فستیوال‌های ایرانی سلیقه‌ای عمل می‌کنند/ تولید«مرده‌خوری» درباره مهاجران افغانستانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱
حسین ترک‌جوش در گفتگو با صبا:

فستیوال‌های ایرانی سلیقه‌ای عمل می‌کنند/ تولید«مرده‌خوری» درباره مهاجران افغانستانی

حسین ترک‌جوش، کارگردان فیلم کوتاه «انبار» که در جشنواره‌های بین‌المللی موفق به کسب جوایزی شده است، درباره این فیلم و برنامه‌های آینده خود می‌گوید.

حسین ترک‌جوش کارگردان فیلم کوتاه «انبار» که این روزها در جشنواره‌های بین‌المللی حضور دارد و موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا در این باره گفت: فکر می‌کنم باتوجه به تمام مشکلاتی که در ایران برای ما پیش آمد، در خارج از کشور راه خود را درست پیدا کرده‌ایم و «انبار» مسیر درست را طی می‌کند.

وی درباره دلیل این موفقیت ها افزود: در فستیوال‌های خارج از ایران به استانداردهایی که فیلم بر اساس آن ساخته شده است، توجه می‌کنند. استاندار این فیلم هم نگاه بین‌المللی آن است. یک سری استاندارها وجود دارند که از نوع قاب‌بندی، صداگذاری و… هستند، استانداردهای دیگری نیز وجود دارند که به قصه‌پردازی و شخصیت‌پردازی فیلم نگاه می‌کنند، وقتی در قصه نگاهی بین‌المللی داشته باشی آن استاندارها ناخودآگاه در فیلم هم ایجاد می‌شوند.

ترک‌جوش درباره فستیوال‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، عنوان کرد: در فستیوال‌های ایران به استانداردهای فیلم توجه نمی‌شود. من سال گذشته ناراحت بودم که چرا فیلم کوتاه «جدایی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرفته نشده است. بعد از آن دیدیم که این فیلم در فستیوال‌های جهانی موفق شد. امسال باز هم با فیلم «انبار» برای ورود به جشنواره فیلم کوتاه اقدام کردم که باز هم فیلم من را رد کردند. دلیل آن را نمی‌دانم و در ادامه دیدیم که این فیلم هم موفقیت‌های جهانی کسب کرد.

کارگردان فیلم «اوریگامی» گله خود را از برخورد با فیلمسازان جوان اینگونه بیان کرد: چرا یک فیلمساز جوان ایرانی که راه خود را درست پیدا می‌کند توسط فستیوال‌های کشورش دیده نمی‌شود؟ چرا مراکزی که باید از من حمایت مالی کنند، این کار را انجام نمی‌دهند و مجبور می‌شوم دست آدم‌هایی را برای سرمایه‌گذاری بگیرم که شاید از سینمای این کشور سر در نمی‌آورند؟ همه این‌ها دردهایی بود که همیشه در ذهن من هستند و خیلی برای منِ فیلمساز می‌تواند سخت باشد.

او ادامه داد: این اتفاقات در فستیوال‌های ایرانی به وفور می‌افتد ولی باید دانست که وقتی حرف از بین‌المللی بودن جشنواره زده می‌شود یعنی فیلم‌هایی در اولویت قرار می‌گیرند که در سطح بین‌الملل چیزی برای گفتن داشته باشند.

وی درباره فستیوال‌های پیش روی «انبار» تصریح کرد: یک سری فستیوال‌های بزرگ‌تر و مهم‌تری مثل لوکارنو در پیش است که ثبت‌نام «انبار» در آن‌ها انجام شده است. فکر می‌کنم این فیلم باز هم می‌تواند اتفاقات بزرگ‌تری را رقم بزند.

این کارگردان با اشاره به مستقل بودن فیلم تاکید کرد: روزی که می‌خواستم «انبار» را بسازم خیلی تحقیقات میدانی داشته و از قبل، در آن فضا قرار می‌گرفتم. خدا را شکر می‌کنم که بدون حمایت ارگان‌هایی که از فیلم کوتاه حمایت می‌کنند، این فیلم ساخته شده است، با پای خودش بزرگ می‌شود و هیچ منتی بر سر آن نیست.

به امید روزی که با مهاجران افغانستانی به درستی رفتار شود

کارگردان نمایش «پنجره در پنجره» از چگونگی شکل گرفتن ایده فیلم «انبار» در ذهن خود گفت: من حدود هفت یا هشت سال بود که در انبارهای ضایعات رفت و آمد داشتم و با کارگرهای افغانستانی که غیر قانونی وارد ایران می‌‌شدند صحبت کرده و پای درد دل‌شان می‌نشستم. می‌دیدم که همه از روی اجبار به ایران مهاجرت کرده‌اند و هیچ کدام از روی خوشی نبوده است. در ذهنم بود که درباره این آدم‌ها فیلمی بسازم تا اینکه سال گذشته برای یکی از کارگرهای افغانستانی در یکی از انبارهای ضایعاتِ کاغذ اتفاقی افتاد و همین موضوع به من ایده‌ای داد که در آن فضا درام ایجاد کرده و به تراژدی بپردازم.

او ادامه داد: فیلمنامه کم کم در ذهن من نقش می‌بست که با نویسنده هم صحبت کردم و گفتم وقت زیادی ندارم که همه فیلمنامه را خودم بنویسم، شما بنویس، من روتوش می‌کنم و کم کم مقابل دوربین بردیم. روزی که داشتیم این فیلم را می‌ساختیم حتی به هامون سیدی گفتم که تو برنده جایزه بازیگری خواهی شد و او خندید.

ترک جوش تاکید کرد: تا به حال فیلمی به صورت جدی در ایران یا حتی خارج از ایران به موضوع انبار ضایعات نپرداخته است.

کارگار فیلم «ششمین سال» درباره آرزوی خود برای مهاجران افغانستانی خاطرنشان کرد: امیدوارم به روزی برسیم که در کشورمان با مهاجران به درستی رفتار شود و این نگاه غیر انسانی برداشته شود تا آن‌ها هم بتوانند در کشور ما مانند کشور خودشان زندگی کنند، مرزها شکسته شود و فقط انسانیت وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از نگارش یک فیلمنامه کوتاه و یک فیلمنامه بلند خبر داد و گفت: قصد دارم ابتدا فیلم کوتاه خود را بسازم که به عنوان آخرین فیلم کوتاه من باشد و بعد از آن اولین فیلم سینمایی بلندم را کار کنم.

ترک جوش درباره موضوع فیلمنامه‌های خود بیان کرد: فیلمنامه کوتاه به نام «مرده‌خوری» با طرح و ایده خودم و با نگارش مشترک من و شیما اسماعیلی است. موضوع آن درباره یک دختر دبیرستانی است که با خانواده‌اش از افغانستان وارد ایران شده و چون این کارشان غیرقانونی است، در این مسیر اتفاقاتی برای او می‌افتد. نام فیلمنامه فیلم بلندم نیز «تشنج» است که نوشته مشترک با شیما اسماعیلی است.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: در آینده‌ای نه چندان دور فیلمی مشترک با خارج کار می کنم که بازیگران مطرحی خواهد داشت.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است