باید جلوی شمقدری‌ها برای حذف خانه سینما را بگیریم/ حرکت بر مدار قانون | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۳
در نشست هیات مدیره مطرح شد:

باید جلوی شمقدری‌ها برای حذف خانه سینما را بگیریم/ حرکت بر مدار قانون

نشست رسانه ای هیات مدیره خانه سینما در حالی برگزار شد که در آن بر لزوم ثبت قانونی صنوف خانه سینما در وزارت کار تاکید شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست رسانه ای هیات مدیره خانه سینما، صبح امروز شنبه ۲۶ مردادماه در خانه سینما برگزار شد.

این نشست با حضور همایون اسعدیان، مرتضی رزاق کریمی، مصطفی احمدی و سعید عقیقی برگزار شد.

اسعدیان در ابتدا با اشاره به برخی حواشی درباره ثبت قانونی صنوف خانه سینما گفت: مجمع عمومی خانه سینما روز دوشنبه ۲۸ مرداد برگزار می شود و در رسانه های رسمی و غیررسمی حواشی زیادی ایجاد شده است که نیاز به توضیح دارد.

وی با اشاره به اتفاقاتی که برای خانه سینما در دولت احمدی نژاد رخ داد، بیان کرد: در دولت دوم آقای احمدی نژاد آقای شمقدری معاون وقت سینمایی تلاش کرد خانه سینما را تعطیل کند ولی با مقاومت اهالی سینما این خانه حفظ شد. اهمیت این موضوع به اندازه ای بود که برنامه همه کاندیداهای ریاست جمهوری بازگشایی خانه سینما بود.

این کارگردان سینما تاکید کرد: علیرغم همه کارشکنی ها خانه سینما ماند و امیدوارم همیشه باقی بماند.

وی افزود: اما این اتفاقات درس هایی برای اعضای خانه سینما داشت که هیچ راهی جز ثبت قانونی خانه سینما و صنوف آن در وزارت کار وجود ندارد.

اسعدیان گفت: اگر چه با ثبت قانونی خانه سینما توانستیم آن را حفظ کنیم و جلوی حرکت آقای شمقدری را گرفتیم اما متوجه نقاط ضعف خانه شدیم و تا زمانی این ضعف ها برطرف نشود در دولت های دیگر و شمقدری های دیگر ایجاد مشکل خواهند کرد.

وی افزود: خانه سینما ثبت قانونی دارد اما صنوف آن در وزارت کار ثبت قانونی ندارند و برای همین هویت آنها مستقل نیست و وابسته به خانه سینماست. ما هویت اعتباری داشتیم اما پلاک ثبتی نداشتیم و به این نتیجه رسیدیم تنها راه نجات ما ثبت قانونی همه صنوف خانه سینما در وزارت کار است زیرا اگر صنوف ثبت قانونی شود در صورت بروز هر مشکلی برای خانه سینما آنها می توانند مستقل ادامه حیات داشته باشند.

به گفته وی، هویت فرهنگی صنوف در وزارت ارشاد و هویت صنفی آنها در وزارت کار است.

شرکت در مجمع عمومی با شرط ثبت در وزارت کار

اسعدیان درباره ثبت صنوف در وزارت کار اعلام کرد: ۲۱ صنف این کار را کردند و ۱۱ صنف هم هنوز ثبت قانونی نشده اند اما هیات مدیره اعلام کرده است که اگر صنوف ثبت قانونی و پروانه وزارت کار نداشته باشند شاید امکان حضور در مجمع عمومی را نداشته باشند.

وی افزود: ما به روسای صنوف اعلام کرده ایم که طبق مصوبه هیات مدیره کنونی تنها صنوفی اجازه حضور در مجمع عمومی را دارند که ثبت قانونی شده باشند که البته داشتن پروانه وزارت کار هم کفایت می کند.

