چالشی جذاب با نقش «هویدا» داشتم/ انتقادها به «معمای شاه» محتوایی بود

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، داریوش کاردان هنرمند پیشکسوت علاوه بر بازیگری، در زمینه اجرا، گویندگی، صداپیشگی و کارگردانی نیز تجربه‌هایی دارد و «کلاه‌پهلوی»، «بی قرار»، «نردبام آسمان»، «وارش» و «ایراندخت» از جمله سریال‌هایی است که کاردان در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

داریوش کاردان در سریال‌های «سال‌های مشروطه» و «معمای شاه» هر دو به کارگردانی محمدرضا ورزی به ترتیب ایفاگر نقش «میرزاآقاخان نوری» صدراعظم دوران قاجار و «امیرعباس هویدا» نخست وزیر دوران پهلوی بوده است.

این بازیگر معتقد است که بازی در نقش «امیرعباس هویدا» بسیار سخت و چالش برانگیز بوده است چراکه بسیاری از مردم هنوز پُرسابقه ترین نخست وزیر پهلوی را به یاد می‌آورند و حتی او را از نزدیک دیده‌اند.

سریال «معمای شاه» با حضور امیریل ارجمند، سعید نیک پور، گوهر خیراندیش، نرگس محمدی، گیتی ساعتچی، حدیث فولادوند، ساغر عزیزی، علی دهکردی، جعفر دهقان، یوسف صیادی، محمدرضا شریفی‌ نیا و… این شب‌ها روی آنتن آی فیلم ۲ و عربی است تا مخاطبان فارسی زبان افغانستان و تاجیک و عرب زبان ابن شبکه‎ها به تماشای اثر محمدرضا ورزی بنشیند.

به همین بهانه گفتگویی با داریوش کاردان بازیگر نقش «امیرعباس هویدا» در این سریال داشته‌ایم.

*شما چه مدت درگیر بازی در سریال «معمای شاه» بودید؟

-بازی من نزدیک به 2 سال در این سریال طول کشید.

*بازی در نقش «امیرعباس هویدا» به عنوان یکی از معروف‌ترین نخست وزیرهای ایران چه چالش‌ها و جذابیت‌هایی برای شما داشت؟

-هنوز کسانی هستند که در دوران هویدا زندگی کرده و نخست وزیری او را به یاد دارند و تعدادشان هم کم نیست. طبیعی است که این افراد در مقام قیاس برآیند و بازی هنرپیشه را با آن چه از شخصیت اصلی دیده‌‌اند و به خاطر دارند، مقایسه کنند. اینجاست که کار بازیگر واقعا سخت می‌‌شود چرا که افراد زیادی کاراکتر مورد نظر را دیده‌اند و بازیگر مجبور است کاملا شبیه او رفتار کند و حتی نحوه صحبت کردن و ادای کلماتش هم شبیه شخصیت اصلی باشد.

*شما تا چه اندازه با امیرعباس هویدا آشنایی داشتید؟

-تقریبا زیاد. من در دوران نخست وزیری هویدا جوانی ۱۸ ساله بودم و آن زمان را به خوبی به یاد می‌آورم. همان زمان هویدا در مطبوعات و رادیو و تلویزیون حضور پُررنگی داشت. خود من نیز چند باری او را از نزدیک دیده بودم. با این‌ حال زمانی که حضورم در سریال «معمای شاه» جدی شد، به سراغ کتاب‌‌هایی که درباره هویدا نوشته شده بود، رفتم. همچنین فیلم‌‌های موجود از او را دوباره و با دقت تماشا کردم تا جزییات و ریزه کاری‌های رفتاری و کلامی‌اش را دربیاورم.

*چقدر تلاش کردید تا نقش‌تان در سریال نزدیک و شبیه به «امیرعباس هویدا» باشد؟

-با توجه به شناختی که از او داشتم، با راهنمایی‌های محمدرضا ورزی کارگردان سریال تمام تلاشم را کردم تا نوع صحبت کردنم، راه رفتنم و رفتارهایم شبیه هویدا باشد. همچنین برای به تصویر کشیدن جزییات شخصیت این کاراکتر بسیار تمرین کردم.

*زمانی که سریال روی آنتن رفت از نتیجه کار راضی بودید؟

-بله. بنده هم نقش را دوست داشتم و هم از بازی‌ام راضی بودم. نقش هویدا می‌توانست برای هر بازیگری یک پیشنهاد جالب و چالشی جذاب باشد. زمانی که پیشنهاد بازی در این نقش به من شد واقعا خوشحال شدم و برایم هیجان انگیز بود.

*با چه واکنش‌هایی از سوی مخاطبان «معمای شاه» به ویژه در پخش اول این سریال مواجه بودید؟

-بیشتر مخاطبان از شباهتم به امیرعباس هویدا و گریمی که روی صورتم شده بود، حرف می‌زدند.

*خاطره جالبی از سریال «معمای شاه» دارید که ناگفته مانده باشد؟

-گریمی که شهرام خلج روی صورتم انجام می‌داد و من را شبیه به امیرعباس هویدا می‌کرد، برایم جالب و خاطره‌انگیز است.

*این چهره‌پردازی معمولا در هر نوبت چه مدت زمان می‌برد؟

-نزدیک به یک ساعت و نیم زیر دست چهره‌‌پرداز گریم می‌شدم.

*نظر خود شما درباره سریال «معمای شاه» چیست؟ این سریال موافقان و مخالفان زیادی داشت؟

-ساخت سریال‌های تاریخی واقعی دشوار و زمان بر است و حوصله بسیاری می‌طلبد. درباره «معمای شاه» این دشواری‌ها حتی زیادتر هم بود چراکه باید بسیاری از لوکیشن‌های مربوط به دوران پهلوی اول و دوم بازسازی می‌شد. همچنین هدایت این تعداد بازیگر، طراحی و تهیه لباس اصلا آسان نبود و مسایل دیگر مانند گریم هم مطرح بود. البته بخش عمده‌ای از انتقادهایی که به سریال «معمای شاه» وارد شد، به لحاظ محتوایی بود. تا جایی که من می‌دانم همه آنچه در این سریال می‌بینیم بر اساس اسناد تاریخی است و ریشه در واقعیات دارد. محمدرضا ورزی قبل از ساخت سریال، تحقیقات و پژوهش‌های زیادی برای نوشتن فیلمنامه انجام داده بود و برای همه اتفاقاتی که می‌بینیم، سند داشت. با این حال، هر فیلم و سریالی نقاط قوت و ضعف را با هم دارد و هیچ اثری کامل و بی‌نقص نیست.

*همکاری با محمدرضا ورزی چگونه بود؟

-من قبلا با ایشان در سریال‌های «تبریز در مه» و «سال‌های مشروطه» کار کرده بودم و همکاری خیلی خوبی هم داشتیم. این تجربه خوب در «معمای شاه» هم به نوعی دیگر تکرار شد.

*بیننده شبکه آی فیلم هستید؟

-متاسفانه فرصت دیدن تلویزیون را ندارم و شبکه آی فیلم را کم می‌بینم.

*این روزها مشغول چه کاری هستید؟

-در سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی حضور دارم. همچنین در سریال «87 متر» کیانوش عیاری نیز بازی داشته‌ام که تصویربرداری آن به پایان رسیده است.

انتهای پیام/