وضعیت نامشخص سینماها برای جشنواره فیلم فجر/ بازگشایی سینماها در پایتخت ممکن است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱
صبا گزارش می‌دهد؛

وضعیت نامشخص سینماها برای جشنواره فیلم فجر/ بازگشایی سینماها در پایتخت ممکن است

گرچه هنوز تا نیمه دی ماه سینماهای تهران تعطیلند خبرها از برگزاری فیزیکی بخش مردمی جشنواره ملی فیلم فجر دارد.

تعطیلی سینمابه گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، سینمای ایران بیش از ۱۰ ماه است که تحت تاثیر شرایط غیرعادی کرونا قرار دارد. نخستین سیاستی که در قبال نمایش عمومی فیلم‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد، تعطیلی کامل سالن‌ها از ۵ اسفند ماه ۹۸ تا ابتدای تیرماه ۹۹ بود.

تیرماه امسال همزمان با بازگشایی رسمی سینماها و در حالی که تلاش زیادی صورت گرفت تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، چراغ سینما روشن نگه داشته شود، دو فیلم شاخص «خوب، بد، جلف: ارتش سری» و «شنای پروانه» که از آثار پرمخاطب جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر بودند، روی پرده رفتند، اما در نهایت پس از حدود ۲ ماه که با استقبال نسبی مخاطبان همراه بود، با ورود به موج دوم شیوع کرونا، اغلب سینماها دوباره به حالت تعطیل درآمدند.

تعطیلی دوم که تا دی ماه ادامه یافت، خصوصا در شرایطی که مخاطبان استقبال چندانی از سینماها به عمل نیاوردند، مخالفت‌های فراوانی را برانگیخت و بیم تعطیلی کامل این صنعت را به وجود آورد. خبرگزاری صبا در سلسله گفتگوهایی با مدیران سینماها، این مساله را از ابعاد مختلف بررسی کرد.

پس از حدود ۶ هفته محدودیت‌های شدید کرونایی که از اوایل آذرماه آغاز شد، در اوایل دی ماه با کاهش شمار شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونا، سینماها در شهرستان‌ها نیز به تدریج بازگشایی شدند. اگرچه هنوز سینماهای تهران بازگشایی نشده‌اند، اما شمار سینماهای بازگشایی‌شده در شهرستان‌ها در حال افزایش است.

بازگشایی سینماها در تهران آزاد است

روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه، وضعیت شیوع کرونا در تهران و کرج برای نخستین بار از نارنجی به زرد تغییر یافت و از آنجا که مشاغل گروه ۳ در شهرهای با وضعیت زرد، مجوز فعالیت دارند، این تغییر به معنای اجازه فعالیت سینماها در پایتخت بود؛ با این حال بلیت‌فروشی و نمایش فیلم در هیچ‌کدام از سینماهای تهران در روزهای پایانی هفته گذشته انجام نشد.

این در حالی است که اغلب سینماهای شهرستان‌ها با نمایش آثاری چون «آبادان یازده ۶۰»، «بی‌حسی موضعی»، «آقای سانسور» و همچنین فیلم جدید «دیدن این فیلم جرم است» بازگشایی شده‌اند و سینماهای تهران نیز می‌توانستند این فیلم‌ها را به نمایش بگذارند. مشخص نیست چرا با وجود زرد شدن تهران، خبری از بازگشایی سینماها در تهران نیست.

جشنواره ملی فیلم فجر چه می‌شود؟

همزمان با این تحولات، با پیگیری شورای صنفی نمایش در یک ماه اخیر، ممکن است سالن‌های سینما از مشاغل گروه ۳ به گروه ۲ منتقل شده و با محدودیت‌های کمتری برای فعالیت مواجه باشند. البته هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا موافقت خود را با این تغییر گروه اعلام نکرده است و اخبار روشنی از پیگیری امر توسط سازمان سینمایی به گوش نمی‌رسد.

با این وجود برخی شایعات از برگزاری گسترده جشنواره ملی فیلم فجر با حضور تماشاگران در سالن‌های سینما در تهران حکایت دارد. مسئولان سازمان سینمایی یا دبیر جشنواره ملی فیلم فجر هنوز این شایعات را تایید یا رد نکرده‌اند. در صورتی که این شایعات صحیح باشد، مشخص نیست در شرایطی که نظر ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جشنواره ملی فیلم فجر اعلام نشده و تا نیمه دی ماه هنوز سینماهای تهران تعطیل هستند، سازمان سینمایی با مجوز کدام نهاد قصد برگزاری این رویداد سینمایی را به یکباره با بازگشایی سینماهای مردمی خواهد داشت.

این در حالی است که به تازگی کشف نخستین موارد کرونا انگلیسی در کشور تایید شده است. گفته شده است قدرت شیوع نوع جهش‌یافته کرونا، به نحو چشمگیری بالاتر از ویروس مشهور به کرونای چینی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است