رییس هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: هویت فرهنگی ما در وزارت ارشاد و هویت صنفی ما در وزارت کار است. آقای شمقدری اصرار داشتند که ما به عنوان انجمن فرهنگی ثبت شویم ولی انجمن فرهنگی عضومحور نیست و هر گروهی چند نفره معدود می تواند برای خودش انجمن فرهنگی ثبت کند که اشکالات قانونی به همراه دارد مثلا در انجمن هیچ کس نمی تواند هیات مدیره را برکنار کند تا ابد، اما صنف عضومحور است و هیات مدیره در مدت قانونی می تواند حضور داشته باشد و برای همین ما در برابر این پیشنهاد مقاومت کردیم.

اسعدیان یادآور شد: در مجمع عمومی سال ۹۲ به این نتیجه رسیدیم که صنوف خانه سینما لازم است که ثبت قانونی در وزارت کار شوند چرا که اگر به هر دلیلی در دوره های آینده مشکلی برای خانه سینما به وجود بیاید، صنوف خانه سینما از بین نخواهند رفت و این دستورالعمل از سوی هیات مدیره کنونی خانه سینما مورد پیگیری قرار گرفت و این وظیفه به ما محول شده است.

هیچ صنفی قرار نیست کنار گذاشته شود

وی افزود: برخی از انجمن ها مثل مدرسان نمی توانند صنف تشکیل دهند و به لحاظ قانونی اجازه این کار را ندارند و برخی دیگر از جمله انجمن جلوه های ویژه نیز به دلیل تعداد اندک اعضای آن که کمتر از اندازه قانونی است، امکان تشکیل صنف را ندارند، انجمن منشیان صحنه، انجمن تبلیغات سینما هم در شرف ثبت قانونی هستند و یکی دو انجمن هم علاقه ای برای ثبت در وزارت کار ندارند که از آن جمله انجمن آهنگسازان سینماست که اعلام کرده اند، ثبت در وزارت کار در شأن این انجمن نیست و به هر حال این مشکلات نمی تواند مسیر قانونی خانه سینما را خدشه دار کند.

رییس هیات مدیره خانه سینما تأکید کرد: هیچ صنفی قرار نیست از خانه سینما کنار گذاشته شود. صنوفی که هنوز موفق به ثبت قانونی در وزارت کار نشده اند، همچنان عضو خانه سینما هستند و همه امور رفاهی هم به آنها تعلق می گیرد تا زمانی که بتوانند مراحل ثبت در وزارت کار را به اتمام برسانند و پروانه بگیرند اما در مجمع عمومی خانه سینما اجازه حضور ندارند چرا که اگر اجازه حضور داشته باشند، مجمع به لحاظ قانونی با اشکال مواجه می شود.

این تهیه کننده سینما درباره سخنانی که در فضای مجازی درباره تعجیل هیات مدیره برای ثبت قانونی همه صنوف بیان کرد: هیچ عجله ا ی وجود ندارد، هیأت مدیره به لحاظ قانونی باید مجمع عمومی را در موعد مقرر خود برگزار کند که این مجمع با حضور ۲۱ صنفی که به ثبت قانونی در وزارت کار رسیده اند، برگزار می شود و ۱۱ صنف باقی مانده نیز اگر در این مدت موفق به ثبت و دریافت پروانه شدند، می توانند در مجمع حضور داشته باشند و کسانی که مایل به ثبت قانونی نیستند، هیچ کس نمی تواند آنها را مجبور به این کار کند.

وی درباره حضور شورای عالی تهیه کنندگان در مجمع عمومی خانه سینما توضیح داد: شورای عالی تهیه کنندگان شامل ۴ تشکل است که هر کدام تک تک به ثبت قانونی در وزارت کار رسیده اند اما خود شورا ثبت قانونی نشده است بنابراین برای حضور در این مجمع لازم است که شورا از طریق یکی از تشکل هایش، حضور یابد.

