معرفی برگزیدگان سالانه هنرهای تجسمی ساتین | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

معرفی برگزیدگان سالانه هنرهای تجسمی ساتین

نخستین سالانه هنرهای تجسمی ساتین، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری صبا، مراسم اختتامیه نخستین سالانه هنرهای تجسمی ساتین، با عنوان «وضعیت» روز جمعه ۱۹ دی‌ماه در سالن ایران فرهنگستان هنر، با حضور تعداد محدودی از مدعوین برگزار شد. این جشنواره که ۳ آبان ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد و قرار بود ۱۵ آبان به پایان برسد، به دلیل محدودیت‌های کرونایی با تعطیلی و تمدیدهای چندباره مواجه شده بود.

در ابتدای مراسم اختتامیه هادی آذری، دبیر این سالانه گفت: قصد داشتیم اختتامیه جشنواره را در شرایطی متفاوت و به صورت جلسه پرسش و پاسخی با حضور نمایندگان هیئت داوران برگزار کنیم تا اگر نقدی درباره برگزیدگان جشنواره وجود دارد، پاسخ آن داده شود، بااین‌حال شرایط و محدودیت‌های موجود این امکان را از ما سلب کرد.

آذری ادامه داد: جشنواره ساتین در شرایط دشواری برگزار شد و هرچه پیش رفتیم این شرایط سخت‌تر شد. بااین‌حال سعی کردیم جشنواره‌ای برگزار کنیم که در آن معیارها و استانداردها رعایت شود. از جمله این موارد آن بود که در انتخاب هیئت داوران تنوع زیادی وجود داشت و افرادی از حوزه نظری و عملی، و همچنین افرادی با تجربه و جوان در کنار هم قرار گرفتند.

دبیر سالانه ساتین افزود: یکی از نقدهایی که معمولا به رویدادهای هنری وجود دارد آن است که تمرکز آن‌ها بیشتر بر شهر تهران است، اما یکی از اهداف مهم ما این بود که شرایطی را برای فعالان عرصه هنر در سراسر ایران فراهم کنیم تا آثار خود را به نمایش گذاشته و در بوته نقد قرار دهند. بنابراین امکانی برای شناسایی استعدادهایی که خارج از تهران هستند و فرصت کمتری برای بروز خود دارند فراهم شد. همچنین از اهداف بلندمدت ما این است که در دوره‌های بعدی بتوانیم فرصت آموزشی و حمایتی برای برگزیدگان ایجاد کنیم و در قدم‌های بعدی از طریق این سالانه بتوانیم هنر ایران را به کشورهای دیگر معرفی کرده و یک بازار منطقه‌ای برای آن ایجاد کنیم.

پس از آن کامبیز موسوی اقدم یکی از داوران رشته نقاشی به بیان ویژگی‌های هنر معاصر پرداخت و گفت: معمولا در جشنواره‌ها و رویدادهای این‌چنینی دسته‌بندی‌های هنری به شکل سنتی انجام می‌شود و رشته‌های هنری گوناگون به شکل جداگانه مورد داوری قرار می‌گیرند، این در حالی است که هنر معاصر از این دسته‌بندی‌ها گذر کرده و این گذر دلایل متعددی داشته است. هنر معاصر از دهه ۶۰ میلادی به شکل جریان‌هایی که در برابر رسانه‌های سنتی شکل گرفته بودند به وجود آمد و عنوان‌هایی مانند پست‌مدرن، پسا رسانه‌ای و… را بر خود داشت. این جریان در برابر زیبایی‌شناسی مدرنیستی اتفاق افتاد و مرزهای بین رشته‌های هنری، و حتی مرزهای بین هنر و سایر عرصه‌ها را برداشت. در نتیجه پیوندهایی به وجود آمد که خود باعث تولید شیوه‌های متفاوت هنری شد.

او در ادامه با بیان این که حدود ۶۰ سال از شروع این جریانات در غرب می‌گذرد گفت: هنر معاصر با نقد قالب‌های هنری قبلی که به همه تحمیل می‌شد به وجود آمد، بااین‌حال هم‌اکنون نیز می‌بینیم که بسیاری از نظریه‌پردازان نسل جدید برخلاف ادعاهای خود همچنان الگوهای رایج در غرب را دنبال می‌کنند و این الگوها را بدون توجه به ویژگی‌های خاص هر کشور و منطقه، به آن‌ها تحمیل می‌کنند. بنابراین رویدادهای هنری که با استانداردهای هنر معاصر در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، بسیاری از اوقات به بستر و سابقه تاریخی و فرهنگی آن سرزمین‌ها بی‌توجه هستند و عده‌ای بدون آنکه هیچ شناخت و زمینه‌ای درباره شیوه‌های هنری جدید داشته باشند، صرفا برای عقب نماندن از هنر روز دنیا به آن‌ها رو می‌آورند. منظور من این نیست که شیوه‌های جدید هنری را در نظر نگیریم و آن‌ها را دنبال نکنیم، بلکه منظورم این است که به موقعیتی که خودمان داریم توجه کنیم تا کاری را بی‌پایه انجام ندهیم. در سال‌های گذشته چنین مواردی را در کشور خود زیاد دیده‌ایم و آثاری ارائه شده است که از نظر تئوریک خام و بی‌پایه بوده‌اند.

