اکران فیلم‌های توقیفی در جشنواره «هنر زنده است»/ تمرکز ما روی جوانان مستعد است | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۵
در نشست خبری مطرح شد؛

اکران فیلم‌های توقیفی در جشنواره «هنر زنده است»/ تمرکز ما روی جوانان مستعد است

نشست خبری جشنواره هنر زنده است با حضور رییس شورای سیاست گذاری و دبیر بخش تئاتر، دبیر بخش فیلم، دبیر بخش موسیقی و نماینده دبیر دیجیتال آرت 23 دی ماه در باغ کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست خبری جشنواره «هنر زنده است» با حضور بهروز غریب پور رییس شورای سیاست گذاری و دبیر بخش تئاتر، کمال تبریزی دبیر بخش فیلم، فردین خلعتبری دبیر بخش موسیقی و سیف الله صمدیان عضو شورای سیاست گذاری و نماینده دبیر دیجیتال آرت روز سه شنبه ۲۳ دی در باغ کتاب برگزار شد.

در این نشست همچنین مازیار رضاخانی مدیر جشنواره و رضا کیانیان عضو شورای سیاست گذاری نیز حضور داشتند.

«هنر زنده است» از درون خانواده هنرمندان برخاسته است

بهروز غریب پور رییس شورای سیاست گذاری و دبیر بخش تئاتر اولین سخنران این مراسم بود که در سخنانی عنوان کرد: این نشست برای تبیین برنامه های ماست. ما روز گذشته خدمت عزیزان وزارت ارشاد بودیم و نکته مهمی که برای وزیر و معاونان وجود داشت این بود که بخش خصوصی بدون تکیه به نهادها خودجوش سعی کرده است در این دوران محدودیت آستین بالا بزند و کار فرهنگی کند. در چنین شرایطی ما نیاز داشتیم تجربه های جدیدی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: از اسفند ۹۸ مازیار رضاخانی مدیر جشنواره «هنر زنده است» به من پیشنهاد برگزاری این جشنواره را داد و تلاش هایمان تا به امروز برای برگزاری این جشنواره ادامه دارد. «هنر زنده است» جشنواره جامعی است که از درون خانواده هنرمندان برخاسته است و فکر می کنم اولین جشنواره جامع در دنیا است. جالب است بدانید که اولین ثبت نام کننده ما یک دختری از سیستان بلوچستان بود که یک انیمیشن فرستاده است.

اکران فیلم‌های توقیفی در جشنواره «هنر زنده است»

کمال تبریزی دبیر بخش فیلم در سخنانی گفت: ما و دوستانمان قرار است جشنواره ای را برگزار کنیم که شکل متفاوتی از جشنواره های تاکنون برگزار شده است، دارد. در بخش سینما که دبیر آن من هستم تمرکز ما روی جوان‌ترها و استعدادهای گمنام است که پیش از این شاید نتوانسته اند در جشنواره های دیگر حاضر شوند. قطعا کسانی هم که تجربه بیشتری در عرصه فیلم و سینما دارند، می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند. آنچه برای ما در برگزاری جشنواره مهم است برگزاری جلسات نقد و بررسی و اکران نمایش فیلم‌هایی است که تاکنون به اکران عمومی در نیامده‌اند و این اتفاق خیلی خوبی است. به هر حال بسیاری از فیلم‌هایی که تاکنون به نمایش درنیامده‌اند شاید به دلیل یک سوءتفاهم بوده که این جشنواره امکان اکران آن‌ها را فراهم کرده است.

