«فردو» برای ایتالیایی‌های آمریکا فحش است/ جدال سر یک کلیپ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۲
تاثیر فیلم «پدرخوانده» بر جامعه؛

«فردو» برای ایتالیایی‌های آمریکا فحش است/ جدال سر یک کلیپ

انتشار کلیپی از خبرنگار سی ان ان که در آن وی مدعی است کلمه «فردو» (نام کاراکتر فیلم «پدرخوانده») واژه ای تحقیرآمیز و نژادپرستانه است بحث های زیادی در رسانه های آمریکایی بوجود آورد.

به گزارش صبا به نقل از بی بی سی، در عصر روز دوشنبه ۱۲ آگوست در فضای مجازی ویدیویی منتشر شد که در آن کریس کوئومو خبرنگار سی ان ان با مردی که وی را به شخصیت ساختگی فردو کورلئونه در فیلم «پدرخوانده» تشبیه کرده بحث و جدل می کند.

این اتفاق موجب شد بحث ها و گفتگوهای زیادی درباره واژه «فردو» (اسم فرزند ضعیف النفس ویتو کورلئونه در شاهکار «پدرخوانده» با بازی جان کزل) در فضای رسانه ای آمریکا شکل بگیرد. کریس کوئومو در این ویدیو می گوید واژه «فردو» برای ایتالیایی های آمریکا یک واژه تحقیرآمیز نژادپرستانه است.

برای آنهایی که «پدرخوانده» اثر کوپولا را ندیده اند باید گفت فردو در این فیلم ضعیف ترین برادر خانواده بود. او همواره به دنبال این بود که پدرش ویتو کورلئونه او را تایید کند.

در این کلیپ کریس ادعا می کند کلمه «فردو» همچون کلمه کاکا سیاه یک واژه نژاد پرستانه این بار برای ایتالیایی ها است.

مقایسه کلمه کاکا سیاه (این کلمه در فرهنگ نوشتاری با شکل N-Word نوشته می شود و جایز نیست به صورت کامل اطلاق شود) با فردو انتقادهای زیادی را نسبت به این خبرنگار برانگیخت. منتقدان کوئومو می گویند مقایسه واژه «فردو» با کلمه کاکا سیاه که لفظی توهین آمیز است و یک زمانی برای بردگان سیاه پوست استفاده می شده از سوی این خبرنگار درست و بجا نیست.

یاشار علی روزنامه نگار در این باره در صفحه توییترش نوشت: همانطور که اپرا وینفری به ما یادآوری می کند N-Word آخرین چیزی بود که یک مرد سیاه پوست قبل از اینکه به درختی بسته شود می شنید و یا برای یک زن سیاه پوست این آخرین کلمه ای بود که قبل از آنکه به او تجاوز شود، می شنید، این قیاس کریس درست نیست.

آنتونی تامبوری سرپرست بنیاد ایتالیایی آمریکایی ها در دانشگاهی در نیویورک در این باره گفت: من و همکارانم درباره این اتفاق صحبت کردیم فردو را یک واژه توهین آمیز ندیدیم اما بدجنسی و سونیتی بلقوه پشت این واژه پنهان است. تامبوری معتقد در سراسر آمریکا این واژه این کاربرد را ندارد و بیشتر از آنکه این واژه در سطح ملی باشد در سطح منطقه کاربرد دارد.

او معتقد است: ایتالیایی ها در ۱۴۰ سال گذشته متهم به چیزهای مختلفی از جمله تنبلی شده اند. تامبوری می افزاید: آنها پس از تنبلی به بی کفایتی متهم شده اند همان صفتی که در فردو فیلم «پدرخوانده» می بینیم. فردو برادر ضعیف مایکل کورلئونه (با بازی آل پاچینو) بود و هیچ نشانی از زیرکی و قدرت در او وجود نداشت.

به نظر تامبوری دلیل عصبانیت کوئومو خبرنگار سی ان ان احتمالا بیشتر ریشه در خانواده و جامعه ای که او با آن ارتباط دارد، است.

تامبوری در ادامه می گوید شاید دلیلش این است که پدر کوئومو یکی از بزرگ ترین خطیبان تاریخ آمریکا و برادرش فرماندار نیویورک بوده و این موارد برای او یادآور فردو کورلئونه است.

داستان فردو نامیدن این خبرنگار البته به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم رسید. در ژانویه امسال آنا ناوارو کاردناس مفسر سیاسی سی ان ان در برنامه کوئومو، پسر دونالد ترامپ را با فردو فیلم «پدرخوانده» مقایسه کرده بود و گفته بود تنها دلیل شهرت دونالد ترامپ جونیور پسر بابا (دونالد ترامپ) بودن است و نه چیز دیگر.

دونالد ترامپ هم روز سه شنبه ۱۳ آگوست بلافاصله از این موقعیت پیش آمده استفاده کرد و در توییتی نوشت: من به این فکر می کردم که کریس (کوئومو) هم مثل فردو است.

درباره این موضوع فرانسیس فورد کوپولا کارگردان بلندآوازه سینمای جهان و خالق شاهکار سترگ «پدرخوانده» تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است