مخاطب در پرتره باید بتواند تشخیص دهد این فرد کیست/ دومین تجربه حضور در سمپوزیوم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۹
مرتضی دستجردی به صبا گفت:

مخاطب در پرتره باید بتواند تشخیص دهد این فرد کیست/ دومین تجربه حضور در سمپوزیوم

سازنده سردیس مهدی گلشنی در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی درباره این شخصیت و ساخت سردیس او توضیح داد.

مرتضی دستجردی مجسمه‌ساز ایرانی در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره ساخت سردیس مهدی گلشنی در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر گفت: ایشان جزو نفرات اول فیزیک کشور هستند و فلسفه علم می‌دانند که ساخت سردیس این شخصیت علمی به من سپرده شد.

او درباره روند مطالعه شخصیت بیان کرد: شخصیت‌ها از طرف سازمان زیباسازی شهر تهران به هنرمندان اعلام‌ می‌شوند. بعد یک‌سری مطالب درباره فعالیت‌های آن شخصیت به ما می‌دهند که آن‌ها را مطالعه می‌کنیم. خوشبختانه این استاد در قید حیات هستند ولی چون شماره‌ای نداشتم با ایشان در ارتباط نبودم.

وی افزود: نظر شخصی من این است که هنرمند مجسمه ساز باید بیشتر با توجه به مطالعه درباره فرد، ویژگی‌های شخصیتی‌اش را در پرتره نشان دهد به طور مثال اگر آدم آرام، جدی یا مهربانی هستند در مجسمه نشان داده شود. در ساخت پرتره بیشتر این‌ها را مدنظر داریم.

این هنرمند در بخش دیگر صحبت هایش با اشاره به اینکه واژه سمپوزیوم به معنی دورهمی ترجمه شده است درباره تاثیر برگزاری مجازی این رویداد توضیح داد: این که هنرمندان دور هم‌ جمع باشند، کار کنند و ارتباط صمیمی و آموزشی با یکدیگر برقرار کنند بسیار خوب است. چون استادان باتجربه‌تر و قدیمی‌تری هم در این سمپوزیوم شرکت می‌کنند. به هر حال اگر سمپوزیوم مفاخر به صورت حضوری برگزار می‌شد که خیلی بهتر بود ولی با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا امکان‌پذیر نیست.

دستجردی درباره مزایا و معایب برگزاری مجازی سمپوزیوم عنوان کرد: یکی از مزایای برگزاری آنلاین این است که زمان مشخصی برای کار کردن نداریم و در اختیار خودمان است که هر وقت خواستیم روی مجسمه کار کنیم. در این رویدادها هنرمندان تازه‌کار کمی در این فضا که بازدیدکننده‌ها و مسئولان هم دیدار می‌کنند دچار استرس می‌شوند و در نتیجه کارشان نتیجه خوبی ندارد افراد با تجربه‌تر شاید این احساس را نداشته باشند. در سمپوزیوم حضوری پروسه زمانی محدود است و ساعت کاری صبح تا بعد از ظهر دارد که در شرایط الان وجود ندارد اما نکته اصلی سمپوزیوم همین دورهمی، آموزش و صمیمیت هنرمندان است که در فضای مجازی امکان پذیر نیست. هماهنگی این سمپوزیوم کمی مشکل داشت که بخش عظیمی از آن مربوط به بیماری کرونا بود و ناگزیر مسئولان مجبور شدند این رویداد را به صورت مجازی برگزار کنند.

دستجردی در پایان با اشاره به اینکه پرتره باید به شخصیت واقعی شباهت داشته باشد یعنی مخاطبان بتوانند تشخیص دهند این فرد کیست، خاطرنشان کرد: اما این شباهت ۵۰ درصد قضیه است و ۵۰ درصد باقی ترکیب‌بندی و شخصیت‌سازی پرتره است. این دومین دوره است که در سمپوزیوم مفاخر شرکت می‌کنم. در دوره قبل سردیس ابراهیم‌ حقیقی یکی از بزرگان گرافیک ایران را ساختم که به نظر خودم کار بدی نبود ولی در پروسه قالب‌گیری و پتینه کمی به کار آسیب وارد شد ولی در کل در همه مجسمه‌هایم ‌سعی می‌کنم هم شباهت مجسمه با شخصیت واقعی و هم شخصیت‌سازی را رعایت کنم.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور ۲۱ هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

ساخت سردیس چهره ماندگار شیمی/ جوانان از تجربه پیشکسوتان بهره ببرند

سردیس پدر واکسن‌سازی ایران را ساختم/ در طول تحقیق علاقه‌ام به این فرد افزون شد

ساخت سردیس دکتر علی کاوه با مطالعه درباره وی/ سمپوزیوم مجازی هم مزایایی دارد

تلاشگری را ویژگی بارز دکتر بابا مخیر یافتم/ نمی‌شود سردیس دقیقا شبیه شخص باشد

سعی کردم سردیس پرویز دوامی نماینده شخصیت او باشد/ دیدار و گفتگو با استاد

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است