جشنواره «هنر زنده است» معتقد است که موسیقی غیرمجاز وجود ندارد

رضا کیانیان عضو شورای سیاست گذاری در سخنانی مطرح کرد: یکی از دلایل عمده‌ای که من به جشنواره «هنر زنده است» پیوستم این بود که این جشنواره به دنبال دیده شدن افرادی است که تاکنون دیده نشده اند. ما دوستان تئاتری زیادی داریم که در شهرستان های مختلف کار می کنند. همچنین بچه هایی داریم که فیلم کوتاه و انیمیشن می سازند اما دیده نمی شوند. علاوه بر این داوطلب شرکت برای حضور در جشنواره بحث مهم دیجیتال آرت است که در این سال‌ها واقعا جایی برای عرضه نداشتند. می خواهم بگویم این جشنواره جایی برای دیده شدن افرادی است که تاکنون دیده نشده‌اند.

فردین خلعتبری دبیر بخش موسیقی نیز اظهار کرد: قطعا اگر مطبوعات نباشند این جشنواره مسیر درستی نمی‌رود. ما متاسفانه منتقد موسیقی بسیار کم داریم امیدوارم اهالی رسانه به ویژه در بخش موسیقی با نقد خودشان همراه ما باشند. این جشنواره فرصتی است که جوانان پراستعداد به صورت هدف مند به دنبال کشف استعدادهای خود باشند. جشنواره «هنر زنده است» معتقد است که موسیقی غیرمجاز وجود ندارد. ما می خواهیم به سمتی حرکت کنیم که همه نوع موسیقی فرصتی برای عرض اندام داشته باشند. از سوی دیگر متاسفانه در عرصه موسیقی حرفه‌ای کشور رقابت وجود ندارد اما در حوزه تئاتر و سینما آدم‌های حرفه‌ای وارد رقابت شده و در کنار یکدیگر به ارزیابی کارهای خودشان می‌پردازند. به همین منظور برای اینکه ما از حضور موزیسین های حرفه ای جوان محروم نباشیم یک بخش غیررقابتی در جشنواره راه اندازی کردیم و می خواهیم ظرف جشنواره را بزرگتر کنیم.

هنر هشتم جهان دیجیتال آرت است

سیف الله صمدیان از اعضای شورای سیاست گذاری و نماینده بخش دیحیتال آرت نیز در سخنانی بیان کرد: هنر هشتم جهان چه بخواهیم چه نخواهیم دیجیتال آرت است. من بسیار خوشحالم که جشنواره «هنر زنده است» کاری کرد همه هنرها در کنار دیجیتال آرت قرار بگیرند. این رویداد برنامه‌ای است که نمی‌توان آن را به یک دوره خلاصه کرد و امیدوارم با همت این گروه و شما  جشنواره ادامه پیدا کند و این اتفاق در دنیا با محوریت کشور ایران پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت در ویدیویی که برای نشست خبری ارسال کرده بود، مطرح کرد: این جشنواره قرار است آنلاین برگزار شود اما امیدوارم شر این کرونا از سر ما و جهان کنده شود تا بتوانیم همدیگر را دوباره ببینیم. کرونا بسیاری از ما را از هم دور کرد البته باعث شکل دهی این جشنواره نیز شد. این جشنواره تلاشی است برای دوستانی که در عرصه هنر فعالیت دارند تا بتوانند در کنار هم جمع شوند. خوشحالم در این تیم حضور دارم و امیدوارم با کمک یکدیگر این جشنواره ادامه دهیم. جشنواره بخش های متنوعی دارد و کار دشواری نیز در پیش دارد اما امیدوارم مشکلات جشنواره در دوره اول شناسایی شود تا بتواند در دوره های بعد خود را اصلاح کند. ما تلاش داریم کم نقص ترین کار را ارایه کنیم. کامبیز درمبخش، ابراهیم حقیقی، سیف الله صمدیان و آزاده اخلاقی داوران بخش دیجیتال آرت هستند و ممنونم دعوت من را برای حضور در این جشنواره پذیرفتند.

