تاخیر در پرداخت حقوق رادیویی‌ها رفع شده است/ لزوم حفظ حرمت پیشکسوتان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۳
گلچهره زند در گفتگو با صبا:

تاخیر در پرداخت حقوق رادیویی‌ها رفع شده است/ لزوم حفظ حرمت پیشکسوتان

یک بازیگر رادیو معتقدست یکی از دلایل نگرانی پیشکسوتان رادیو برای حضور نیروهای تازه نفس این است که حرمت آنها حفظ نشود.

گلچهره زند گوینده و بازیگر رادیو و تئاتر و صداپیشه و بازی دهنده عروسک در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره شروع فعالیت هنری خود توضیح داد: سال ۸۰ در کانون سینماگران جوان دیپلم عکاسی گرفتم و همان جا مشغول کارهای جانبی و بازی در چند فیلم کوتاه شدم. بعد از آن در کنکور سراسری شرکت کردم و رشته موسیقی تخصص آواز کلاسیک قبول شدم و همزمان با دانشجویان دانشگاه سوره در کلاس های نمایش شرکت می کردم و از آنجا بود که وارد حیطه تئاتر، عروسک گردانی و صداپیشگی عروسک شدم.

وی درباره حیطه کاری خود در زمینه موسیقی بیان کرد: از آنجا که بانوان در ایران اجازه خواندن ندارند، من در زمینه موسیقی کودک فعالیت و با تیپ و صدای بچگانه کار می کنم که به تازگی یک ترانه کودک برای تبلیغ موسسه ای کار کردم که با چهار تیپ مختلف آن را اجرا کردم.

بازیگر رادیو معتقد است موسیقی برای بازیگران و گویندگان رادیو مفید است چراکه لازم است در رادیو با ریتم های مختلف آشنا باشند و موسیقی در این زمینه کمک خوبی است.

زند درباره سال ورود خود به رادیو مطرح کرد: ورود من به رادیو به عنوان بازیگر کودک و بزرگسال در سال ۸۶ بود و تا به امروز همکاری من با رادیو ادامه دارد. کار خود را با رادیو ورزش آغاز کردم و بعد از آن با رادیوهای مختلفی از جمله جوان، سلامت، فرهنگ، قرآن همکاری داشته ام.

وی با بیان اینکه از چهار سال پیش با رادیو ایران همکاری خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: همکاری با رادیو ایران برای من به عنوان بازیگر اتفاق خوب و شیرینی بود و حضور در یکی از بزرگترین و شاخص ترین برنامه رادیویی با نام «صبح جمعه با شما» که جزو نوستالژی های دوران کودکیم نیز بوده است، برایم لذت بخش بود. لازم  است از تهیه کننده این برنامه ساجد قدوسیان برای اعتمادی که به من کردند و اجازه دادند در کنار تیم حرفه ای این برنامه حضور داشته باشم تشکر کنم.

زند با اشاره به اینکه خود را بازیگر رادیو می داند تا گوینده آن، مطرح  کرد: کار گویندگی خود را چهار سال پیش با برنامه «صبح صبا» رادیو صبا آغاز کردم همچنین در برنامه های «چهل تکه»، «بومرنگ» و «سمسارستان» حضور داشته ام و در حال حاضر یکی از نقش آفرینان برنامه «رادیو صفا» که روزهای جمعه از رادیو صبا پخش می شود، هستم.

بازیگر برنامه رادیویی «صبح صبا» در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر در برنامه های طنز رادیو حضور دارد، بیان کرد: شاید شلوغ و پر جنب و جوش بودن من یکی از دلایلی باشد که بیشتر تهیه کنندگان رادیو برای اجرای کارهای طنز به سراغم می آیند. با وجود آنکه برنامه من در رادیو سلامت جدی بود و در دیگر شبکه های رادیویی نیز برنامه صرفا طنز اجرا نکردم اما نمی دانم چرا بیشتر برای اجرای کارهای طنز به سراغ من می آیند.

وی ادامه داد: البته پیشنهاد حضور در برنامه های طنز رادیو را صرفا به دلیل آنکه طنز است، نپذیرفتم و از آنجا که به کارم علاقه مند هستم برایم فرقی نمی کند در چه برنامه ای حضور داشته باشم بلکه آنچه از نظر من مهم است فضای خوب و صمیمی بین عوامل و حال خوب من در آن برنامه است.

زند که در حیطه تصویر در برنامه «صبح بخیر ایران» که هر روز ساعت ۶ تا ۸ از شبکه یک سیما پخش می شود، حضور دارد درباره آن توضیح داد: این برنامه یک آیتم رادیویی با نام «رادیو صبح بخیر ایران» دارد که من به همراه همکارم آن را اجرا می کنیم. این آیتم اگرچه در یک برنامه تلویزیونی پخش می شود اما به شیوه رادیویی اجرا می کنیم به گونه ای که دوربین فقط یک ناظر است و متن روبروی ما قرار دارد و گاهی اتفاق می افتد که به دوربین نیز نگاهی کنیم.

وی افزود: از نظر من اجرا در تلویزیون سختی ها و مشکلاتی دارد که در رادیو نیست. در رادیو مواقعی که احتیاج باشد که به متن بازگردیم، امکان آن وجود دارد اما اگر در تلویزیون قرار باشد فردی متن اجرا را به دست بگیرد و به آن متکی باشد و دائما به متن نگاه کند در این هنگام نگاه نکردن به دوربین ضعف به حساب می آید.

بازیگر برنامه رادیویی «صبح صبا» در ادامه درباره تغییرات مثبت رادیو بیان کرد: در گذشته ما همیشه دو ماه دیرتر حقوق خود را می گرفتیم اما با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی اتفاق خوبی افتاد که حقوق هر ماه در همان ماه تسویه می شد. همچنین تعاملات با مدیران بهتر شده است.

به گفته زند، برآورد برنامه های رادیویی به نسبت رسانه های دیگر پایین است و با وجود آنکه بسیاری افراد از این راه گذران زندگی می کنند و شاید حقوق کم کفاف زندگی آنها را نمی دهد اما همه رادیویی ها با عشق کار می کنند و برای بهتر شدن آن تمام تلاش خود را به کار می گیرند.

وی همچنین درباره جذب نیروهای جدید در رادیو عنوان کرد: از آنجا که سازمان با نیروهای قدیمی شکل گرفته است باید تا زمانی که آنها در بین ما حضور دارند نیروهای جوان جذب شوند تا بتوانند از آنها یاد بگیرند، اما این تصور اشتباهی است که فکر کنند، قرار است پول زیادی به آنها برسد و یا اینکه برنامه های آنها زیاد باشد. برای حضور و پیشرفت در رادیو باید تلاش کرد و به اصطلاح خاک استودیو خورد و نمی شود یک شبه ره صد ساله را رفت.

بازیگر برنامه رادیویی «صبح صبا» در پایان گفت: لازم است این نکته را ذکر کنم از آنجا که ما در رادیو هرچه داریم از حضور پیشکسوتان این عرصه است، شاید نگرانی آنها نسبت به حضور نیروهای تازه نفس در رادیو از این بابت است که حرمتشان حفظ نشود و حواس این نیروهای تازه وارد به آنها نباشد. این نکته مهمی است که افراد تازه نفس چون از قدیمی تر های رادیو آموزش می بینند باید حرمت رادیو و آنها را حفظ کنند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است