مجوز پخش داریم ولی اجازه اکران نداریم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۴
کارگردان «سپیدو سیاه» در گفتگو با «صبا»:

مجوز پخش داریم ولی اجازه اکران نداریم!

«سپیدو سیاه» پس ازگذشت ۱۰سال از ساخت آن، اجازه اکران در هیچ کدام از گروه های سینمایی را ندارد.

به گزارش  خبرنگار«صبا»، مدتی قبل خبری مبنی بر دریافت پروانه نمایش فیلم سینمایی «سپیدو سیاه» به کارگردانی قاسم جعفری و تهیه کنندگی جلال شمسیان پس از۱۰سال در رسانه ها منتشر شد. خبری که برای فیلمی که در سال  ۱۳۸۸تولید شده و تا به امروز اکران نشده، خبری خوشحال کننده بود که یکی از فیلم های توقیفی این چند سال اخیر بالاخره پروانه نمایش گرفته و در سینماها اکران می شود.

«سپید و سیاه» به سرگذشت «صدسال به این سالها» دچار شد!
قاسم جعفری؛ کارگردان این فیلم سینمایی در ارتباط با آخرین وضعیت اکران فیلم در گفت و گو با خبرنگار «صبا»، توضیح داد: پروانه نمایش فیلم ما صادر شده، ولی مجوز اکران داده نشده است. فیلم «سپید و سیاه» و فیلم آقای سامان مقدم به نام «صدسال به این سال ها» پروانه نمایش دارند ولی مجوز اکران ندارند.
وی در ادامه افزود: آقای محمدرضا صابری مدیر دفتر پخش نورتابان که پخش فیلم ما را نیز برعهده دارند، با مراجعه به وزارت ارشاد متوجه شدند که فیلم اجازه اکران ندارد. این فیلم پتانسیل  این را داشت که در سرگروه اکران شود، چون جذابیت زیادی برای مخاطب داشت ولی این اجازه داده نشد. ما به اکران هنرو تجربه هم راضی بودیم ولی شورای صنفی قرارداد اکران فیلم در این گروه را هم ثبت نکرد و اعلام شد که صدور پروانه نمایش دلیل بر اکران نیست.
«سپید و سیاه» به سرگذشت «صدسال به این سالها» دچار شد!
جعفری درباره دلیل تاخیر دریافت پروانه نمایش این فیلم و توقیف ۱۰ ساله آن نیز توضیح داد: دلیل تعویق اکران «سپیدو سیاه» این بود که اعلام کردند، موضوع سوژه جلوتر از زمان خودش نشان داده شده است. این فیلم پسرانی را که  تلفن همراه داشتند و خود را در اختیار می گذاشتند را روایت می کند. ما همان سال نیز فیلم «دختران» را نیز ساختیم که جایزه جشنواره منتقدان را دریافت کرد و بهترین فیلم جشنواره کودک و نوجوان اصفهان  هم شد. فیلم «دختران» روایت دختران ما در سن بلوغ بود و شرایط تاثیرگذار بر زندگی آن ها را روایت می کرد و «سپیدوسیاه» نیز فضای اجتماعی موثر بر زندگی یک پسر جوان در سن ۱۸سالگی را روایت می کند.این فیلم بر مبنای علمی ساخته شده است و پژوهش های زیادی در این خصوص انجام شده تا فیلم به سرانجام رسید.
«سپید و سیاه» به سرگذشت «صدسال به این سالها» دچار شد!
او  در پایان ضافه کرد: ما ۱۰سال پیش ۳۰۰میلیون تومان برای این فیلم سرمایه گذاری کردیم ، ولی از ۱۰سال پیش تاکنون سرمایه ما بازنگشته است و معلوم نیست چه آینده ای در انتظار فیلم است. ما حتی پوستر فیلم را هم طراحی کردیم ولی از اکران فیلم و انتشار پوستر جلوگیری شد.

این در حالی است که در روزهای گذشته سید عباس صالحی وزیرارشاد،  درباره روند رسیدگی به مشکلات مربوط به فیلم‌های سینمایی که اکران آنها توقیف شده است٬ اظهار کرد: «اگر این فیلم‌ها مسیر اخذ پروانه نمایش را طی کرده باشند و با وجود اخذ پروانه نمایش، اکران نمی‌شوند، موضوع باید از سوی سازمان سینمایی مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد. وزارت ارشاد برنامه‌هایی برای بازنگری درباره لیست فیلم‌های توقیفی دارد و مسئول جدید سازمان سینمایی بعد از استقرار، جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.»

باید دید با توجه به وعده وزیر ارشاد منوط بر بازنگری فیلم های توقیفی دارای پروانه نمایش، این موضوع شامل حال فیلم «سپیدو سیاه» هم خواهد شد، یا این فیلم هم مانند بسیاری از فیلم های دیگر برای همیشه در هاله ای از ابهام اکران باقی خواهدماند.

«سپید و سیاه» به سرگذشت «صدسال به این سالها» دچار شد!

گفتنی است؛ فیلمنامه این فیلم به طور مشترک توسط قاسم جعفری و پریسا شمس به نگارش درآمده و موضوع ملتهبی دارد که به مساله جوانان در سن بلوغ و نوجوانی می پردازد.

مهرداد صدیقیان، مهشید افشارزاده، زنده یاد صدرالدین شجره، شهرزاد کمال زاده، حنانه شهشهانی، نگین معتضدی، آزاده مهدیزاده و … بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است