تجلیل جشنواره ونیز از کوستا گاوراس/ خالق «زد» جا پای کیارستمی و نادری می گذارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۷

تجلیل جشنواره ونیز از کوستا گاوراس/ خالق «زد» جا پای کیارستمی و نادری می گذارد

کوستا گاوراس کارگردان تریلر های سیاسی مشهوری چون «زد» و «گمشده» جایزه افتخاری جشنواره ونیز را دریافت می کند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اسکرین دیلی، کوستا گاوراس کارگردان فرانسوی متولد یونان ، جایزه «افتخار فیلمساز» هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین المللی ونیز را دریافت می کند.

مراسم اهدای این جایزه روز ۳۱ آگوست در پلازو دل سینما پیش از نخستین نمایش فیلم جدید گاوراس با عنوان «بزرگسالان در اتاق» برگزار می شود. فیلم «بزرگسالان در اتاق» که براساس خاطرات وزیر اقتصاد سابق یونان یانیس واروفاکیس ساخته شده است در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز امسال حضور دارد.

کوستا گاوراس پیش از این در سال ۱۹۸۳ با فیلم «هانا کی» برای دریافت شیر طلای ونیز به رقابت با دیگر فیلم ها پرداخته بود. او همچنین سال قبل از آن جایزه نخل طلای کن را برای شاهکار خود «گمشده» کسب کرده بود.

خرس طلای برلین در سال ۱۹۹۰ برای فیلم «جعبه موسیقی»، جایزه هیات داوران جشنواره کن در سال ۱۹۶۹ برای فیلم «زد» و همینطور جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان برای فیلم «زد» از دیگر جوایز مهم کوستا گاوراس در دنیای سینما است.

جایزه «افتخار فیلمساز» به فیلمسازانی که در سینمای معاصر مشارکتی نوآورانه داشته اند، تعلق می گیرد. این جایزه امسال ۱۴ ساله می شود.

از دریافت کنندگان شاخص این جایزه می توان به اتوره اسکالا، استیون فریرز، آل پاچینو و ژانگ ییمو اشاره کرد. نکته جالب این که عباس کیارستمی و امیر نادری دو فیلمساز مهم تاریخ سینمای ایران نیز این جایزه را پیش از این به دست آورده اند.

جشنواره ونیز امسال بین روزهای ۲۸ آگوست تا ۷ سپتامبر برگزار می شود.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است