هنر موثرترین رسانه برای ترویج اندیشه‌های سردار سلیمانی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۴
سرپرست فرهنگستان هنر مطرح کرد:

هنر موثرترین رسانه برای ترویج اندیشه‌های سردار سلیمانی است

به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، کارگاه خلق اثر هنری «در رثای سیمرغ تجلی» به همت موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر گشایش یافت.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، آیین گشایش کارگاه نقاشی «در رثای سیمرغ تجلی» به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی توسط هنرمند عرصه مقاومت حبیب‌الله صادقی روز سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۹ برگزار شد.

در این مراسم علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، به ارایی سخنان خود درباره چگونگی خلق این اثر هنری ارزشمند در تکریم مقام سردارِ سلیمانی پرداخت و بیان کرد: باید دستمریزاد و خدا قوت به حبیب الله صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر بگوییم که چنین اثر هنری بزرگ را به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی عزیز خلق کرد. حبیب الله صادقی با انتخاب عنوان «در رثای سیمرغ تجلی» برای این اثر به درستی به جایگاه نمادین سردار سلیمانی در بین ملت ما و در گفتمان انقلاب و پایداری اشاره کرد. سردار سلیمانی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هم قهرمان ملت ما و هم قهرمان امت اسلامی بود.

وی به نمادها و نشانه‌های این مجموعه تابلوهای نقاشی حبیب الله صادقی اشاره کرد و گفت: هنر موثرترین رسانه برای اشاعه و ترویج آرمان‌ها و اندیشه‌های سردار سلیمانی است. در بخشی از این تابلوها خوی و سرشت استکباری و تروریستی دولت آمریکا و اعوان و انصارش در منطقه همچون داعش و منافقان به خوبی ترسیم شده است. در بخش دیگری از این اثر با استفاده از نمادها و نشانه‌های ایرانی و اسلامی، رشادت‌ها و جان‌فشانی‎های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و از خود گذشتگی مدافعان حرم در جبهه مقاومت به تصویر درآمده است. باید تشکر کنیم از هنرمندانی که در این مدت با خلق آثار هنری، ابعاد مختلف شخصیت سردار سلیمانی و همرزم عزیزش ابومهدی مهندس را ترسیم کرده‌اند.

در ادامه این مراسم حبیب‌الله صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، درباره فرایند خلق این اثر هنری و روایت کلی این تابلو بیان کرد: این تابلو در ابتدا، با یک ارجاع تاریخی به ۲ نقاش بزرگ دنیا و رویکرد اساطیریشان به انسان است، بدین‌صورت که تصویر، با دیوی که انسان را می‌بلعد، آغاز و بعد به مصایب سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان آمریکا اشاره می‌شود. سپس حمله صدام به ایران و وقوع جنگ تحمیلی به تصویر در آمده‌اند. در روایت درهم‌تنیده‌ای پهلوانان و قهرمانان ملی و آیینی، چون آرش و رستم، دوشادوش هم به حفظ و حراست از میهن عزیزمان برخاسته‌اند.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر به اندیشه ضدِ ضحاک و باقی نمادها در این تابلو اشاره و مطرح کرد: اندیشه ضدِ ضحاک ادامه این نقاشی خواهد بود که به‌وسیله آن، سقوط ضحاک را نشان می‌دهم و آن را به تابلوی معراج و اندیشه دینی وصل می کنم. تابلو از دل فردوسی و مولوی خواهد گذشت و به معراج ‌محمد مصطفی (ص) می‌رسد. لشکر دشمن، عنصر بعدی است و در ادامه و در جوابش، اعزام بچه‌ها از جای جای ایران بزرگ را که جلوی حمله دشمن ایستاده‌اند، نشان خواهم داد.

وی در همین زمینه ادامه داد: غواص‌ها، بچه‌های موتورسوار در جبهه و پس از آن نقاشی با تصویر اسرای ایرانی در عراق ادامه پیدا می‌کند. منافقین، طالبان و ۱۱ سپتامبر را با تاکید بر تصویر یک مردِ تک چشم که یک چشم آن طالبان و چشم دیگرش آمریکاست، ترسیم می‌کنم. تابلوی «در رثای سیمرغ تجلی»، با سقوط داعش، منافقین و نبرد بین نیروهای ایرانی و اشرار، ادامه پیدا می‌کند تا به موضوع سردار سلیمانی می‌رسد. در اینجا سیمرغ و تصویر محبتِ سردار سلیمانی به بچه‌های شهید را نشان می دهم و بعد کار با نمایش بقعه‌های متبرکه در سوریه و کربلا ادامه پیدا می کند. در انتهای کار نیز به نمازگزاران و پهپادهای آمریکایی که نمازگزاران را مورد هدف می‌دهد، می‌رسم.

این هنرمند در پایان درباره گزینش عنوان «در رثای سیمرغ تجلی» برای کارگاه مذکور گفت: با توجه به‌ جایگاه و نقش ویژه و کم‌نظیر سردار شهید سلیمانی در گفتمان مقاومت و پایداری، یکی از آن واژگانی که می‌تواند به‌طور نمادین، بیانگر بخشی از ساحت وجودی آن شهید باشد، «سیمرغ» است.

در این مراسم مدیران فرهنگستان هنر، تعدادی از اعضای پیوسته و جمعی از هنرمندان و شاگردان حبیب الله صادقی حضور داشتند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000