۱۱۰ نفر از اهالی رسانه و منتقدان فیلم‌های توقیفی را می‌بینند

مازیار رضاخانی مدیر جشنواره در سخنانی مطرح کرد: برنامه‌ریزی ما در بخش سینمایی به گونه‌ای است که ۱۱۰ نفر از اهالی رسانه و منتقدان فیلم‌های توقیفی را که قرار است در این جشنواره به نمایش دربیاید، ببینند و برای آثار به نمایش درآمده در جشنواره جوایز برگزیده‌ را اهدا می‌کنند. برای اولین در این جشنواره یک اتفاقی افتاد و آن هم این بود که دبیرخانه جشنواره با هنرمندان تماس می گیرد و از آن ها هنرمند دعوت می کند که به جشنواره بیایند و اثرشان را برای ما بفرستد.

فراز بابایی نماینده گروه مربع ۱۱ هم در این نشست گفت: هدف ما این بود که بنزین سبزی برای استارت ماشین این جشنواره باشیم.

بابک بادکوبه اسپانسر جشنواره هم با بیان اینکه خانواده او بیش از صد سال است در کار هنر است، گفت: یکسری اندیشمند مشغول کار هستند و یکسری جوان نیز عاشق کار می‌کنند. وقتی یک اکوسیستم شکل بگیرد، زندگی جریان دارد و خیلی آسان می‌شود. ما همیشه تلاش می‌کنیم و عرق می‌ریزیم چون نتوانسته‌ایم یک اکوسیستم برای آن خلق کنیم. امیدوارم بتوانیم در شان جشنواره و هیات داوران کار کنیم.

به گفته غریب پور، «هنر زنده است» آخرین رویداد فرهنگی قرن است که در جهانی که در جهان سرشار از ناامیدی قصد امیدآفرینی دارد.

فردین خلعتبری درباره حضور شرکت‌کنندگان خانم در این جشنواره گفت: شرکت‌کنندگان خانم به صورت گروهی در جشنواره شرکت می‌کنند. در واقع آثار باید به صورتی باشد که همه صداها در خدمت یک جریان باشد و تک‌خوانی وجود ندارد. برای این کار رپرتوآرهای کمی وجود دارد. چون کار سختی است. از همکاران خواهش کردم که در صورت مراجعه افراد برای آن‌ها قطعه بنویسند. همچنین هیچ محدودیتیبرای ارایه سبک های مختلف موسیقی اعم از موسیقی نواحی، کلاسیک، جز، راک و….وجود ندارد.

تلویزیون در تولید تله تئاتر کوتاهی کرده است

بهروز غریب پور درباره بازبینی و انتخاب آثار بخش تئاتر گفت: بیش از ۹۰ درصد فعالیت دبیرخانه با استفاده از ابراز جدید مانند تلفن و موبایل اتفاق می افتد که این نشان دهنده اتفاق نو تازه ای در یک جشنواره است. همچنین ما با حداقل نیرو و جا کار می کنیم.

وی ادامه داد: تئاتری ها فراموش کرده اند که ما تله تئاتر داشتیم و در زمانی دورتر به سمت تلویزیون و سینما رفتیم. تئاتر در عبن حال به عرصه نمایش نیز کمک و اولین انیمیشن‌های ما نمایش‌های عروسکی بوده است. در این سال‌ها هم تئاتری‌ها فراموش کردند هم تلویزیون از وظیفه خود در تولید تله تئاتر کوتاهی کرده است. زیرعنوان بحش تئاتر ۱۶ ژانر وجود دارد و ما احیاکننده این شکل از تئاتر در فضای مجازی هستیم. گروه‌ها کار خود را ضبط کرده و بعد از بررسی همه آثار کارها را معرفی می‌کنیم.

