جشنواره استان‌های صداوسیما در دام تکرار نیفتاده است/ ارزیابی یک سال کار | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۶
مریم جلالی در گفتگو با صبا:

جشنواره استان‌های صداوسیما در دام تکرار نیفتاده است/ ارزیابی یک سال کار

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تولیدات مراکز استان های صداوسیما، از دلایل برگزاری این جشنواره و نحوه داوری های آن گفت.

 مریم جلالی داور کمیسیون صدای بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما و عضو شورای سیاستگذاری این دوره جشنواره درباره تاثیر برگزاری جشنواره های استانی بر ساخت بیشتر سریال های مراکز استان ها در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا گفت: جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما به بیست و دومین سال برگزاری خود رسیده البته با احتساب سال هایی که وقفه داشته است، می شود گفت این جشنواره ربع قرن تجربه دارد و به بلوغ سیستمی رسیده است. این بلوغ سیستمی در کنار اینکه یک فرصت است یک تهدید هم حساب می‌شود چون می تواند به یک فعالیت روتین کلیشه وار و بی خلاقیت تبدیل شود اما با تشکیل شورای سیاست گذاری و اعضای شورای سیاست گذاری که از اهالی سینما گرفته تا هنرمندان و مدیران هستند، باعث می شوند هرسال جشنواره رنگ و لعاب تازه ای داشته باشد.

وی درباره تاثیر برگزاری جشنواره در استان های مختلف کشور نیز اذعان کرد: مضاف بر اینکه برگزاری جشنواره هر دفعه در یک استان، فرهنگ آن استان را به جشنواره ترزیق می‌کند، باعث می شود جشنواره از افتادن در دام کلیشه و تکرار رها شود.

جلالی ادامه داد: دربرگیری حوزه‌های چندگانه خبر، پژوهش، فضای مجازی، رادیو، تلویزیون که هرکدام از این رسانه‌ها خودشان دامنه وسیعی دارند، باعث می شود یک منظومه متفاوت و متقارنی در داوری ها ایجاد شود و حتی با تغییر یک داور مدل ارزیابی تغییر می کند چون ارزیابی کیفی است.

مدیر پردیس سینمایی ملت اذعان کرد: در بخش تلویزیون جشنواره هم برنامه های کودک و خانواده هم بخش جنبی داریم و این بلوغ سیستمی که جشنواره به آن رسیده حاصل تجربه های مختلف است که هم در برگزاری و هم در ارزیابی تجلی پیدا کرده است و به جرات می توانم بگویم وجه تمایز جشنواره استان ها این است که دستاوردهای یکساله را ارزیابی می کند و به عنوان یک سازمان یادگیرنده چرخه دانش خود را کامل می کند.

جلالی به تفاوت داوری جشنواره های استانی با جشنواره های بزرگی مانند جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: جشنواره فیلم فجر که بزرگ ترین جشنواره سینمایی کشور محسوب می شود، فیلم هایی را مورد ارزیابی قرار می دهد که مردم هنوز آن‌ها را ندیده اند و داوران در مورد فیلمی حرف می زنند که هنوز اکران عمومی نشده است ولی جشنواره استان های صدا و سیما کاملا یک متدولوژی برای کامل شدن چرخه دانش در یک سازمان است.

وی درباره نحوه داوری آثار گفت: در طی یک سال برنامه ها ارزیابی می شود و آن هایی که در طول سال ارزیابی شده و نمره بالاتری گرفته به هیات انتخاب راه پیدا می کند و هیات انتخاب آن ها را با یک متر و میزان دیگری می شنود یا می بیند و بررسی می کند و بعد آن در هیات داوری، داوری نهایی می‌شود.

داور کمیسیون صدا با اشاره به اینکه به جشنواه مراکز به عنوان یک فرصت مطالعاتی نگاه می کند، گفت: هم از حیث مراودات و روبرو شدن با افراد حرفه ای که تجارب ویژه دارند و هم از حیث پیدا کردن سوژه های نابی که ما در مراکز استان ها به آن ها دسترسی نداریم، این جشنواره بسیار حایز اهمیت است.

جلالی به روز شدن جشنواره استان‌های صداوسیما در طی این سال ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: اضافه کردن بخش فضای مجازی به عنوان یک بخش مهم در جشنواره، بررسی سایت های مراکز و فعالیت های نوینی که در مراکز دارند نشان دهنده این است که جشنواره حالت ایستا ندارد و با تکنولوژی روز خودش را روزآمد کرده و نگاه رو به آینده دارد.

این کارشناس و طراح تلویزیونی در پایان عنوان کرد: یک افتراقی بین فعالان حوزه رسانه در کشور ما وجود دارد یعنی میان یک خبرنگاری که در مطبوعات کار می‌کند با برنامه سازان تلویزیونی همگرایی وجود ندارد که بتوانند در یک جا به یک تفاهم عملی برسند. جشنواره استان ها به دلیل حضور رسانه های مختلف و متعدد، مخصوصا رسانه های مستقل که خارج از دایره و دیوار جام جم است، این اجازه را می دهد که این همگرایی شکل بگیرد.

زهرا دمزآبادی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000