اسعدیان با اشاره به جوسازی هایی که در فضای مجازی علیه خانه سینما صورت می گیرد، بیان کرد:زمانی ما با رسانه های رسمی و مشخص سروکار داشتیم اکنون با رسانه ها و شبکه های غیررسمی و بدون شناسنامه هم سروکار داریم اما تحت تاثیر جوسازی های این رسانه ها در شبکه های مجازی قرار نخواهیم گرفت.

گزارش مالی خانه سینما شفاف و بدون هیچ تخلفی است

وی  افزود: گزارش مالی ما کاملا شفاف است و تاکنون هیأت بازرسی نتوانسته است، هیچ تخلفی را در مسائل مالی ما پیدا کند اما اکنون در سایت های با اخبار زرد، شاهد اعلام اخباری درباره مسائل مالی خانه سینما هستیم که واقعیت ندارد.

اسعدیان با اشاره به برنامه «هفت» ادامه داد: سه هفته است که در برنامه «هفت» علیه خانه سینما صحبت هایی می شود که همه آنها دروغ و افتراست و ما از آقای لطیفی و مسئولان برنامه هفت خواسته ایم که امکانی برای حضور ما برای پاسخ دادن به حواشی و اتهامات فراهم کنند که تاکنون این امکان فراهم نشده است. ما با افتخار اعلام می کنیم که ۳۵ درصد بودجه خانه سینما صرف امور رفاهی اعضای آن شده است. ما هنوز دوره آقای شمقدری را فراموش نکرده‌ایم. سایت منتسب به شمقدری که می خواست خانه سینما را ببندد، امروز دلسوز خانه سینما شده‌ است. ما یادمان نرفته است که آقای فرحبخش آن زمان در تلویزیون درباره خانه سینما چه کرد!

بودجه ۶ میلیاردی جایی برای اختلاس ندارد/ لزوم برگزاری مجمع عمومی از راه قانونی

اسعدیان با اشاره به حواشی مطرح شده درباره دستمزدهای اعضای هیات مدیره یادآور شد: اعضای هیات مدیره خانه سینما حق جلسه می‌گیرند که تا پارسال ۱۶۰ هزار تومان بوده و  امسال این حق‌ جلسه به ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. این دستمزد در صورت برگزاری ۴ جلسه در ماه به طور کلی حدود ۸۰۰ هزارتومان در ماه بابت هر نفر عضو هیأت مدیره پرداخت می‌شود و این بزرگترین هزینه ای است که انجام داده ایم. حالا با اتهام اختلاس مواجه می شویم مگر بودجه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی خانه سینما جایی هم برای اختلاس دارد؟

رییس هیأت مدیره خانه سینما در پاسخ به سوالی درباره ایجاد دوپارگی در خانه سینما توضیح داد: ما برای برگزاری مجمع عمومی خانه سینما راه قانونی را انتخاب می کنیم ما باید نگران خانه سینما باشیم که هستیم و امروز هم جلسه‌ای با روسای صنوف خانه سینما برگزار خواهیم کرد.

وی با تأکید بر این که خانه سینما تابع اکثریت صنوف است، ادامه داد: ما بارها به روسای صنوف اعلام کرده ایم که چه خطراتی را پیش رو داریم و بسیاری از صنوف نیز برای رفع این مشکلات در حال تلاش هستند تا در نوبت بعدی مجمع عمومی خانه سینما که سال آینده برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند.

مرتضی رزاق کریمی عضو هیأت مدیره خانه سینما نیز با بیان این که برگزاری این جلسه مهم و آگاهی بخشی، فضای آلوده را از بین می‌برد، گفت:  ما به دنبال وفاق و همدلی بیشتر اما به صورت قانونمند هستیم و در جلساتی که با روسای صنوف مختلف داشته ایم، سعی کرده ایم که همه نظرات مختلف را بشنویم و یکی از پیشنهادها این بود که برخی از صنوفی که امکان حضور در مجمع ندارند، می توانند با صنوف ثبت شده به تعامل برسند و  این تصمیم در راستای حفظ منافع کلان سینما است.

