جزییاتی از آخرین تحولات در رادیو نمایش/ با جذب اسپانسر گشایش مالی ایجاد می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۳
مدیر جدید رادیو نمایش با صبا مطرح کرد:

جزییاتی از آخرین تحولات در رادیو نمایش/ با جذب اسپانسر گشایش مالی ایجاد می‌کنیم

محسن سوهانی که به تازگی حکم سرپرستی رادیو نمایش را دریافت کرده است، درباره برنامه‌های خود برای این شبکه رادیویی توضیحاتی را ارایه داد.

محسن سوهانی که به تازگی با حکم علی بخشی‌زاده معاون صدای سازمان صداوسیما سرپرستی اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش را برعهده گرفته است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره این تغییر مدیریت عنوان کرد: معمولا عمر مدیریت‌ها به ویژه در حوزه رسانه که یک سازمان خلاق است، کوتاه و تغییر در سیستم مدیریتی امری طبیعی است.

وی ادامه داد: حمیدرضا افتخاری مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش از دوستان پُرتلاش رادیو است اما تصمیم بر آن شد که از حضور ایشان در مکان دیگری استفاده شود و ایشان هم‌اکنون در رادیو صبا مشغول به کار است. پس از این اتفاق با لطف و اعتمادی که معاون صدای سازمان صداوسیما به بنده داشت این مسئولیت را پیشنهاد داد و من نیز پذیرفتم.

سرپرست رادیو نمایش در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث شد پیشنهاد سرپرستی این شبکه رادیویی و اداره کل هنرهای نمایشی را بپذیرد، مطرح کرد: علاقه‌ام به این مجموعه از دیرباز و سابقه ذهنی خوبی که نسبت به آن داشتم ۲ عاملی بود که باعث شد این پیشنهاد را بپذیرم.

ساختمان رادیو نمایش یکی از خاطره‌انگیزترین ساختمان‌هاست

سوهانی با اشاره به اینکه مرکز هنرهای نمایشی رادیو یک گنجینه‌ ارزشمند است، توضیح داد: این مجموعه بخش مهمی از میراث و سرمایه انسانی را در خود جای داده است که حفظ آن جزو وظایف صداوسیما محسوب می‌شود. از سویی دیگر ساختمان رادیو نمایش که در خیابان ارگ واقع شده است جزو یکی از خاطره‌انگیزترین و قدیمی‌ترین ساختمان‌های موجود است چراکه افرادی مختلفی در این مکان حضور یافته و برای مردم خاطره‌ها ساخته‌اند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که باعث شد این مسئولیت را قبول کنم، این بود که متوجه شدم با این گنجینه‌ ارزشمند کارهای زیادی می‌توان انجام داد که به پویایی شبکه کمک کند.

شناسایی افراد مستعد و تکریم پیشکسوتان

سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه برنامه‌های مفصلی برای این مجموعه دارد، اظهار کرد: جزییات برنامه‌هایی را که برای این مجموعه دارم به مرور اعلام می‌کنم اما اصلی‌ترین هدفم این است که با همکاری دوستان بتوانم این مجموعه را که قدمتی طولانی دارد، احیا و جوش و خروشی را در آن ایجاد کنم. برای احیای این شبکه ۲ راهبرد در نظر گرفته‌ام که اولین آن تکریم پیشکسوتان است چراکه ما باید قدر سرمایه‌هایمان را بدانیم و از تجربه‌های ارزشمند آن‌ها بهره ببریم.

سوهانی ادامه داد: دومین راهبرد ما شناسایی جوانان توانمند و علاقه‌مند به حوزه هنرهای نمایشی است. لازم است به این نکته توجه کنیم که هر زمان درب‌های ورود به حوزه‌های مختلف را باز گذاشته‌ایم، استعدادهایی آمدند، خوش درخشیدند و توانستند تبدیل به یک چهره شوند. بنده علاقه‌مندم این کشف استعداد از طرق مختلف صورت بگیرد و بستری فراهم شود تا رادیو نمایش به عنوان پاتوقی برای هر کس که در این حوزه دارای استعداد است، شناخته شود.

به گفته وی، اگرچه ساختمان رادیو نمایش قدیمی و نیازمند احیا است اما زیرساخت‌های خوبی به لحاظ تجهیزات فنی در این ساختمان وجود دارد که جوانان مستعد و تازه‌کار نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

باید حلقه اتصالی میان نسل طلایی رادیو و نسل جدید ایجاد کند

سرپرست رادیو نمایش در جواب به این سوال که کشف استعداد چگونه انجام می‌شود، گفت: این کشف استعداد از طریق طراحی مسابقه‌های مختلف در حوزه هنرهای نمایشی، برقراری ارتباط قوی‌تر و بیشتر با محافل هنری، انتشار فراخوان از طریق رسانه‌ها و… صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از بحث‌های مهم ما بحث جانشین پروری است که قصد داریم پس از جذب استعدادهای جوان از پیشکسوتان رادیو نمایش برای آموزش آن‌ها در زمینه‌های مختلف بهره ببریم چراکه معتقدیم این آموزش می‌تواند حلقه اتصالی میان نسل طلایی رادیو و نسل جدید ایجاد کند تا جوان‌ها نیز بتوانند از تجربه‌ پیشکسوتان بهره‌مند شوند.

