سود سینما فقط برای کُمدی خرج می‌شود/ مگر چند نوید محمدزاده داریم

مسعود تکاور نویسنده و کارگردان فیلم «کروکودیل» درباره دلیل تاخیر در اکران فیلم جدیدش که به زودی و پس از فیلم سینمایی «قصر شیرین» در گروه آزادی اکران خواهد شد، در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: ما در سازمان سینمایی دچار بی نظمی هایی از زمان اخذ پروانه نمایش تا زمان اکران فیلم ها هستیم تا جایی که باعث شده اجتناب ناپذیر شود که یک فیلمساز فیلمی را که دوست ندارد، بسازد و همچنین این مساله هم اجتناب ناپذیر است که من فیلمساز، سینمادار، پخش کننده و سرگروه را مجبور به پخش فیلم خود کنم. سرگروه یا سینمادار هم این حق را دارد که تعیین کند چه فیلمی را اکران کند.

وی افزود: اما این حق و حقوق باید در یک فرهنگ درست تر تعیین شود، به عنوان مثال سینمادار یا فیلمساز کدام یک بیشتر در سینمای ایران تاثیرگذار هستند؟ 280 میلیارد تومان فروش فیلم ها به جیب چه کسی می رود؟ آیا این پول ها به چرخه سینما تزریق می شود؟ من فکر می کنم خیر، این ها یک سری سودهایی برای پخش کننده و سینمادار فیلم های کمدی دارد و حال باید دید این مساله باعث ارتقای سینمای ایران می شود یا خیر.

تکاور با اشاره به اینکه چه حمایتی قرار است از فیلمسازان جوان برای ورود به سینما بشود، اظهار کرد: آیا ما با نسلی مثل بیضایی ها و کیمیایی ها روبرو خواهیم شد؟ ما چه انتظاری از نسلی که قرار است به سینمای ایران اضافه شود، داریم؟ مثل کسی که فیلمی باکیفیت مانند «مسخره باز» را می سازد، با چه حمایت و چه شرایطی قرار است وارد سینما شود؟

او ادامه داد: من انتظار دارم که ما فیلمسازان با یکدیگر متحد باشیم نه آنکه مقابل هم قرار گیریم، ما اگر یک فیلم اکشن و خوب به سینمادار بدهیم و مخاطبان از دیدن فیلم راضی باشند، آیا واقعا کسی ضرر می کند؟ منِ فیلمساز نباید فکر کنم هر فیلمی بسازم قابل پخش است و ببیننده می آید و آن را می بیند، باید روی بیننده و سلیقه اش کار کارشناسی کنم و شرایط تولید را مورد بررسی قرار دهم. فیلمساز نباید زود اسیر یک کار کمدی شود یا اولین چیز ساده ای که در ذهنش است بسازد.

کارگردان «کروکودیل» با اشاره به اینکه سینما در حال حاضر دو زاویه دارد، تشریح کرد: یک زاویه هنر سینماست که متاسفانه هنر شکست خورده ای است و زاویه دیگر صنعت سینماست که به ظاهر موفق است، به عنوان مثال می گوییم نوید محمدزاده مرد 80 میلیاردی سینمای ایران است که این ظاهر قضیه است و باطن آن چه می تواند باشد؟ چرا چند نفر مانند نوید محمدزاده نباید داشته باشیم؟ ما افرادی مثل نوید محمدزاده ها و جواد عزتی ها در سینما کم داریم و  باید افراد موثری را در سینما تربیت کنیم و این کار باعث رونق سینمای ما می شود.

کارگردان سریال «تک سواران» در ادامه عنوان کرد: وقتی از هنر سینما صحبت می کنیم شاخص های کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و … در آن جای می گیرد و زمانی که حرف از صنعت سینما می زنیم بحث فروش و جذب مخاطب مطرح می شود، وقتی به فروش و صنعت آن فکر می کنیم دیگر قابلیت ها و شرایط آن متفاوت می شود و این درست نیست که برای فروش بیشتر فقط کمدی کار کنیم زیرا قطعا می توانیم با ساخت فیلم هایی با ژانر اجتماعی هم موفق شویم همان طور که فیلم هایی مانند «لاتاری» و «مغز های کوچک زنگ زده» اکران های موفقی داشتند.

وی افزود: من به عنوان یک فیلمساز فکر می کنم نباید به دلیل فروش زیر بار ساخت هر اثر و پروژه ای رفت و باید به هدف موفق شدن در صنعت سینما هنر خود را هم ارتقا دهم. امیدوارم با ویترین بازیگرهای خوب و تاثیرگذار و بفروش کارهای ارزشی بتوانند قابلیت فروش بهتری پیدا کنند تا تماشاچی با دیدن یک فیلم دغدغه مند اجتماعی که برای خودش گفتگو و هدفی دارد، احساس رضایت کند.

این کارگردان در پایان در جواب این پرسش که آیا مخاطبان از فیلم «کروکودیل» استقبال می کنند؟ توضیح داد: امیدوارم از این فیلم استقبال شود، ما در زمان خاصی فیلم را اکران می کنیم که نزدیک به ماه محرم است که شرایط خوبی برای فروش نیست.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/