«تکه‌هام» هویت چندپاره انسان امروز را نشان می‌دهد/ پخته‌تر شده‌ام | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۳
فراز ناصرشریف در گفتگو با صبا؛

«تکه‌هام» هویت چندپاره انسان امروز را نشان می‌دهد/ پخته‌تر شده‌ام

فراز ناصر شریف درباره برگزاری نمایشگاه «تکه‌هام» و آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است، توضیح داد.

فراز ناصرشریف در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، درباره برگزاری نمایشگاه انفرادی «تکه‌هام» گفت: این نمایشگاه در امتداد نمایشگاه قبلی من است که یک‌ نمایشگاه دونفره همراه با کتایون معادلیان به نام «تکه‌ها» بود. می‌توان گفت تا حدودی طراوتی که نمایشگاه قبلی داشت جای خود را به پختگی، سکون ‌و آرامشی که از آزمون و خطا در فرآیند خلق یک دوره جدید کاری در نمایشگاه قبلی داشتم، داده است. در این ‌نمایشگاه تعمق بیشتری نسبت به فضاها، شخصیت‌ها و مفاهیمی که می‌تواند از دل آن‌ها استخراج شود، داشته ام.

این هنرمند با بیان اینکه به لحاظ فرمی همان تکنیک آثار قبلی در این نمایشگاه به کار رفته است، عنوان کرد: در واقع از دستمال کاغذی‌های رنگی و تکنیک کولاژ روی بوم استفاده شده است.

به گفته وی، از متریال دیگری استفاده نشده و کل کار حتی سطوح سفید با دستمال کاغذی است.

او درباره محتوای آثار و علت نام‌گذاری این نمایشگاه بیان کرد: به لحاظ محتوایی آنچه از فرم‌ و متریال کار استخراج‌ و در فضا و معنای کارها دیده می‌شود مساله هویت چندجانبه و هویت به‌شدت متغیر و شاید تا حدودی از هم گسیخته انسان امروز است که وجوه مختلف عقیده، منظر و نگاه خود را به جهان از جاهای مختلف زیست خود می‌گیرد. این موضوع گاهی منجر به چندپاره بودن هویت انسان می‌شود و گاهی می‌توان گفت همین چندپارگی تبدیل به یک هویت منسجم و یک‌پارچه در او می‌شود.
من‌ هم علاوه بر این دیدگاهی که به انسان‌ها دارم ممکن است دچار همچین رویکرد و مشخصه ماهوی در خود شوم.

او درباره تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر کار هنرمندان و ارائه آثارشان توضیح داد: با رویکرد کاری من،‌ خوبی کار هنرمند این است که در طول فرآیند کار تفاوت آنچنان چشم‌گیری برای پروسه خلق اثر هنری اتفاق نمی‌افتد. شاید این نظر کمی شخصی باشد. شاید آدم‌های دیگری در این فرآیند همه‌گیری ویروس کرونا شبیه من شده‌ باشند و همه در گستره محدودی به نام «خانه» و «مکان شخصی» مشغول فعالیت‌های روزمره‌ خود حتی خوشحال هم‌ بوده باشند اما در بحث ارائه ممکن است تا حدودی این حوزه دچار تغییرات جدی شده باشد.

این هنرمند جوان افزود: زمان خیلی زیادی گالری‌ها تعطیل بودند یا درحال‌حاضر گالری‌ها اگر ‌باز هم باشند مثل گالری «سیحون» زمان کاری محدودی دارند پس متعاقبا فروش کارها هم‌ تحت‌تاثیر همین مسائل پایین آمده است.

ناصرشریف در پایان درباره مشکلات اقتصادی هنرمندان تازه‌کار تصریح کرد: مشکل هنرمندانی که تازه وارد عرصه حرفه‌ای کار هنری شده‌اند این است که درآمد و فروش ناشی از کارها ممکن است چندان برای هنرمندی که در طول سال یک یا دو نمایشگاه داشته است، کفایت نکند و هنرمند مجبور شود به کارهای دیگری رو آورد. به طور مثال شاید خود من مجبور باشم زمان و انرژی که باید برای ریکاوری روانی بگذارم تا بتوانم وارد عرصه‌های جدید کاری خود شوم‌ مشغول کارهای دیگری باشم. بعضی از هنرمندان ممکن است امنیت اقتصادی‌شان بسیار کم‌تر از من باشد و طبیعتا با این مشکلات و چالش‌ها بیشتر درگیر باشند به همین دلیل اکثر چالش‌هایی که من در بین دوستان و اطرافیانم می‌بینم در این مقطع زمانی مساله اقتصادی باشد که در زمان کرونا افزایش هم‌ پیدا کرده است.

نمایشگاه انفرادی «تکه‌هام» همه‌روزه جز روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری سیحون واقع در تهران، خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ میزبان علاقه‌مندان است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است