تئاترها باز شد ولی آیا تمهیدات جدی وجود دارد/ ضرورت توجه به سلامت خانواده‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳
عادل بزدوده در گفتگو با صبا:

تئاترها باز شد ولی آیا تمهیدات جدی وجود دارد/ ضرورت توجه به سلامت خانواده‌ها

عادل بزدوده، کارگردان نمایش عروسکی از نبود تمهیدات لازم در تئاتر برای اجرای نمایش گفت.

عادل بزدوده نویسنده، عروسک‌گردان و کارگردان نمایش عروسکی، باتوجه به بازگشایی سالن‌های تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره اینکه با بازگشایی تئاترها برنامه‌ای برای اجرا خواهد داشت، گفت: شما فکر می‌کنید اگر وزارت فرهنگ و ارشاد بگوید تئاتر باز است، خانواده‌ها بچه‌های خود را برای دیدن نمایش‌ها به تئاتر می‌آورند؟ چه کسی این سنگ بزرگ را جلوی پای هنرمندان و نمایشگران انداخته است؟ چرا می‌خواهند این مسئولیت را از روی دوش خود برداشته و ما را روبروی مردم قرار دهند؟ این کار اخلاقی است؟ با چه تمهیداتی تئاتر باز شده است؟ اگر خانواده‌ها درگیر ویروس شوند چه کسی پاسخگو است؟ هیچ تمهیدات بهداشتی‌ای در تئاتر وجود ندارد، چرا باید من جان خود، گروه و تماشاگرانم را به خطر بیندازم و تئاتر اجرا کنم؟

وی افزود: باتوجه به مخاطبی که من دارم یعنی کودک و نوجوان، هیچوقت به خانواده و بچه‌ها خیانت نمی‌کنم و در این شرایط که سالن‌های تئاتر بدون هیچ تمهیدات بهداشتی‌ای باز هستند، نمایشی اجرا نمی‌کنم چراکه می‌دانم این ویروس با کسی شوخی ندارد و تصمیم‌گیران به شدت دارند با ما شوخی می‌کنند.

بزدوده درباره اینکه با باز شدن سالن‌های تئاتر مخالف است یا خیر، عنوان کرد: من با باز شدن سالن‌های تئاتر هیچ مخالفتی ندارم به شرط اینکه تمهیدات لازم برای هنرمندان و مخاطبان ارایه شود. به من بگویید ما با چه ابزاری می‌توانیم به سالنی برویم، نمایشی اجرا کنیم و تماشاگری را دعوت کنیم که نمایش ما را از فاصله سه الی چهار متر تماشا کند.

این کارگردان درباره دغدغه خود خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ سال از عمر من در حوزه تئاتر سپری شده است و هرروز به آن افتخار می‌کنم بنابراین دغدغه اصلی من حتما تئاتر، هنر بازیگری و روی صحنه بردن کارهای نمایشی برای کودک و نوجوان است ولی یک امای بزرگ وجود دارد. همانطور که فوتبال با تمهیدات بسیار، بسیار سختی انجام می‌شود و تمام مراحل فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، رعایت‌های پزشکی برای آن‌ها فراهم شده است، باید همچین خرج و فضایی را برای تئاتر ایجاد کنند تا من، اولین نفری باشم که در تئاتر به اجرا بپردازم، وقتی که این تمهیدات وجود ندارند من اجازه نمی‌دهم که گروهم و از همه واجب‌تر مخاطبانم به خطر بیفتند.

حاضرند برای دستمزدی ناچیز درگیر ویروس کرونا شوند

کارگردان نمایش عروسکی «حسنی یه پهلوونه» درباره گروه‌هایی که این روزها مشغول تمرین هستند، بیان کرد: یک گروه تئاتری را که کنار یکدیگر در فضایی غیراستاندارد تمرین می‌کنند و خدا می‌داند قرار است چه بلایی سر آن‌ها و بقیه بیاید، باید منع کرد. وقتی هم ازشان می‌پرسیم چرا کار می‌کنید می‌گویند باید زندگی خود را بگذرانیم. حاضرند خودشان و گروهشان را درگیر این ویروس کنند تا با یک دستمزد ناچیز زندگی خود را بگذرانند.

او درباره هنرمندان نمایش عروسکی اظهار کرد: مسئولیت حقیقی و حقوقی مسئولان تئاتر این است که حافظ جان و مال هنرمندان ایران باشند اما تنها به این موضوع می‌پردازند که ما در شرایط کرونا تئاتر را راه انداخته‌ایم، این مسائل آوارش روی سر همه ما خواهد ریخت زیرا جان انسان دیگر پشیزی ارزش ندارد به خصوص جان هنرمندان نمایش عروسکی چون جایی استخدام نیستند. مسیر، بسیار ناهموار و نامطمئن است و در این راه جان هنرمندان عاشق و خالص نمایش عروسکی به هیچ انگاشته شده است.

این سازنده عروسک درباره اهمیت مخاطبان گفت: در حال حاضر حتی یک سالن استاندارد در ایران وجود ندارد. اگر من هم تئاتری را اجرا کنم کدام خانواده حاضر است در این شرایط به تئاتر بیاید. به صرف اینکه بگوییم سالن‌ها باز شده است کافی نیست بلکه باید زیرساخت، امکانات بهداشتی و پزشکی مانند بازی‌های فوتبال و والیبال، برای اجراهای تئاتر هم مهیا شود تا مخاطب با خیال راحت به سالن‌های تئاتر بیاید.

بزدوده درباره جشنواره نمایش عروسکی عروسکی تهران- مبارک، تصریح کرد: می‌توانستند به راحتی جشنواره تهران- مبارک را به جای اینکه در اسفندماه برگزار کنند، یک سال عقب بیندازند، هیچ اتفاق وحشتناکی نمی‌افتاد که این جشنواره را دیرتر ببینیم اما سالم بودن هنرمندان و خانواده‌هایشان مهم نیست. چرا ما نباید مراقب یکدیگر باشیم؟

کارگردان نمایش «کوزه عسل نیست» در پایان درباره نمایش های آنلاین نیز تاکید کرد: نمایش آنلاین خوب است اما در چه شرایطی؟ شرایط آن را مهیا کنند، چراکه نه. اگر یکی از همکاران ما در طول این اجرا اتفاقی برایش بیفتد چه کسی پاسخگو است؟ بیایید مواظب خودمان و خانواده‌هایمان باشیم که با نرفتنشان به نمایش‌ها کم‌ترین آسیب را هم نبینند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است