شهادت سه مرزبان در آستانه جنگ جهانی دوم/ کرونا «پمپئی» را متوقف کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۲
محمدحسین سلطانی در گفتگو با صبا:

شهادت سه مرزبان در آستانه جنگ جهانی دوم/ کرونا «پمپئی» را متوقف کرد

محمدحسین سلطانی از فیلمنامه‌ای می‌گوید که لوح تقدیر جشنواره فیلم عمار را کسب کرد.

محمدحسین سلطانی مستندساز و فیلمنامه‌نویس که به تازگی لوح تقدیر جشنواره فیلم عمار را از بخش «فیلمنامه» برای فیلمنامه بلند «سرحد» به دست آورده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این فیلمنامه گفت: داستان این فیلمنامه برمی‌گردد به سوم شهریورماه ۱۳۲۰ که شوروی سابق تصمیم می‌گیرد از طریق مرز جلفا به ایران حمله کند و جنگ جهانی دوم آغاز شود. رضاشاه اجازه ورود آن‌ها را صادر می‌کند اما سه مرزبان با تمام قوا جلوی این ارتش می‌مانند؛ ارتشی که فرمانده‌ای ۸۰ ساله دارد که تمام عمر خود را جنگیده است و ۴۸ ساعت اجازه عبور را به آن‌ها نمی‌دهند.

به گفته وی، در این راه سه نفرشان شهید می‌شوند.

وی درباره چرایی پرداختن به این موضوع بیان کرد: همانطور که از قدیم بحث جدا شدن بخش ترک‌زبان ایران در میان عده‌ای داغ بود، بعد از حوادثی که در ترکیه پیش آمد و اختلافاتی که در این باره بیان شد، گشتی در تاریخ زده و با این حادثه رو به رو شدم که سه آذری زبان غیور با تمام قوا از کیان کشورشان ایران دفاع کرده و با اینکه خودشان هم می‌دانستند ممکن است به نتیجه‌ای نرسند ولی به دلیل غیرت ملی‌شان ایستادند.

سلطانی افزود: با آن که آذری زبان نیستم اما سعی کرده‌ام در این فیلم غیرت آذری زبان‌ها را به خوبی نشان دهم زیرا این اتفاق در دنیا اتفاق نادری است، در کشورهای دیگر خیلی سعی می‌کنند که این موضوع را با فیلم نشان دهند اما ما در خاک خودمان واقعی آن را در سال ۱۳۲۰ تجربه کرده‌ایم.

کارگردان مستند «خرگوش سفید را دنبال کن» از مدت زمان پژوهش و نگارش این فیلمنامه اظهار کرد: پژوهش آن که بحثی مفصل داشت، بخشی از آن را خودم انجام داده‌ و بخشی دیگر را دیگران در اختیارم قرار داده‌اند، این پژوهش از قبل انجام شده بود ولی هیچوقت به انجامش نرسانده بودم، به غیر از مدت زمانی که صرف پژوهش کرده بودم، فیلمنامه در مدت زمان یک ماه تا یک ماه و نیم نوشته شد و طبق نگارش من مستندی حدودا ۷۵ دقیقه‌ای است.

جشنواره عمار به دنبال بیان روایت‌های واقعی ایران است

این فیلمنامه‌نویس درباره اینکه در جشنواره عمار برای ساخت این مستند چه حمایتی انجام شده است، گفت: جشنواره عمار بدین صورت است که عده‌ای باغیرت دور هم جمع شده‌اند و یازده سال است با حمایت‌های خیلی کم این جشنواره را با چنگ و دندان می‌چرخانند، حتی جایزه‌های نقدی خاصی هم برای جشنواره در نظر گرفته نشده‌ است. تا الان هم خیلی خوب عمل کرده‌اند، من در چند سال اخیر کمابیش در کنارشان بودم و در اطلاع کلیت ماجرای این جشنواره هستم.

او ادامه داد: هم اینکه جشنواره توانایی حمایت‌ از فیلمنامه‌ها را ندارد و هم اینکه امسال جشنواره به دلیل شرایط کرونایی تلویزیونی برگزار شد. پس در آن‌جا حمایتی برای ساخت این مستند صوت نگرفت.

کارگردان مستند «فرانسوا حسین» با اشاره به شرکت در جشنواره مقاومت تصریح کرد: این فیلمنامه در جشنواره مقاومت هم حضور داشت و نامزد دریافت جایزه هم بود ولی موفق نشد. باید جاهای دولتی مثل انجمن دفاع مقدس از ما حمایت کند که به دلیل وضعیت کرونایی موجود و اینکه انجمن به تازگی جشنواره مقاومت را تمام کرده است هنوز فرصت مذاکره با آن‌ها را به دست نیاورده‌ام که یا فیلمنامه را به آن‌ها بفروشیم یا خودمان تولید کنیم. منتظر بودم جشنواره عمار بگذرد تا در یک فرصت مناسب با آن‌ها مذاکره کنم.

سلطانی درباره حمایت‌های جشنواره عمار از فیلم‌های تاریخی عنوان کرد: در جشنواره عمار مسئولان به دنبال این هستند که روایت‌های واقعی ایران بیان شود. چه در مستند و چه داستانی روایت‌های واقعی از جان‌هایی که برای ایران داده شده است روایت شود. آن‌ها می‌گویند، قصه‌پردازی نمی‌خواهیم که فقط مردم را سرگرم شوند بلکه به دنبال این هستیم که جریانی را در سینما راه بیندازیم که مردم واقعیت‌ها را بدانند، واقعیت‌هایی که عده زیادی روی آن سرپوش می‌گذارند.

وی در بخش درگری از صحبت‌هایش درباره دیگر مستند خود بیان کرد: یکی ۲ سال است که می‌خواهم فیلم مستندی با نام «پمپئی» را بسازم که به دلیل شرایط ویروس کرونا موفق نشده‌ام. این فیلم روایتی متفاوت درباره عذاب الهی است.

این فیلمنامه‌نویس در پایان درباره مراحل کار «پمپئی» تاکید کرد: پیش تولید اولیه کار هم رفتیم ولی به دلیل شرایط کرونا ناچار به توقف آن شدیم تا شرایط سفر به وجود آید.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000