«شباهت» ضرورت ساخت سردیس نیست/ آشنایی با شخصیت محمد بلورچیان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۸
عارفی منش در گفتگو با صبا:

«شباهت» ضرورت ساخت سردیس نیست/ آشنایی با شخصیت محمد بلورچیان

هادی عارفی منش سازنده سردیس محمد بلورچیان در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی درباره این شخصیت و ساخت سردیس او توضیح داد.

هادی عارفی منش مجسمه‌ساز ایرانی در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره سید محمد بلورچیان که سردیس او را در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر می‌سازد، گفت: محمد بلورچیان متخصص داروسازی شیمی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم، از چهره‌های ماندگار کشور، بنیان‌گذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، عضور انجمن شیمی کشورهای امریکا و فرانسه، ابداع کننده پنج روش جدید در شیمی آلی است و سری کتاب‌های شیمی آلی در سه جلد را به رشته تحریر درآورده اند.

این هنرمند درباره روند ساخت مجسمه دکتر بلورچیان بیان کرد: شروع کار با ساخت ماکت بود، بنابراین اتودهای مختلفی از حالت و فرم کار به صورت طراحی و حجمی ساخته شدو از بین آن‌ها یک مورد انتخاب و دوباره ماکتی دقیق‌تر اجرا شد. پس از ارسال تصاویر از زاویه‌های مختلف و تایید ماکت از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران، سردیس اصلی در اندازه ۸۵ سانتی متر و با متریال خمیر مجسمه‌سازی ساخته شد. مراحل تهیه تصاویر و فیلم و ارسال به سازمان همچون ماکت تکرار شد تا به تایید نهایی و مرحله قالب‌گیری با سیلیکون رسید.

وی افزود: در این دوره روند ساخت سردیس‌ها نسبت سمپوزیوم‌های گذشته بسیار طولانی‌تر و نفس‌گیرتر بود و آن هم به دلیل انتقادهایی بود که به بعضی آثار دوره‌های قبل وارد شده بود بنابراین سازمان زیباسازی شهر تهران سعی داشت با نظارت و کنترل بیشتر در مراحل کار هنرمند، کیفیت آثار را بالاتر ببرد. در این دوره برخلاف دوره قبل ساخت ماکت در دستور کار قرار گرفته بود تا قبل از اجرای سردیس اصلی از کیفیت مناسب اثر اطمینان حاصل کنند. البته سیاست خوبی بوده و این حق سفارش دهنده است که کار نهایی را در قالب ماکت مشاهده کند. وقتی سفارش‌دهنده به کار اهمیت قائل شود و پیگیر آن باشد، باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر هنرمند خواهد بود خصوصا اگر جنبه تشویق بیشتری داشته باشد.

این مجسمه‌ساز با بیان اینکه این اولین تجربه برگزاری سمپوزیوم با این روش بود با اشکالاتی هم همراه بود، خاطرنشان کرد: این روش محدودیت‌هایی برای هنرمندان ایجاد کرد. هنرمندان زمان بیشتری برای کار صرف کردند که در وهله اول تناسبی با هزینه‌ها، حق‎الزحمه و زمان تعیین شده برای ساخت نداشت. مشکل زمان با تمدید دوباره آن حل شد اما موارد دیگر با آنکه قول‌هایی داده شد اما هنوز برطرف نشده اند. از حق نگذریم نظارت و کنترل سازمان در جاهایی باعث ارتقای سطح آثار شده است و البته گاهی هم باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای اینکه هنرمند بتواند ایده و خواسته خود را در اثر اعمال کند، شده است.

او درباره روند تحقیق درباره شخصیت گفت: اطلاعات کافی را در مورد زندگی و خدمات ارزنده ایشان از سایت‌های مختلف دریافت کردیم. شرایط ویروس کرونا مانع مصاحبه حضوری با محمد بلورچیان شد بنابراین به صورت تلفنی گفتگو و از طریق یکی از نزدیکان ایشان تصاویری از چهره‌شان تهیه کردیم.

