انتشار مجموعه نمایشنامه‌های «فصل سفید» در ۲ جلد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۴

انتشار مجموعه نمایشنامه‌های «فصل سفید» در ۲ جلد

مجموعه نمایشنامه‌های «فصل سفید» در 2 جلد منتشر شد.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، مجموعه نمایشنامه‌های «فصل سفید» در ۲ جلد با آثاری از سعید بادینی، صابر دل‌بینا، عارف مهتاب، سروش بهاری و اباذر محمدحسنی منتشر شد.

ایوب آقاخانی، مدیر و موسس پروژه «چهار فصل تئاتر ایران» در ابتدای کتاب نوشته‌ است: «مساله درام‌نویسی و مباحث وابسته به آن بسیاری اوقات تئاتر ایران را در تنگنای غریب نقد قرار داده که این نقدهای گاه تُند و کمی دور از انصاف منبع سرشار تغذیه‌اش برای برقرار ماندن، ضعف عمومی نمایش‌نامه (و فیلم‌نامه‌)های ایرانی بوده است که گاهی در توضیح و توجیهش هم درمی‌مانیم و زبان قاصر است.

پروژه جامع و ملی آموزش نمایش‌نامه‌نویسی برای خارج از پایتخت به نیّت فراگیرتر کردنِ آموزش مصادیق کیفیت‌زا در نمایش‌نامه‌نویسی و کم‌ کردن فاصله نمایش‌نامه‌نویسی تهران و استان‌های دیگر را با عنوان ارتقا و یکسان‌سازی کیفی سال ۱۳۸۷ راه انداختم که تا سال ۱۳۹۱ و برگزاری دوازده‌ فصلش «انجمن هنرهای نمایشی ایران» حامی آن شد. شاکریم که تعلیق شش‌ساله از تقاضاهای استان‌ها و یادکرد محاسن این پروژه نکاست و آن‌قدر دوستان و هنرمندان مقیم شهرستان‌ها و استان‌ها خواستند و اصرار کردند تا در نهایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مددمان آمد و یار و بازوی احیا، تداوم و استمرارش شد.»

آقاخانی همچنین درباره چگونگی شکل‌گیری این آثار می‌نویسد: «فصل نخست از دور نوین آن را «ایران در بستر تاریخ» نام گذاشتیم و دوستان‌مان از استان‌ها دورمان جمع شدند و نوشتیم و کوشیدیم و گپ زدیم و نقد کردیم و راه نشان هم دادیم و درنهایت با تشخیص اعضای هیئت‌علمیِ این فصل نمایش‌نامه‌های پیشِ رویتان در دو جلد خروجی آن گعده‌های خجسته و مبارک شد.»

آقاخانی ضمن تمجید از پیشرفت نویسندگان این آثار ادامه می‌دهد: «بخوانید و بدانید که این نمایش‌نامه‌ها آثاری هستند در مسیرِ «شدن»، «پرواز» و «در یاد ماندن».

آن‌ها لزوما آثاری بی‌نقص نیستند، اما همان‌گونه که «چهار فصل تئاتر ایران» در دستور کار خود قرار داده است، دست‌کم از نوشته‌های پیشین نویسنده‌هایش برتر و کم‌نقص‌ترند و همین برای ما لذت‌بخش است که البته در پی اهدافی مهم‌تر و گام‌هایی بلندتر هستیم اما تحقق همین مقدار هم ما را در جاده رسیدن به هدفمان قرار می‌دهد که برایش سرخوشیم.

امید بر آن است که این جاده ما را به تشویق جدی و عملی جوانان علاقه‌مند به نویسندگی برساند؛ تشویق کسانی که به اندازه ما باور دارند نویسندگی و در این میان مشخصا نمایش‌نامه‌نویسی امری قدسی و اثرگذار است. به امید این‌که انتشار سلسله‌وار کتاب‌های مجموعه ‌نمایش‌نامه‌های خروجی هر فصل از این پروژه آموزشی با عنوان ثابت «فصل سفید» بماند به یادگار برای آنانی که قلب‌شان برای توسعه فرهنگی کشور عزیزمان می‌تپد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است