی است

جلال احمدپور کارگردان نمایش «آرت» که این شب‌ها در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته است، درباره ویژگی‌های این نمایش سخن گفت.

جلال احمدپور کارگردان نمایش «آرت» در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا با اشاره به اینکه اجرای این نمایش پس از سه دفعه ای که به تعویق افتاد بالاخره از ۲۹ دی ماه در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رقته است، بیان کرد: آذر ماه ۹۸ بود که پیش تولید «آرت» را آغاز کردیم و سپس از بهمن ماه تمرین‌ها را کلید زدیم. قرار بود در تیر ۹۹ اجرای نمایش را آغاز کنیم که متاسفانه کرونا مانع شد.

وی ادامه داد: پس از آن اجرای نمایش را به اوایل پاییز موکول کردیم اما باز هم کرونا باعث شد اجرای نمایش متوقف شود. بار سوم قرار بود «آرت» را اواخر آذر روی صحنه ببریم که دوباره کنسل شد و در نهایت دی ماه ۹۹ اجازه اجرا داده شد و از ۲۹ دی ماه روی صحنه رفتیم.

کارگردان «آرت» در ادامه به قصه این نمایش اشاره و مطرح کرد: نویسنده این نمایش یاسمینا رضا است. نمایشنامه «آرت» بسیار پُرمایه و جاندار است و درباره موضوعات مختلفی در آن صحبت می‌شود. این کار یک کمدی در خود دارد اگرچه خود نویسنده می‌گوید «آرت» تراژدیک است. البته تمام ژانرها در این کار دیده می‌شود.

احمدپور افزود: تاکید یاسمینا رضا در نمایشنامه‌هایش بر روابط انسانی است. اینکه چگونه می‌توانیم به یکدیگر احترام بگذاریم در حالی که عقایدمان با یکدیگر متفاوت است. ما در نمایش «آرت» درگیر همین موضوع هستیم و تقابلی که در این نمایش شکل می‌گیرد به دلیل اختلاف سلیقه و به نوعی تقابل سنت و مدرنیته به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از پایه‌های این کار خودفریبی است و نمایشنامه‌نویس هم معتقد است اساس جهان بر خودفریبی است.

کارگردان «آرت» در پاسخ به این پرسش که استقبال مخاطبان از این نمایش در این روزهای کرونایی چگونه بوده است، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم استقبال بسیار خوب بوده است چراکه تئاتر در حالت عادی نیز اوضاع مناسبی نداشت و در حال حاضر کرونا تئاتر را با یک بحران مواجه کرده است.

احمدپور ادامه داد: می‌توانم به صورت تخمینی بگویم که در این شب‌ها یک هشتم از ظرفیت سالنی که باید پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کند، پُر می‌شود.

وی درباره ترکیب بازیگران «آرت» تصریح کرد: این نمایش اولین کار من در حوزه کارگردانی تئاتر است و شاید کمتر بازیگر شناخته شده‌ای این اعتماد را به من می‌کرد تا در کارم حاضر شود. اکثر عوامل و بازیگران این نمایش دانشجویان رشته بازیگری هستند.

به گفته کارگردان «آرت» که با گروه «تو» همکاری می کند، رویکرد گروه تئاتر «تو» کاملا تجربی است.

احمدپور درباره تعویق‌هایی که در اجرای این نمایش به دلیل کرونا رخ داد، خاطرنشان کرد: این اتفاق همیشه آزاردهنده است و روند فرسایشی به همراه دارد اما ما در هر برهه‌ای که از کنسلی کار اطلاع پیدا می‌کردیم خودمان را نمی‌باختیم و فقط تمرین‌هایمان را ادامه می‌دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود کار اول خود در تئاتر را به بعد از کرونا موکول می‌کرد تا بیشتر دیده شود، گفت: تئاتر همیشه مهجور بوده است اما استادان من در تئاتر یک جمله‌ای دارند و آن این است که «تئاتر یعنی یک مخاطب و یک بازیگر». برای من در این زمان تعداد مخاطبان مهم نبود بلکه برایم مهم بود که حاصل تلاش جمعی یک ساله ما به ثمر بنشیند. البته هر مخاطبی که به تماشای نمایش ما می‌نشیند برای ما محترم است چراکه چراغ تتاتر را روشن نگه می‌دارد.

کارگردان «آرت» در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود عنوان کرد: گروه تئاتر «تو» پروژه دیگری را در دست دارد که احتمالا بعد از «آرت» و پیش از سال ۱۴۰۰ به مدت ۱۰ شب روی صحنه می‌رود.

نمایش «آرت» داستان سه دوست است که یکی از آن‌ها تابلویی سفید را به قیمتی گزاف خریداری کرده است و حالا هر سه بر سر این تابلو و در واقع آنچه در آن می‌بینند با هم جدل می‌کنند.

عرفان اطهری، جلال احمدپور، دانیال کریمی گروه بازیگران «آرت» را تشکیل می‌دهند.

این نمایش از ۲۹ دی تا ۱۵ بهمن ساعت ۱۷ در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

عوامل نمایش «آرت» که کاری از گروه تئاتر «تو» است، عبارتند از نویسنده: یاسمینا رضا، مترجم: علیرضا کوشک جلالی، تهیه‌کننده و کارگردان:جلال احمدپور، دراماتورژ: مهدی یوسفی مهر، دستیار کارگردان: علی رحیمی، منشی صحنه: بهار احمدی، طراح نور: جلال احمدپور، طراح صحنه: مهسا اسمعیل زاده، مدیر صحنه: محمد حسن پور
مدیر رسانه و روابط عمومی:معصومه دهقان، طراح پوستر و گرافیک: آرش افشار و مهسا خاک پناه، آهنگساز: آرمان روستا، تنظیم: رضا دارایی، ضبط: حمید ادب و حسین فعلهگری (استدیو سُرنا)، گریم: مصطفی سلیقه، اپراتور نور: مهسا حدادنژاد، عکاس: میعاد زرین، تیزر و تدوین: فواد تفکری، با تشکر از مدیریت خانه نمایش مهرگان: سارا داروفروش و مهدی علی‌نژاد، مدیر هنری: عاطفه اکبری، مدیر داخلى و هماهنگى: کامبیز نیک آمیز، مدیر مالی: نسرین ملکی و مدیر فنی: رهی علی بالایی.

سپیده شریعت رضوی

 

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است