چه سریال‌هایی در استان‌ها دست تولید است/ سکوت خبری برخی پروژه‌ها

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، تولید سریال‌های تلویزیون تنها محدود به معاونت سیما و شبکه‌های مختلف نیست بلکه معاونت امور استان‌های صداوسیما نیز به تولید سریال‌های مختلف می‌پردازد تا بتواند علاوه بر به تصویر کشیدن زندگی شخصیت‌های مهم و قهرمان‌های ملی از ظرفیت استان‌های مختلف و هنرمندان آن مناطق بهره ببرد.

هم‌اکنون چندین سریال به سفارش معاونت استان‌ها در مرحله نگارش، پیش تولید و تولید قرار دارند که نام برخی از آن‌ها رسانه‌ای شده است اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند در سکوت خبری کار خود را پیش ببرند و تا زمان کلید نخوردن پروژه صحبتی از آن نکنند.

در گزارش پیش رو قصد داریم به وضعیت چند مجموعه که هم‌اکنون در مرحله تولید و پیش تولید قرار دارند، بپردازیم.

«راز ناتمام» با محوریت زندگی شهید محمدجواد باهنر

«راز ناتمام» عنوان سریالی تلویزیونی به کارگردانی مشترک امین امانی و علی امانی، تهیه‌کنندگی امین امانی و نویسندگی سیدجلال‌الدین دری با درجه کیفی الف است که قصد دارد زندگی پر فراز و نشیب شهید محمدجواد باهنر و اتفاقات سال‌های پس از جنگ و نفوذ دشمن در ارکان دولت در زمان حال را روایت کند.
پیش تولید این مجموعه که به سفارش معاونت امور استان‌ها و مرکز کرمان تولید می‌شود، از اوایل مرداد آغاز شد.
همچنین تصویربرداری این مجموعه با مضمونی تاریخی و سیاسی در دو فاز زمان گذشته و حال انجام می‌شود و گروه ابتدا سکانس‌های مربوط به دهه ۵۰ را مقابل دوربین می‌برند.
ناگفته نماند که «راز ناتمام» قرار بود اواخر پاییز جلوی دوربین برود اما شنیده می‌شود این سریال همچنان در مرحله پیش تولید قرار دارد و باید منتظر ماند و دید این سریال
که پخش آن نیز در نیمه اول سال آینده از شبکه اول سیما خواهد بود، چه زمانی کلید می‌خورد.
بر اساس اخبار اعلام شده توسط روابط عمومی سریال، بخش عمده لوکیشن‌های در تهران و در شهرک سینمایی غزالی قرار دارد و بخش‌هایی از کار نیز در کشور ترکیه تصویربرداری می‌شود.
تاکنون گریم شخصیت‌هایی مانند دکتر سیدمحمد بهشتی، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی و شهید محمدعلی رجایی نیز رونمایی شده اما نام بازیگران این مجموعه هنوز رسانه‌ای نشده است.
محمدحسین لطیفی با «سنجرخان» به تلویزیون می‌آید
سریال «سنجرخان» به نویسندگی زنده‌یاد ضیاءالدین دری از اوایل خردادماه پس از مدت‌ها رسما وارد پیش تولید شد.
محمدحسین لطیفی کارگردان مجموعه «سنجرخان» و تهیه‌کنندگی و نظارت کیفی این سریال به ترتیب برعهده حسین جلالی و قطب‌الدین صادقی است.

تصویربرداری این سریال اواخر آبان ماه در کردستان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

فرشید گویلی نقش شخصیت اصلی این مجموعه را ایفا می‌کند و حضور پیام دهکردی نیز در این سریال قطعی شده است اما هنوز نام دیگر بازیگران این مجموعه رسانه‌ای نشده است.

به گفته تهیه‌کننده این مجموعه، «سنجرخان» بین ۲۰ تا ۲۶ قسمت تولید می‌شود و تصویربرداری این مجموعه تا پایان سال ۹۹ و یا اوایل بهار ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

«سنجر خان» وزیری ملقب به سردار اکرم پس از مبارزه های بی‌وقفه در مقابل تجاوزگری‌های روس و انگلیس در ایران، با دسیسه انگلیسی‌ها در سال ۱۲۹۵ خورشیدی در روز عاشورا به شهادت رسید.

تولید فصل دوم سریال «جلال»

فصل اول سریال تاریخی «جلال» که قیام مردم آذربایجان شرقی در سال های ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۶ شمسی را به تصویر کشید و سال ۹۸ همزمان با آغاز دهه فجر روی آنتن شبکه یک رفت.