جزییات نمایش آنلاین فیلم‌ها

تبریزی درباره بحث حقوقی پخش آثار و تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه تصریح کرد: نمایش آنلاین فیلم ها در همه جای دنیا مشکلاتی به همراه دارد. سه بخش در زمینه سینما داریم. اولین آن درباره فیلم‌هایی است که در ۲ سال اخیر نمایش عمومی داشته‌اند و در پلتفرم‌های آنلاین می‌توانیم فضا را فراهم کنیم که منتقدان و رسانه‌ها به بهترین‌های این بخش رای دهند. همچنین در بخش فیلم کوتاه هم در صورت تمایل صاحبان اثر امکان نمایش آنلاین آن ها وجود دارد. یک بخش دیگر فیلم‌هایی است که تاکنون امکان نمایش آن ها وجود نداشته است که مجبوریم آن را به شکل فیزیکال در یک سالن برای داوران و گروه ۱۱۰ نفره منتقدان و اهالی رسانه نمایش دهیم. امیدوارم در سال‌های آتی بتوانیم وارد قانون کپی‌رایت شویم و از شر این مشکلات هم رها شویم.

این کارگردان سینما درباره دامنه اینترنت نیز گفت: برخی از پلتفرم هایی که در حال حاضر وجود دارند، خوب عمل کرده اند البته به لحاظ دامنه و سرویس دادن به یوزرها مشکلاتی وجود دارد اما با مذاکره با پلتفرم‌ها می‌توانیم بستر بیشتری را در اختیار جشنواره قرار دهیم. می‌دانم محدودیت صد هزار نفری برای پخش آنلاین هست که شاید بتوانیم با مذاکراتی آن را افزایش دهیم.

اعلام آمادگی ۲ کارگردان برای نمایش فیلم‌های توقیفی‌شان

غریب پور درباره مکان نمایش فیلم‌ها برای اصحاب رسانه و منتقدان بیان کرد: نمایش فیلم‌ها در باغ کتاب خواهد بود. همچنین نیما دهقانی نیز که پلتفرم هامون را در آمریکا تاسیس کرده است، برای پوشش بخش خارج از کشور اعلام آمادگی کرده است.

مدیر جشنواره نیز درباره بخش نمایش فیلم‌های به نمایش درآمده بخش سینمایی رویداد «هنر زنده است»، خبر داد: این بخش در واقع اکران «فیلم‌های توقیفی» است که تاکنون عبدالرضا کاهانی و علی زمانی برای اکران فیلم‌هایشان اعلام آمادگی کردند.

غریب‌پور نیز درباره موضوع مطرح شده گفت: قرار بود هر کدام از ما یک اثرمان را به جشنواره هدیه کنیم که در بخش غیر رقابتی به نمایش درآید. مبالغی که برای جوایز در نظر گرفته‌ایم نسبت به یک جشنواره بخش خصوصی قابل توجه است. به عنوان مثال به ۵ برگزیده بخش موسیقی نفری ۳۰ میلیون تومان اهدا می شود. در حقیقت سعی نکردیم با یک تندیس خودمان را خلاص کنیم.

مشکلات زیادی در چندنوازی گروه‌های موسیقی وجود دارد

خلعتبری در ادامه به محدودیت های بخش موسیقی اشاره  و بیان کرد: تک خوانی زن به هر دلیل ممنوع است و حداقل کاری که ما در مقابل سکوت سالیان خواندن بانوان می توانیم انجام دهیم این است که خانم ها با هم همخوانی داشته باشند. ما موسیقی غیرمجاز نداریم چراکه همه موسیقی ها از وزرات ارشاد مجوز می گیرند اما شرایطی در بخش شعر به وجود می‌‌آید که آثار را از هم جدا می‌کند. در این جشنواره تمرکز ما بیشتر در چندنوازی است. چراکه در جشنواره موسیقی جوان به صورت خیلی خوب روی تک نوازی تمرکز دارد و ما خواستیم تا شکل تازه‌ای داشته باشیم. علاوه بر این نیز مشکلات زیادی در چندنوازی گروه‌های موسیقی وجود دارد که ما سعی کردیم با پرداختن به آن، افراد را برای بیشتر پرداختن به کارشان ترغیب کنیم.

