کادر درمان ویروس ویری ویری را شکست می‌دهند/ باید تئاتر آنلاین را جدی گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۳
حسین فدایی حسین در گفتگو با صبا:

کادر درمان ویروس ویری ویری را شکست می‌دهند/ باید تئاتر آنلاین را جدی گرفت

حسین فدایی حسین درباره اجرای نمایش «ویری ویری در سرزمین سلامت» و مشکلات تئاتر کودک و اکران آنلاین تئاتر سخن گفت.

حسین فدایی حسین نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره آماده سازی نمایش «ویری ویری در سرزمین سلامت» برای اجرای آنلاین گفت: پیش‌تولید نمایش «ویری ویری در سرزمین سلامت» را از اوایل سال ۹۹ شروع کردیم، البته زمینه‌های این کار از قبل آماده شده بود ولی از آنجا که تالار هنر برای امسال به ما نوبت اجرا داد ما هم کار را با وجود اینکه می‌دانستیم شرایط به دلیل وجود ویروس کرونا خاص است، شروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه حتی آماده اجرای آنلاین هم هستند، توضیح داد: با دوستانمان صحبت کرده‌ بودیم که اگر امکان اجرا فراهم ‌نشد، نمایش را در فضای مجازی اکران کنیم. ما تمرین‌هایمان را ادامه دادیم‌ تا یک طرحی را اداره کل هنرهای نمایشی به پیشنهاد خود دوستان ما ارائه داد. براساس این طرح گروه‌هایی که نمایش آماده دارند کار را ضبط می‌کنند و حمایتی هم از آن‌ها می‌شود تا بتوانند در فضای مجازی یا بسترهای مختلف نمایش را ارائه کنند. ما هم‌ توانستیم نمایش «ویری ویری در سرزمین سلامت» را ضبط کنیم.

فدایی حسین درباره محتوای این نمایش که نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده دارد، بیان کرد: محتوای این نمایش درباره ورود یک ویروس به سرزمینی به نام «سلامت» است. این ویروس شروع می‌کند به آلوده کردن‌ مردم آنجا و همه‌گیر می‌شود. با حضور یک دکتر که نماد کادر درمانی است و راهنمایی‌هایی که انجام می‌دهد مردم ‌سرزمین سلامت به آن ویروس غلبه می‌کنند. ما شکل ظاهری ویروس را به شکل کرونا درست کردیم ولی به صراحت به آن اشاره نکرده‌ایم.

این کارگردان درباره کار در حوزه تئاتر کودک و مشکلات این حوزه توضیح داد: در حوزه تئاتر کودک بچه‌ها این آمادگی را دارند که هر پیامی را به خوبی دریافت کنند و در ذهنشان ماندگار شود. این ارزشی است که کار در حوزه کودک دارد. به همین دلیل حدود بیست سال است که به طور جدی در برای کودکان فعالیت می‌کنم. کودکان علاقه خاصی به حوزه نمایش دارند و به دلیل ویژگی‌های جذابی که برای آن‌ها دارد از آن استقبال می‌کنند. اگرچه به دلیل شرایط سن و سال، بچه‌ها این امکان را ندارند که خودشان به سالن تئاتر مراجعه کنند و تئاتر ببینند، باید از طریق مدرسه یا والدین به سالن‌های نمایش بیایند. این مشکل همیشه در این سال‌ها مرا آزار داده است که این هنر به استقبال و علاقه بزرگ‌ترها وابسته است. به هر حال ما در این سال‌ها سعی کرده‌ایم‌ که هم اولیا و مدارس را ترغیب کنیم که بچه‌ها را به سالن نمایش بیاورند.

وی با بیان اینکه همه‌گیری ویروس کرونا به طریقی اسباب خیر شد و مسئولان به این فکر افتادند که تئاتر وارد فضای مجازی شود، عنوان کرد: این اتفاق چند مزیت دارد. گرچه اجرای تئاتر بیشترین تاثیر را در حضور تماشاگر دارد و این‌ جزئی از ویژگی‌های ذاتی این هنر است که در لحظه خلق می‌شود و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و طبیعتا تاثیر متفاوتی از سینما، تلویزیون و رسانه‌های دیگر دارد اما مشکلی که ایجاد می‌کند دسترسی به تئاتر حضوری سخت است یعنی مخاطب باید هزینه و همتی کند تا در سالن تئاتر حضور پیدا کند و از نمایش لذت ببرد. در این شرایط کرونایی و اجرای آنلاین، تئاتر امکان حضور در خانه‌ها را پیدا کرد و این یک مزیت است اما متاسفانه در چند ماه گذشته کمتر از این ظرفیت استفاده شد.

فدایی حسین در پایان درباره اجرا و نمایش آنلاین تئاتر خاطرنشان کرد: امیدواریم‌ با طرح جدید اداره کل هنرهای نمایشی تماشای تئاتر آسان‌تر شود و بتواند گستره بیشتری را در بربگیرد چون وقتی نمایش در سالن اجرا می‌شود تعداد محدودی می‌توانند نمایش را ببینند اما نمایش ضبط شده در دسترس همه افراد تهران و شهرستان‌ها قرار دارد. پیش‌بینی من این است که این روند بعد از اتمام ویروس کرونا هم‌ همچنان ادامه پیدا کند یعنی سالن‌ها درکنار اجرای حضوری خود، اکران آنلاین هم داشته باشند.

«ویری‌ویری در سرزمین سلامت» که با موضوع شیوع ویروس کرونا و برای گروه سنی کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود، به کادر فداکار درمان، پزشکان و پرستاران تقدیم شده است.

المیرا پارسا، نیما فاضلی، طهورا کریم‌خانی، فاطمه سیدطالبی و علی شاه‌صفی در اجرای این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند. همچنین کیانا محمدی و رها آزادی هنرمندان نوجوان نمایش «ویری‌ویری در سرزمین سلامت» هستند.

این نمایش به زودی با حمایت کمپانی «تأترو» در سایت تیوال پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است