تشریح برنامه‌های گروه کتاب رادیو فرهنگ/ این زمستان «کتاب را ورق بزن» | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۸
مهدی دادجو به صبا گفت:

تشریح برنامه‌های گروه کتاب رادیو فرهنگ/ این زمستان «کتاب را ورق بزن»

مهدی دادجو سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ درباره برنامه جدید این گروه در زمستان 99 و دیگر برنامه‌ها توضیحاتی را ارایه داد.

مهدی دادجو سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره برنامه‌هایی که در این گروه تولید می‌شود، بیان کرد: برنامه‌های این گروه در سه بخش تولید می‌شود که بخش اول برنامه‌های صرفا کتاب‌محور و بخش دوم کتاب‌محور بین رشته‌ای است. بخش سوم نیز ربطی به حوزه کتاب ندارد و تنها از گروه کتاب پخش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های این گروه در ۲ دسته زنده و تولیدی روی آنتن می‌رود، درباره برنامه‌های کتاب‌محور اظهار کرد: «کتاب‌بان» با معرفی کسانی که در امر ترویج کتاب‌خوانی و ساخت کتابخانه‌ها فعالیت دارند، «رویای کاغذی» با موضوع خوانش متون ادبی، «سیم و زر» با موضوع معرفی و نقد کتاب، «چاپخانه» با موضوع معرفی کتاب‌های چاپ اول، «جهان ترجمه» با موضوع بررسی کتاب‌های ترجمه شده، «کیمیای کلمات» با معرفی متون فاخر کهن و «کتابک» با معرفی کتاب‌های حوزه کودک عناوین برنامه‌های کتاب‌محور این گروه است.

به گفته دادجو، مجله شنیداری «هفت اقلیم» که جزو برنامه‌های شاخص کتاب محور شبکه رادیویی فرهنگ است و به صورت زنده روی آنتن می‌رود به مسایل مربوط به حوزه نشر و چاپ می‌پردازد.

وی درباره برنامه‌هایی که در بخش کتاب‌محور بین رشته‌ای در گروه کتاب رادیو فرهنگ روی آنتن می‌روند، توضیح داد: «آیین سپاس» با موضوع گفتگو با بزرگان و نام آوران حوزه فرهنگ، «دریای جان» با موضوع بررسی متون اخلاقی و عرفانی با تاکید بر موسیقی‌های خاص، «درس مثنوی» با موضوع شرح و تفسیر مثنوی مولانا توسط غلامعلی حدادعادل و «شفاخانه» با موضوع طب سنتی و معرفی کتاب‌های چاپ شده در این زمینه از برنامه‌های این بخش هستند.

سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ ادامه داد: «بوطیقا» عنوان یکی دیگر از برنامه‌های شاخص رادیو فرهنگ است که در دسته برنامه‌های کتاب‌محور بین رشته‌ای جای می‌گیرد. این برنامه نیز هر روز به جز جمعه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ با یک موضوع روی آنتن می‌رود. «بوطیقا» شنبه‌ها به نقد و بررسی پایان‌نامه‌های دکتری، یکشنبه‌ها به نقد مطبوعات و مجله‌ها، دوشنبه‌ها به آشنایی و نقد نظریه‌های ادبی، سه‌شنبه‌ها به نقد سینما با رویکرد فیلمنامه، چهارشنبه‌ها به نقد شعر و پنجشنبه‌ها به نقد داستان و رمان می‌پردازد.