حال این مجموعه به فصل دوم رسیده است و 23 شهریورماه تصویربرداری این مجموعه آغاز شد که هم اکنون ادامه دارد.

شنیده می‌شود این مجموعه که فصل‌های بعدی در حال نگارش است، پس از سریال «روزهای ابدی» روانه آنتن شبکه یک سیما بشود.

فصل دوم «جلال» در ۲۰۰ لوکیشن و با حضور ۳۰۰ بازیگر در سه شهر تهران، تبریز و اهواز تصویربرداری می‌شود.

هنوز نام بازیگران و خلاصه داستانی برای این مجموعه ارایه نشده است اما به نظر می‌رسد برخی از بازیگران فصل اول از جمله عمار تفتی در فصل دوم نیز حضور دارند.

فصل دوم سریال «جلال» که محصول امور استان‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است و با مشارکت شبکه سهند و شبکه خوزستان ساخته خواهد شد، در ۲۶ قسمت تولید می‌شود.

زندگی دانشمند هسته‌ای سوژه سریال «صبح آخرین روز»
سریال «صبح آخرین روز» با نام قبلی «شهید شهریاری» به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد دیگر پروژه معاونت استان‌هاست که از اوایل تیرماه پیش تولید خود را آغاز کرد.
این سریال که در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید می‌شود، از شهریورماه تصویربرداری خود را آغاز کرده و احتمالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
«صبح آخرین روز» که توسط صداوسیمای مرکز زنجان و با مشارکت سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و استانداری زنجان در حال تولید است به ابعاد مختلف علمی، اجتماعی، خانوادگی و کاری زندگی شهید مجید شهریاری و دستاوردهای دانشمندان ایران اسلامی در صنعت هسته ای می‌پردازد.
فیلمنامه این مجموعه طی دو سال توسط فاطمه حیدری، حسن عطارها و مرتضی اصفهانی نوشته شده است و علاوه بر بازیگران توانمند زنجانی بازیگرانی همچون کاوه خداشناس، سپیده خداوردی، زهرا سعیدی، شهرام عبدلی،. مهران رجبی، افسانه ناصری، سیروس همتی، میرطاهر مظلومی، حسن اسدی، پریسا گلدوست، مهدی علیپور و اردشیر رستمی حضور دارند.
همچنین به تازگی رییس دانشگاه شهید بهشتی به همراه سیدمحسن میرلوحی نماینده سازمان انرژی اتمی نیز سر صحنه تصویربرداری این سریال حضور یافته و از نزدیک با عوامل تولید این مجموعه دیدار و گفتگو کردند.

از نکات جالب توجه این مجموعه ایفای نقش شهید مجید شهریاری توسط کاوه خداشناس است که به نظر می‌رسد این نقش می‌تواند نقطه عطف وی در کارنامه بازیگری‌اش باشد.

شهید مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای متولد زنجان بود که در تاریخ ۸ آذر ۱۳۸۹ در تهران و در ۴۴ سالگی توسط عوامل بیگانه ترور شد و به شهادت رسید.

2 سریال جدید در مرحله نگارش و پیش تولید

«عاقبت کار» و «جزر و مد» نام موقت 2 سریال است که پیش‌بینی می‌شود به ترتیب توسط صداوسیمای استان همدان و خوزستان به تولید برسد.

از جزییات «عاقبت کار» هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از حضور آرش معیریان در مقام کارگردانی است.

اما سریال «جزر و مد» را قرار است علی عبدالعلی‌زاده آن را جلوی دوربین ببرد.

شنیده می‌شود این مجموعه طنز که حسین تراب‌نژاد سرپرست نویسندگان است، مراحل پایانی نگارش را طی می‌کند و به زودی وارد پیش تولید می‌شود.

محسن توكل فرد تهيه‌كنندگی این مجموعه 30 قسمتی را برعهده دارد و نویسندگان این مجموعه مهدی کیا و احسان لطفیان هستند.

به نظر می‌رسد از میان سریال‌های «صبح آخرین روز»، «سنجرخان» و فصل دوم «جلال» که این روزها مراحل تصویربرداری خود را پشت سر می‌گذارند، تنها امکان دارد «جلال» امسال به پخش برسد و 2 سریال دیگر سال 1400 رنگ آنتن را به خود ببینند. البته ناگفته نماند که سریال «راز ناتمام» نیز برای پخش در نیمه اول سال آینده در نظر گرفته شده است.

سپیده شریعت رضوی
انتهای پیام/