سعی کردم سردیس پرویز دوامی نماینده شخصیت او باشد/ دیدار و گفتگو با استاد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۴
سارا تقوی در گفتگو با صبا:

سعی کردم سردیس پرویز دوامی نماینده شخصیت او باشد/ دیدار و گفتگو با استاد

سیده سارا تقوی سازنده سردیس پرویز دوامی در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی درباره این شخصیت و روند ساخت سردیس او توضیح داد.

سیده سارا تقوی مجسمه‌ساز در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره اینکه چطور شد که ساخت سردیس شخصیت پرویز دوامی مهندس مواد و متالوژی در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران به وی رسید، گفت: در سمپوزیوم شخصیت‌ها ‌معمولا بر اساس قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند که این بار به دلیل ویروس کرونا جلسه قرعه‌کشی برگزار نشد و اسم این شخصیت‌ را دبیرخانه به من اعلام کردند.

او درباره زمان تحقیق و گفتگو با شخصیت توضیح داد: تقریبا از اوایل مهر ماه روند ساخت ماکت و بعد از آن کار اصلی شروع شد و ‌چون خوشبختانه پرویز دوامی در قید حیات هستند من قبل از شروع کار با تیم ‌مستندساز به دیدن ایشان رفتم، عکاسی کردم و کمی هم صحبت کردیم. صحبت‌های ما خیلی کوتاه اما مفید بود. همچنین کتاب «اخلاق در مهندسی» که ترجمه خودشان است به من‌ هدیه دادند و آن را مطالعه کردم.

این هنرمند درباره تاثیر برگزاری مجازی این سمپوزیوم بر آثار و هنرمندان بیان کرد: سمپوزیوم کلا با هنرمندان و مخاطبان معنا پیدا می‌کند و تعامل بین هنرمندان این رویداد را پربارتر می‌کند ولی در این شرایط از این امکانات محروم هستیم ولی چون در کارگاه شخصی خود هستیم تمرکزمان روی مجسمه‌ها بیشتر است و زمان بیشتری در اختیار داریم درنتیجه احتمالا کیفیت کارها بهتر می‌شود، ولی حتما آن حال‌وهوای پرشور قدیم دیگر در شرایط مجازی وجود ندارد.

این مجسمه‌ساز با بیان اینکه شبیه‌سازی در پرتره مساله مهمی است، عنوان کرد: در قدم اول پرتره باید دارای شباهت با شخصیت اصلی باشد و این موضوع قابل انکار نیست ولی قدم مهم‌تر شخصیت‌پردازی و نشان دادن روحیه آن فرد در پرتره است. عواطف و شخصیت انسان در صورتش تاثیرگذار است و در حالات چهره بسیاری از آن عواطف شخصی نشان داده می‌شود که هنرمند می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. در نهایت مجسمه پرتره برآیندی‌ست از چهره، عواطف و منش آن شخص و درک و دریافتی‌ که هنرمند از این عناصر دارد.

تقوی در پایان درباره تلاش خود در ساخت سردیسی شبیه به شخصیت پرویز دوامی خاطرنشان کرد: من تلاش خود را کرده‌ام تا سردیس دارای شباهت و احساس باشد و بیشترین چیزی که مدنظرم است این دو مورد است.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور ۲۱ هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

ساخت سردیس چهره ماندگار شیمی/ جوانان از تجربه پیشکسوتان بهره ببرند

سردیس پدر واکسن‌سازی ایران را ساختم/ در طول تحقیق علاقه‌ام به این فرد افزون شد

ساخت سردیس دکتر علی کاوه با مطالعه درباره وی/ سمپوزیوم مجازی هم مزایایی دارد

تلاشگری را ویژگی بارز دکتر بابا مخیر یافتم/ نمی‌شود سردیس دقیقا شبیه شخص باشد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است