بهترین عکاس سال سینما مشخص شد/ انتقاد از چپاولگران سینما

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، پنجمین جشن بزرگ عکاسان سینمای ایران به دبیری علی نیک رفتار ساعت ۲۰ روز پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار شد و اجرای این مراسم را احسان کرمی بر عهده داشت.

علی نیک رفتار دبیر جشن عکاسان در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم به حضار گفت: احساس کردم زمین لرزه ای ایجاد شده، تحقیق کردم و فهمیدم حضور شما باعث این زمین لرزه است، از حضور شما خیلی هیجان زده ام.

وی ادامه داد: حضور شما باعث دلگرمی تمامی عکاسان صنف سینمای ایران است. نقش عکس در فیلم های سینمایی از نکات حائز اهمیت است که با برگزاری این مراسم و کارگاه هایی در انجمن صنفی سینمای ایران سعی در اعتلای سینمای ایران داریم. بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران مدیون عکس های باقی مانده از گذشته است.

در ادامه مراسم همایون اسعدیان و همایون ارشادی برای رونمایی از کتاب مجموعه عکس های شرکت کننده در پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران حضور یافتند و این کتاب با عنوان «گاهی نگاهی» رونمایی شد.

همایون ارشادی پس از رونمایی گفت: امیدوارم کتابی باشد که به فروش برسد و خاطرات خوبی در یک کتاب رقم بخورد.

پس از آن کلیپی از سیروس الوند هنرمند پیشکسوت سینمای ایران در سالن پخش شد و پس از آن از خسرو دهقان و مصطفی شایسته دعوت شد تا برای تقدیر از سیروس الوند روی صحنه بیایند.

سپس مراسم تقدیر از این هنرمند سینمای ایران برگزار شد و مصطفی شایسته در سخنانی گفت: خوشحالم در اینجا برای تقدیر از یکی از محترم ترین و بزرگترین هنرمندان سینمای ایران سیروس الوند روی صحنه هستم، تا آخر عمرم به دوستی با او افتخار می کنم.

سیروس الوند پس از دریافت جوایز خود گفت: عکاسی در سینمای ایران و عکاسان سینمای ایران صنف محبوب و مهجوری هستند، شما هر زمان فیلم خانه دوست کجاست و گنج قارون را می بینید عکس های آن ها را به یاد می آوردید.

وی ادامه داد: متاسفانه قدر عکاسان و فیلمبرداران خودمان را نمی دانیم و عکاس و فیلمبردار بیکار زیاد داریم، سینما حال خوبی ندارد. تا کی قرار است در این سینما چپاول کنید و تا کی قرار است از این سینما بخورید؟ تا کی قرار است شرایط اینگونه پیش برود؟

الوند ادامه داد: آقای صالحی وزیر محترم می دانید در سینما چه خبر است؟ هنرمندان ما مردم را دارند که شما و افراد دولت به آن غبطه می خورید. مرگ خشایار به من فهماند که مرگ بسیار نزدیک است و چرا نباید آن را ببینیم. ما آمده ایم صدای مردم باشیم و این پول نیست که ماندگار است. قطعا چیزی که از شجریان می ماند ماندگار ترین است.

پس از آن کلیپی از حسین ملکی عکاس با سابقه سینمای ایران در سالن پخش شد و رضا مهاجر و اردشیر شلیله و محمدعلی سجادی برای تقدیر از او روی صحنه آمدند.
محمدعلی سجادی در باره ملکی گفت:  حسین ملکی از آن دسته آدم هایی است که فرزند زحمت است، ملکی همه جور کاری کرده است، او آرتیستی واقعی و انسان نازنینی است.

وی ادامه داد: من در ۷ فیلم سینمایی با او همکاری داشتم. او با کارهایی که کرده تاکنون قدرش را ندانسته اند و خوشحالم امشب از او قدردانی می شود.

وی در پایان گفت: ما مانند او در سینما زیاد داریم که از آن ها قدردانی نمی شود و‌من به حضور او و امثال او در سینما افتخار می کنم.

حسین ملکی پس از دریافت تقدیرنامه خود گفت: من از ۱۳ سالگی وارد سینما شدم و اولین عکس من از تئاتر «نادر پسر شمشیر» بود و از آن جا عکس های من در سینما دیده شد. نزدیک ۶۲ سال است که در سینما هستم. محمدعلی سجادی لطف کردند و هفت تا فیلم به من دادند که از جایی به بعد علاوه بر عکاسی، فیلمبرداری هم بکنم.

در ادامه کاظمی معاون شهردار تهران،افسانه چهره آزاد و شاهرخ فروتنیان برای تقدیر از  فاطمه معتمد آریا از صنف بازیگران، وحید موساییان از صنف کارگردانان و محمدرضا منصوری از صنف مدیران تولید روی صحنه آمدند و از آن ها تقدیر کردند.

فاطمه معتمد آریا گفت: این حرکتی که عکاسان سینمای ایران شروع کرده اند را چه بهتر که با جان و دل بپذیریم و از آن ها حمایت کنیم.

سپس اعضای انجمن صنف عکاسان روی صحنه آمدند و از حامیان برگزاری این برنامه تجلیل به عمل آمد.

در ادامه هیات داوران به همراه گوهر خیراندیش و مسعود رایگان برای تقدیر از برگزیدگان روی صحنه آمدند و بهنوش طباطبایی نام برگزیده را اعلام کرد.

تندیس بهترین عکاس سال سینمای ایران به امید صالحی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

در پایان به پاس زحمات امید نیکومنظر و محسن نیکومنظر و‌ محمد نیکبخت از زحمتکشان سینمای ایران از آن ها تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/