احیای ساختمان رادیو نمایش و حمایت از پیشکوستان با همکاری نهادها و جذب اسپانسر

سوهانی در ادامه درباره احیای ساختمان رادیو نمایش نیز عنوان کرد: ساختمان رادیو نمایش تنها مختص به شبکه و یا سازمان صداوسیما نیست بلکه یک میراث ملی است که باید به بهترین شکل ممکن از آن مراقبت کرد و این وظیفه و رسالت ما است. از سویی دیگر همه به این موضوع آگاه هستند که بودجه معاونت صدا محدود است و شاید بودجه‌ای که به شبکه رادیویی نمایش تعلق می‌گیرد برای احیای ساختمان کافی نباشد اما می‌توان راهکار دیگری برای احیای ساختمان اندیشید که آن‌هم جذب اسپانسر و همکاری با نهادهای دیگر است که امیدواریم به اتفاقات خوبی منجر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای حمایت از پیشکسوتان این شبکه رادیویی و افزایش دستمزد آن‌ها دارد، مطرح کرد: همه به این موضوع واقف هستیم که دستمزدهایی که به دوستان هنرمند و پیشکسوت داده می‌شود در مقایسه با فعالیت آن‌ها ناچیز است از سوی دیگر همه می‌دانند که بودجه معاونت صدا محدود است و مشکلات مالی وجود دارد اما من می‌توانم این قول را بدهم که هر چه در توان دارم برای جذب بودجه و اعتبار بگذارم.

سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی ادامه داد: همانگونه که سازمان برای ساخت سریال از اسپانسر استفاده می‌کند ما هم می‌توانیم برای حل مشکلات مالی خود اسپانسر جذب کنیم و با دوستانی در خارج از سازمان مشارکت کنیم. این راهکار امکانپذیر است چراکه اداره کل هنرهای نمایشی یک میراث ارزشمند است و امکانات خوبی نیز دارد. البته باید برنامه‌ریزی‌های درستی در این زمینه صورت بگیرد و بهتر است پس از نهایی شدن جزییات آن اعلام شود.

تولید نمایش در ژانرهای متنوع در اولویت است

سوهانی با اشاره به اینکه اولین اولویت رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی تولید نمایش در ژانرهای متنوع است، اظهار کرد: تولید برنامه برای این شبکه رادیویی منوط به افکارسنجی و نظرات مخاطبان است. در حقیقت ما در بحث آنتن به مخاطب احترام می‌گذاریم و سعی می‌کنیم برنامه‌های پُرمخاطب را تقویت و برنامه‌های کم‌مخاطب را از جدول پخش حذف کنیم اما همانطور که عرض کردم ابتدا باید ببینیم مخاطب ما کیست، از ما چه می‌خواهد و دنبال چه برنامه‌ای است؟ و سپس برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: در زمان مدیریت قبلی شاید شبکه رادیویی نمایش کمی از رسالت اصلی خود که نمایش بود، فاصله گرفت و به تولید برنامه‌های دیگر روی آورد اما باید به این موضوع آگاه باشیم که نمایش، برگ برنده شبکه رادیویی نمایش و در انحصار این شبکه است. همچنین تولید نمایش‌های باکیفیت قطعا یکی از خواسته‌های مخاطبان عام و حتی خاص شبکه رادیویی نمایش است که باید تقویت و احیا شود.

سوهانی همچنین درباره تولید آثار نمایشی طنز در رادیو نمایش نیز اظهار کرد: ارزیابی من این است که شبکه رادیویی نمایش در حوزه طنز که حوزه‌ای تخصصی است، ضعف‌های دارد و باید خود را تقویت کند چراکه این حوزه جدا از حساسیت‌هایی که دارد، جذاب است.

سرپرست رادیو نمایش تاکید کرد: در قالب طنز می‌توان بسیاری از دغدغه‌های اجتماعی را بیان کرد پس لازم است افرادی را برای تولید آثار طنز به دلیل حساسیت موضوع در رادیو نمایش تربیت کنیم تا تولید آثار نمایشی طنز بتواند به یکی از نقاط قوت شبکه تبدیل شود. طنز برای من جدی است و لازم می‌دانم طنز فاخر اجتماعی و اثرگذار را در شبکه رادیویی نمایش احیا کنم.

قصد داریم در فضای مجازی حضور فعال داشته باشیم

وی درپاسخ به اینکه این شبکه رادیویی تا چه اندازه قرار است از امکانات فضای مجازی بهره ببرد، بیان کرد: استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید امری مهم است اما متاسفانه فعالیتی که هم‌اکنون رادیو نمایش در فضای مجازی دارد، نه تنها ایده آل بلکه حتی قابل قبول هم نیست. فضای مجازی فرصت‌ بسیاری خوبی برای ماست و این امکان را به ما می‌دهد تا با مخاطبان خود تعامل داشته باشیم و از نظرات آن‌ها درباره برنامه‌ها مطلع شویم. قصد داریم در آینده‌ای نزدیک در این فضا حضور فعال داشته باشیم.

سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی در پایان در جواب به این سوال که همچنان به عنوان مشاور مدیر شبکه یک سیما به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا نه، تصریح کرد: ارادت، تعلق خاطر و دغدغه‌ای که من نسبت به شبکه یک دارم از بین نخواهد رفت اما به لحاظ کاری باید روی ماموریت جدید خود متمرکز شوم و فعالیت خود را تنها معطوف به رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی کنم لذا دیگر در این سمت فعالیت نخواهم داشت.

عکس ها از علی حدادی اصل است.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است