همایون اسعدیان در پاسخ به سوال دیگری درباره تأثیر این اتفاقات بر جشن خانه سینما و امکان این که تهیه کنندگان فیلم های خود را از جشن خانه سینما خارج کنند و همچنین اتحادیه دیگری تشکیل دهند، بیان کرد: بعید است که تهیه‌کنندگان سینما بخواهند فیلم‌های خود را از جشن بزرگ سینمای ایران خارج کنند، همچنین صنفی که هنوز ثبت نشده است، نمی تواند یک تشکل و خانه سینمای جدید تشکیل دهد. راه اندازی تشکل، کار راحتی نیست و ما برای تشکیل این خانه سینما بسیار زحمت کشیده ایم.

اسعدیان در ادامه با اشاره به این که بودجه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی خانه سینما را به ۸ میلیارد تومان افزایش داده است، گفت: ما توانسته ایم علاوه بر بودجه ای که دریافت می کنیم، بیش از ۲ میلیارد نیز برای امورات خانه سینما از محل های مختلف جور کنیم که در گزارش مالی خود مبلغ ۸ میلیارد تومان را اعلام خواهیم کرد اما واقعیت این است که با این بودجه کار چندانی نمی توان برای اعضای خانه سینما کرد. ضمن این که باید اعلام کنم حقوق منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما نیز ۵ میلیون تومان است که هیج کس حاضر نیست با این پول به عنوان مدیرعامل کار کند اما جز اهالی سینما  چه کسی باید این کار را انجام دهد.

برگزاری جشن خانه سینما با کاهش هزینه ها

وی با اشاره به برگزاری جشن خانه سینما یادآور شد: پیشنهاد هیأت مدیره این بود که امسال جشن را برگزار نکنیم ولی در نهایت با پیشنهاد آقای مازیار میری قرار شد که جشن را با کاهش هزینه ها برگزار کنیم و در نهایت هم این جشن امسال با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به سال گذشته برگزار می شود.

اسعدیان در پاسخ به سوال دیگری درباره جدایی اصناف خانه سینما بیان کرد: اگر هر کدام از صنوف خانه سینما روزی به این قدرت اقتصادی برسند که بتوانند از خانه سینما جدا شوند و اتحادیه مستقلی را تشکیل دهند و با پول اعضای خود به فعالیت ادامه دهند، اتفاق بسیار خوب و فوق العاده ای خواهد بود.

اسعدیان در ادامه تأکید کرد: اعضای حاضر در مجمع عمومی خانه سینما می توانند زمان برگزاری مجمع را روز دیگری انتخاب کنند اما لازم به ذکر است که برای حضور در مجمع عمومی داشتن پروانه وزارت کار کفایت می کند و بعد از آن می توانند شناسه ملی را هم دریافت کنند.

 

دریافت کد هنرمندی، راهکاری برای اثبات هویت هنرمندان

وی در پاسخ به سوالی درباره شغل هنرمندان و صندوق بیکاری خانه سینما هم گفت: وزارت کار هیچ گونه آشنایی با شغل ما ندارد و هنرمند به لحاظ شغلی هویتی ندارد ما تلاش می کنیم که برای هنرمندان کد بگیریم تا بتوانیم هویت شغل هنرمندان را تثبیت کنیم. صندوق بیکاری خانه سینما نیز با ۲ میلیارد و ۴ میلیارد تومان کاری از پیش نمی برد، باید از نگاه های کودکانه دست برداریم و همه برای رفع مشکلات اهالی سینما تلاش کنیم.

مصطفی احمدی بازرس خانه سینما هم درباره تفاوت انجمن فرهنگی با تشکل صنفی بیان کرد: تشکل صنفی که در وزارت کار به ثبت می رسد تنها یک تشکل خواهد بود اما اگر در قالب موسسه فرهنگی به ثبت برسد، گروه های دیگری هم امکان تشکیل چنین موسسه فرهنگی را خواهند داشت  و تعدد انجمن ها مشکلاتی را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است