کرونا فرصتی برای رجعت به خودمان است/ لزوم ایجاد فرهنگ کتابخوانی در نظام آموزشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۶
محمدکاظم اخوان در گفتگو با صبا:

کرونا فرصتی برای رجعت به خودمان است/ لزوم ایجاد فرهنگ کتابخوانی در نظام آموزشی

محمد کاظم اخوان معتقدست کرونا می تواند این فرصت را فراهم کند بیشتر درباره خود و زندگی مان تعمق کنیم.

محمدکاظم اخوان نویسنده در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره آخرین فعالیت‌های خود گفت: آخرین کتابی که از من چاپ شده رمانی به نام «سبیل سرگردان» از نشر پیدایش است. دو رمان دیگر به نام‌های «آلبوم قدیمی عشق» و «کلاس مخفی» هم در این انتشارات در مراحل مختلف چاپ قرار دارند.

به گفته وی، کتاب «آلبوم قدیمی عشق» برای گروه سنی جوان و بزرگسال و کتاب «کلاس مخفی» برای گروه سنی نوجوان است.

اخوان همچنین خبر داد: یک رمان دوجلدی به نام «طلوع در سایه‌های غروب» هم مدت‌هاست به پایان رسیده است. یک رمان دیگر هم در دست انتشار دارم به نام «روزخوش آقای جیکاگ» که در انتشارات سروش است و به زودی منتشر می‌شود البته ین نام موقت است و نام کتاب احتمالا به «شبحی با کلاه سیلندر» تغییر خواهد یافت.

نویسنده زی‌زی گولو درباره همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر ادبیات و خصوصا ادبیات کودک بیان کرد: از این نظر که بچه‌ها و مادر و پدرها در خانه هستند و اوقات فراغت بیشتری دارند به طور ناخودآگاه بیشتر از گذشته باعث نزدیکی والدین به فرزندانشان شده است. در این میان توجه به کتاب کودک زیاد شده است و بیشتر هم خواهد شد. به هرحال این اوقات فراغت و زمان‌های خالی باید به نحوی پر شوند و بهترین موجب پر شدن این اوقات، کتاب و کتاب‌خوانی است. ویروس کرونا باعث ایجاد همچین زمینه‌ای شده است ولی استفاده بهینه از این زمینه بسیار مهم است. چه بسا ممکن است این زمینه هیچ وقت از طریق خانواده‌ها مورد استفاده قرار نگیرد و توجهشان جلب نشود. اگر از پتانسیل لازم بابت کتاب‌ها در فضای عمومی، تبلیغاتی، رسانه‌ای و در فضای مجازی خصوصا از طریق تشویق مدارس به مطالعه و کتاب‌خوانی از سطح دبستان تا دبیرستان استفاده نشود این موقعیت استثنایی از دست می رود و دیگر به هیچ عنوان تکرار نمی‌شود.

وی افزود: این تعطیلی‌ها فرصتی است برای رجعت به خودمان، برنامه‌ریزی‌هایمان، کاستی‌ها و نقاط قوتمان. ناشران به یک شکل، آموزش پرورش به یک شکل، مراکز ذی‌ربط به شکل دیگر. برای نهاد خانواده و نهادهای اجتماعی موقعیت مناسبی است که با برنامه‌ریزی مناسب و کاربردی حداکثر استفاده را ببرند چون این زمان دیگر به دست نمی‌آید.

نویسنده «دوست غارنشین من» درباره انتشار کتاب‌ها در فضای مجازی توضیح داد: در مورد کتاب‌هایی که از زمان چاپشان گذشته است و تکرارشان در فضای مجازی مشکلی برای ناشر و تولیدکننده کتاب به وجود نمی‌آورد یا با رضایت آنها است و خودشان در فضای مجازی منتشر می‌کنند یا به هر حال کتاب‌های نایاب و گم شده‌ای هستند که شاید با انتشارش در فضای مجازی دوباره کشف و شناسایی شوند و انگیزه ای باشد برای چاپ دوباره آن‌‌ها، می‌تواند اتفاق خوبی باشد. از طرفی بعضی بدون اجازه و مجوز از طرف تولیدکننده، ناشر و مولف کتاب را در فضای مجازی منتشر می‌کنند که کار بسیار ناجوانمردانه‌ای است. کتابی که برای تالیفش زحمت کشیده شده و وقت صرف شده و سرمایه یک آدم است که در این اوضاع اقتصادی بد صنعت نشر در این حوزه فعالیت می‌کند. برخی از ناشران و نویسندگان از طریق سایت‌ و در پلتفرم‌های اینستاگرام و تلگرام و… کتاب های خود را منتشر می‌کنند، تبلیغات می‌کنند و فروش کتاب به صورت مجازی دارند که اتفاقات درخشان و قابل قدردانی است.

اخوان در پایان درباره ارتباط ناشران با مخاطبان خاطرنشان کرد: ایجاد ارتباط با مخاطب توسط ناشران و نویسندگان بسیار به معرفی کتاب‌ها کمک می‌کند ولی این کار فقط در فضای مجازی کافی نیست‌. به نظرم آموزش و پرورش در این زمینه می‌تواند نقش موثری با گنجادن فرهنگ کتابخوانی بین دانش‌آموزان ایفا کند و همین‌طور دولت و وزارت ارشاد از طریق کتابخانه‌ها و فرهنگسراها می‌توانند کمک کنند تا این راه هرچه ممکن است هموارتر شود و احساس امنیت اقتصادی برای تولیدکنندگان کتاب ایجاد شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است