دادجو همچنین درباره برنامه‌هایی که موضوعشان کتاب نیست اما از گروه کتاب روی آنتن رادیو فرهنگ می‌روند، مطرح کرد: برنامه‌های «ایراندخت» که به معرفی زنان موفق در حوزه ادب و فرهنگ می‌پردازد و «دیدار در رادیو» که با پیشکسوتان رادیو گفتگو می‌کند، از دیگر برنامه‌های این گروه است. همچنین برنامه‌ای نیز برای معرفی پوشاک و لباس در جایگاه ایرانی-اسلامی داریم که از این گروه پخش می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل گروه کتاب رادیو فرهنگ برنامه‌هایی با موضوعات مختلف به جز کتاب پخش می‌کند، اظهار کرد: هر گروه در هر شبکه رادیویی باید یک تعداد برنامه مشخص داشته باشد و ما هم باید این برنامه موظفی را داشته باشیم همچنین در گروه ما باید ۷۰ درصد برنامه‌ها کتاب‌محور و ۳۰ درصد آن‌ها غیر از موضوع کتاب باشد که در همین باره نیز اگرچه برخی از برنامه‌هایی که از این گروه روی آنتن می‌رود، کتاب‌محور نیست اما ردپایی از کتاب در این برنامه‌ها وجود دارد.

«هفت اقلیم» به قدمت رادیو فرهنگ سن دارد

به گفته سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ، «هفت اقلیم» و «بوطیقا» به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین برنامه‌های گروه کتاب رادیو فرهنگ دارند و «هفت اقلیم» قدیمی‌ترین برنامه این شبکه رادیویی است که تقریبا به قدمت رادیو فرهنگ سن دارد.

دادجو در پاسخ به این پرسش که آیا این گروه برنامه‌های جدیدی برای فصل زمستان در نظر گرفته است یا نه، بیان کرد: «کتاب را ورق بزن» با نام قبلی «یار مهربان» یکی از برنامه‌های جدید رادیو فرهنگ است که تهیه‌کنندگی آن را یلدا احتشامی برعهده دارد. قسمت اول این برنامه که کارشناس مجری آن جلیل فرجاد است، با حضور گیتی خامنه ضبط شده و به زودی روی آنتن می‌رود. در حقیقت این برنامه جایگزین «شفاخانه» می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بخش جدید به مجله شنیداری «هفت اقلیم» اضافه شده است که برای مخاطبان برنامه قصه می‌گوید.

سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ با اشاره به اینکه اصلی‌ترین هدف این گروه ترویج کتابخوانی است، اظهار کرد: از آنجاکه شورای کتاب معاونت صدا در رادیو فرهنگ تشکیل می شود ما نیز تلاش می‌کنیم با ارایه راهکارهای عملی، سیاستگذاری کتاب سازمان را هدایت کنیم. همچنین استفاده از امکانات فضای مجازی برای بالا بردن سطح مطالعه در کشور و تعامل با نهادهای مختلف برای ترویج کتابخوانی از دیگر اهداف این گروه است.

دادجو درباره مسابقه «مرد میدان» نیز اظهار کرد: در نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، مسابقه ملی نویسندگی «مرد میدان» را در چهار بخش خاطره، دل نوشته، شعر و داستانک برای شهید سلیمانی تدارک دیده‌ایم که هم‌اکنون در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه آثار شرکت کنندگان با صدای خود آن‌ها در رادیو فرهنگ پخش می‌شود، مطرح کرد: به تازگی مهلت ارسال آثار به این مسابقه نویسندگی که هیچ محدودیتی در تعداد آن‌ها وجود ندارد، به درخواست شرکت‌کنندگان تا ۲۵ دی ماه نیز تمدید شده است. لازم است ذکر کنم که آثار ارسالی الزاما باید کوتاه باشند و به آثار بلند ترتیب اثر داده نخواهد شد.

به گفته سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ، مجموعه کتابشهر ایران بخش چاپ و نشر کتاب های ویژه و خاص سازمان تبلیغات اسلامی است که تامین دوازده جایزه نفیس فرهنگی این مسابقه را که در هر بخش سه نفر برگزیده می‌شوند، پذیرفته است.

دادجو در پایان اظهار کرد: در ابتدا قصد داشتیم این مسابقه را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم اما این اتفاق نیفتاد. امیدوارم سال آینده بتوانیم این مسابقه را به صورت جشنواره‌ در سطح بین‌الملل برگزار کنیم تا گستره مخاطبان و شرکت کنندگان بیشتر شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است