به گفته وی، مشکل و ممنوعیتی برای نمایش ساز در بستر آفلاین وجود ندارد.

صدور پروانه فرهنگی و هنری برای نمایش فیلم‌هایی که تاکنون امکان نمایش نداشته‌اند

تبریزی درباره فیلم‌هایی توقیفی که قرار است در این جشنواره به نمایش دربیاید، گفت: در دوره های گذشته پروانه‌ای به نام پروانه فرهنگی و هنری صادر می‌شد که این پروانه نشان می داد فلان فیلم برای اکران عمومی مناسب نیست برای می تواند تنها برای یک عده محدود نمایش داده شود. برای گرفتن اجازه نمایش این بخش از جشنواره هم تمام فیلم‌هایی که امکان نمایش نداشتند در صورت تمایل تهیه‌کننده و کارگردان، پروانه نمایش موقت در طول ۱۰ روز جشنواره می‌گیریم. این فیلم‌ها فقط برای ۱۱۰ نفر ی که از اصحبان رسانه و منتقدان هستند، اکران می‌شود و میز تخصصی نقد و بررسی آن هم به صورت فیزیکال برگزار می‌شود.

جشنواره «هنر زنده است» در آینده هم آنلاین برگزار می‌شود

غریب‌پور درباره شکل برگزاری جشنواره «هنر زنده است» بعد از اتمام دوره کرونا گفت: مطلقا قرار نیست بعد از کرونا جشنواره را از این حالتی که امسال قرار است برگزار شود، خارج کنیم. ما در حال تمرین هستیم که شرایط نوینی را در برگزاری جشنواره ایجاد و این بستر را گسترده‌تر کنیم. بنابراین تاکید می‌کنم که در آینده هم جشنواره هنر زنده است را به همین شکل آنلاین برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: زمان پهلوی دوم همه تلاش می‌کردند تا ساواک به آن ها گیر دهد و مشهور شوند. این کار غلطی است و ما هم می‌خواهیم به دستگاه نظارتی بگوییم که این شیوه غلطی است. ممنوعیت ایجاد جذابیت می‌کند. خیلی از گروه‌های تئاتری نیز اکنون علاقمند هستند که روزنامه‌ یا رسانه‌ای به آنها گیر دهد تا دیده شوند.

جشنواره برای دیده شدن نیروهای خلاق کشور تلاش می‌کند

دبیر بخش تئاتر همچنین درباره حضور بانوان در جشنواره اظهار کرد: اکنون بانوان هنرمند ما در بسیاری از زمینه‌های هنری حرف اول را می‌زنند. ما می‌خواهیم به مسئولان بگوییم که ممنوعیت کار درستی نیست. ما اصلا در تقابل با قانون کاری نمی‌کنیم و در چهارچوب قانون عمل می‌کنیم و واقع‌گرایی را نیز خواهیم داشت. حتی ما در جلسه‌ای با وزیر و معاونانش داشتیم معاون هنری ایشان به ما گفت که این کاری که شما انجام می دهید ما نمی توانیم انجام دهیم.

رضاخانی درباره پلتفرم پخش آنلاین آثار بیان کرد: هنوز با هیچ پلتفرمی به قطعیت برای نمایش آثار نرسیده‌ایم اما امیدوارم تا نیمه بهمن به جمع‌بندی برسیم.

غریب‌پور در پایان نشست خاطرنشان کرد: ما در این جشنواره گرایش سیاسی نداریم و نمی‌خواهیم حرکت تقابلی بکنیم بلکه می‌خواهیم در شرایط کنونی برای نسل جوان کاری کنیم و فضا را کمی بازتر کنیم. جشنواره «هنر زنده است» تمام ابعاد زندگی را رصد کرده تا بتواند برای زنده ماندن و دیده شدن نیروی خلاق کشور شرایطی را فراهم کند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است