او درباره تاثیر تحقیق درباره مفاخر عنوان کرد: مطالعه و آشنایی با شخصیت‌های بزرگ، مفاخر و مشاهیر یک کشور و مراحلی که ایشان در جهت رسیدن به موفقیت طی کرده اند و خدمات فراوانی که ارائه کرده اند مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود. در اصل هدف از ساخت سردیس‌ها فرهنگسازی و تاثیر مثبتی‌ست که روی بازدیدکننده‌ها و هنرمند سازنده آن می‌گذارد چون مفاخر می‌توانند بهترین الگوهای جامعه باشند. هرچه بیشتر در زندگی و دستاوردهای ایشان برای بشریت کنکاش کردم علاقه‌ام افزون شد. خصوصا جایی که احساس کردم با ذره ذره اضافه کردن بر صورت، سیرت ایشان را نیز نمایان می‌کنم.

او درباره اینکه مجازی شدن سمپوزیوم چه تاثیری بر حال وهوای این رویداد دارد، عنوان کرد: کار در کارگاه شخصی به دلیل درگیری‌های مختلف روزمره در زمینه کارهای جانبی و زندگی شخصی، نیاز به زمان و تمرکز بیشتری دارد و کم‌تر تحت تاثیر عوامل خارجی هستیم که گاهی می‌تواند جنبه مثبت و گاهی منفی داشته باشد. در سمپوزیوم‌های حضوری به دلیل اینکه شرایطی مهیا می‌شود که حواس هنرمند اختصاصا به یک کار متمرکز می‌شود و مراودات بین هنرمندان و دیدن دیگر آثار می‌تواند انگیزه و هیجان مضاعف به هنرمند بدهد. البته درنظر گرفتن زمان بیشتر می‌تواند در کیفیت آثار نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

عارفی منش با اشاره به اینکه یکی از لازمه‌های ساخت سردیس اشخاص شباهت است اما نه همه ملزومات آن، توضیح داد: دنبال شباهت‌سازی محض بودن علاوه بر جنبه احساسی، از نظر معنوی و مفهومی هم از ارزش اثر خواهد کاست چون در اینجا فقط ظاهر فرد نیست که مهم است بلکه درونیات، دانسته‌ها ، ویژگی‌ها و دستاوردهای فرد هم بسیار اهمیت خواهد داشت که باید سعی شود در حد امکان در اثر مشهود باشد. به هر حال یک اثر باید بیشتر تحت تاثیر نظرات، اعتقادات و تجربیات یک هنرمند خلق شود و تاثیرات بیرونی و اعمال‌نظر سفارش‌دهنده در مواقع ضروری محدود و به‌جا باشد. بنابراین بهتر آن است در مرحله اول در انتخاب هنرمند بررسی و تحقیق بیشتری صورت پذیرد و بعد از گزینش نهایی اعتماد و آزادی عمل به هنرمند داده شود با نظارت به‌جا، زمان مناسب، امکانات کافی، قالب‌گیری دقیق در خروجی و کیفیت کار موثر باشد.

او در پایان با بیان اینکه مجسمه‌سازی برایش از بازی‌های دوران کودکی شروع شد، عنوان کرد: به  دلیل ساخت و ساز فراوان در محله ما، ماده اولیه برای ساخت مجسمه یعنی گل رس که در کاه گل دیوار داخلی خانه استفاده می‌شد، به وفور مهیا بود بنابراین بسیاری از اسباب‌بازی‌هایم را با گل می‌ساختم. در دوران نوجوانی هم کم و بیش کار مجسمه‌سازی با گل انجام می‌دادم اما شروع اصلی کار من در این زمینه بعد از پایان خدمت سربازی یعنی از سال ۸۱ است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

ساخت سردیس چهره ماندگار شیمی/ جوانان از تجربه پیشکسوتان بهره ببرند

سردیس پدر واکسن‌سازی ایران را ساختم/ در طول تحقیق علاقه‌ام به این فرد افزون شد

ساخت سردیس دکتر علی کاوه با مطالعه درباره وی/ سمپوزیوم مجازی هم مزایایی دارد

تلاشگری را ویژگی بارز دکتر بابا مخیر یافتم/ نمی‌شود سردیس دقیقا شبیه شخص باشد

سعی کردم سردیس پرویز دوامی نماینده شخصیت او باشد/ دیدار و گفتگو با استاد

مخاطب در پرتره باید بتواند تشخیص دهد این فرد کیست/ دومین تجربه حضور در سمپوزیوم

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است