موسوی اقدم ادامه داد: در کشور ما برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، همچنان رشته‌های تفکیک شده در دانشگاه‌های هنر وجود دارد، بااین‌حال می‌بینیم که از دل آثار نقاشی، مجسمه‌سازی و… شکل‌های بیان گرانه جدیدی ظاهر شده‌اند. بنابراین حتی زمانی که این تفکیک میان رشته‌ها وجود دارد می‌بینیم که در قالب همین ظرف‌ها و طبقه‌بندی‌ها شاهد ظهور نوع جدیدی از نقاشی، مجسمه و… هستیم. در سال‌های اخیر تحولاتی درون این رسانه‌ها اتفاق افتاده است که به نظر می‌رسد با آن شکل عجولانه که در سالهای گذشته وجود داشت تفاوت دارد و این تغییرات شکل طبیعی‌تری پیدا کرده است.

در ادامه این مراسم محدثه وحیدی مهر مدیر جشنواره ساتین با اشاره به سختی‌های برگزاری این سالانه در دوران شیوع کرونا و تعطیلی‌های مکرر نمایشگاه،گفت: بزرگ‌ترین دستاورد این رویداد برای ما آشنا شدن با هنرمندانی است که در این جشنواره شرکت کردند. سالانه ساتین یک رویداد مستقل است و بزرگ‌ترین افتخار ما این است که حمایت هنرمندان را داشتیم.

او در ادامه با اشاره به نمایشگاه‌های دیگری که قرار بود از آثار این سالانه برگزار شود گفت: بر طبق زمان‌بندی‌های قبلی قرار بود که نمایشگاه این آثار در ماه‌های آبان و آذر در گالری هنرهای معاصر کیش برگزار شود، اما به دلیل بحران کرونا این اتفاق در آن زمان میسر نشد و حال با توجه به اینکه برنامه‌های نگارخانه کیش تا تیرماه سال آینده پر است، فعلا امکان برگزاری این نمایشگاه در کیش فراهم نیست. همچنین با دو گالری در عمان و ترکیه برای برگزاری نمایشگاه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی فعلا این کار انجام‌پذیر نیست. بااین‌حال قصد لغو این نمایشگاه‌ها نداریم و به محض فراهم شدن فرصت مناسب این نمایشگاه‌ها برگزار خواهند شد.

در پایان این مراسم محمد خلیلی و کامبیز موسوی اقدم جوایز برگزیدگان نخستین سالانه هنرهای تجسمی ساتین را به شرح زیر اهدا کردند:

رشته عکاسی: رتبه سوم: مهری رحیم زاده، رتبه دوم: مهری جمشیدی، رتبه اول: صبا طاهریان

رشته نقاشی: رتبه سوم: آذین ذوالفقاری، رتبه دوم: زهرا سلطانی نژاد، رتبه اول: مریم نشاسته ریز

رشته مجسمه‌سازی: رتبه سوم: به صورت مشترک تکتم یزدی و ایمان آقایی، رتبه دوم: جهان‌بخش امیربیگی، رتبه اول: زهرا دیاریان

در رشته چاپ دستی طبق نظر داوران سه اثر حائز رتبه یکسان شناخته شدند و بدون رتبه‌بندی جوایزی به بهاره بهرامی، یاسمین مردانی مهرآباد و حمیدرضا بشیری اهدا شد.

در بخش هنرهای جدید هیئت‌داوران هیچ اثری را به عنوان برگزیده نشناخت، بااین‌حال پنج هنرمند شایسته تقدیر شناخته شدند و رز انصاری، الهه حسینی، فرهاد رضایی، فرشته غیور رمزی و لنا یکتا، لوح تقدیر و جوایزی را دریافت کردند.

داوری بخش عکاسی را غزاله هدایت، پیمان هوشمندزاده و زانیار بلوری، بخش نقاشی: واحد خاکدان، محمد خلیلی و کامبیز موسوی اقدم، بخش چاپ دستی: احمد وکیلی، همایون سلیمی و مهرداد ختایی، بخش مجسمه‌سازی: نرگس حریریان، کوروش گلناری و بیژن غنچه پور، بخش هنرهای جدید: حمید سوری، باربد گلشیری و آذر محمودیان بر عهده داشتند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است