داستان شمس تبریزی در «مَلِک گرسنه» با مقدمه ژان کلود کریر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۱
معرفی کتاب؛

داستان شمس تبریزی در «مَلِک گرسنه» با مقدمه ژان کلود کریر

کتاب «ملک گرسنه» نوشته نهال تجدد از سوی نشر چشمه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «ملک گرسنه» نوشته نهال تجدد از سوی نشر چشمه منتشر شد.

این کتاب از مجموعه ادبیات – ادبیات غیر داستانی «در واقع…» به چاپ رسیده است.

در قسمت پشت جلد کتاب «ملک گرسنه» آمده است: «ملک گرسنه حکایت کودکیِ شمس است و ترک خانواده، جابه‌جایی و یک‌جا نماندن، بستگی با مشایخ هم‌روزگار و ‌گسستگی از آنان، و سرانجام برخورد و آمیختن او با مولانا. حکایت کیمیایی است که بر مولانای واعظ و فقیه می‌ریزد و از او عارف و شاعر می‌آفریند. حکایت ربودن مولانا از «چنگال قومی ناهموار» و ستیز با آنان است، حکایت طالبی است که مطلوب می‌شود، حکایت دعوی «بزرگ‌تر، بلندتر، بلندتر، بلندتر» کردن است.»

در بخشی از مقدمه‌ ژان کلود کریر بر کتاب نوشته شده است: «شمس تبریزی شخصیت شگفت‌انگیزی است. شفاف و تیره در جست‌وجوی دوباره زاییدن، شکل دادن و ساختن پیر و مرادی است که باید او را ترک، انکار و شاید فراموش کند. این مراد، این شیخ، این شهنشه بیان، این شاعر تنومند، شخص او نیست. می‌پنداشت شاید ابن عربی باشد که نبود (ابن عربی بدو نیازی نداشت). و سرانجام با مولانا برخورد کرد و ازین واقعه هزاران بیت نو زاییده شد.

نهال تجدد، با تکیه بر مقالات شمس تبریزی، بر آن شده تا این واقعه را از دید خود شمس بیان کند. این دیدار نادری که، برون از مکان و زمان، برون از عقل و منطق، برون از عاطفه و احساس، اجازه داد تا درویشی تندخو از واعظی مشهور یکی از بزرگ‌ترین شاعران و شاید بزرگ‌ترین شاعر جهان را پدید آورد.»

کتاب «ملک گرسنه» در ۱۷۰ صفحه با قیمت ۳۶۰۰۰ تومان به همت نشر چشمه روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است