ترامپ در سونا چه تصمیم‌هایی می‌گیرد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۰
صبا گزارش می‌دهد؛

ترامپ در سونا چه تصمیم‌هایی می‌گیرد؟

فیلم-تئاتر «من ترامپ نیستم!» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا خرم، نویسندگی علی محمد رحیمی و دراماتورژی بهزاد صدیقی این روزها در ویدیو پرایم آمازون درحال پخش است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، «من ترامپ نیستم!» عنوان فیلم-تئاتر تازه‌ای‌ست که این روزها در بستر ویدیو پرایم آمازون با زبان انگلیسی و در مدت زمان ۷۸ دقیقه، در حال پخش است. این فیلم-تئاتر برای مخاطب خارجی ساخته شده و حدود ۲ ماه است که در این بستر به نمایش گذاشته شده است.

همانطور که از اسم این فیلم-تئاتر پیداست، روایتی وابسته به طنز است که درباره دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بیان می‌شود. ما برای اولین بار قدرتمندترین، بانفوذترین و معروف‌ترین شخص جهان را خارج از لباس رسمی‌اش که کت و شلواری مشکی و کرواتی زرشکی است، می‌بینیم. او در حمام سونا نشسته و برخلاف عقاید خود اعمالی را مرتکب می‌شود؛ اعمالی که هیچ‌گاه در دنیای بیرون و در مقابل چشم دیگران انجام نمی‌دهد و حتی آن‌ها را نهی می‌کند.

ایده طرح این فیلم-تئاتر از علی محمد رحیمی است که به عنوان نمایشنامه‌نویس هم در این اثر حضور داشته است. به گفته محمد رحیمی، این طرح در سونا به ذهن او خطور کرده و برای او جالب بوده است که ترامپ در خلوت خود، در جایی مانند سونا که حتی نزدیک‌ترین افراد هم در کنار او نیستند، اوقات خود را چگونه می‌گذراند.

نمایشنامه «من ترامپ نیستم!» ۱۱ بار بازنویسی شده است و از فیلمنامه‌ای طنز به کمدی سیاه می‌رسد، البته نمایشنامه‌نویس این اثر معتقد است این فیلم-تئاتر نوعی پارودی است و کمدی سیاه نیست. در ادامه به دلیل مخاطب قرار دادن انگلیس‌زبان‌ها از هیچ اصطلاح فارسی‌ای در آن استفاده نشده و به سبک کمدی آمریکایی نزدیک است.

سرنوشت دنیا به دست سیاستمداران عجیب

علی محمد رحیمی درباره اینکه چرا به این موضوع پرداخته است به خبرنگار صبا گفت: سال ۲۰۱۷ یک سال بود که ترامپ رییس جمهور شده بود و ما در کل تاریخ ریاست جمهوری آمریکا با آدم جدیدی مواجه شده بودیم که ساختار زندگی شخصی و سیاسی‌اش با دیگر رییس جمهورها فرق می‌کرد. در نهایت خروجی‌ای هم که از خود بروز می‌داد یعنی حرف‌ها، کارها و رفتارش، با رییس جمهورهای پیشین آمریکا متفاوت بود.

وی افزود: در واقع اگر فیلم ریاست جمهوری‌های آمریکا را جلویمان بگذاریم، می‌بینیم که یک دفعه فصل جدیدی از آن باز می‌شود که کاملا با قسمت‌های دیگر فرق می‌کند. ریاست جمهوری او همه را درگیر خود کرده بود. این موضوع بدون هیچ نگاه سیاسی‌ای به ذهن من رسید، اینکه در کره زمین معروف‌ترین، پرنفوذترین و قدرتمندترین رییس جمهور آن همچنین آدمی است. برای من جالب بود که سرنوشت دنیا به دست این سیاستمدارهای عجیب چطور خواهد شد.

محمد رحیمی در پایان صحبت هایش درباره بازیگران این فیلم تئاتر بیان کرد: برای من بازی بازیگران خیلی جالب بود، مخصوصا رضا فیاضی که نقش ترامپ را به خوبی بازی کرد، درواقع وارد بازی‌های سیاسی ترامپ نشد بلکه یک بازی معمولی داشت که به نقش هم می‌خورد. سیروس کهوری‌نژاد، وحید آقاپور، سیروس طاهری و شهروز دل‌افکار هم به نوبه خود تاثیرگذار و خوب بازی کردند.

این روزها پخش فیلم تئاتر «من ترامپ نیستم!» بدون محدودیت زمانی در ویدیو پرایم آمازون ادامه دارد و در آینده نزدیک نیز برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا، کشورهای لاتین زبان و بخشی از اروپا به صورت زیرنویس ترجمه می‌شود. همچنین نسخه دوبله فارسی آن در ماه‌های آینده برای پخش در پلتفرم‌های داخلی آماده خواهد شد.

ورود بازیگران به زبان جدید و نبود تجربه کافی در این زمینه می‌توانست بزرگ‌ترین چالش باشد

در ابتدا قرار بود این فیلم توسط رضا خرم تهیه‌کننده و کارگردان اثر، در خارج از ایران به صورت زنده اجرا شود که با شیوع ویروس کرونا و قرنطینگی جهانی امکان آن وجود نداشت، در نتیجه برای اینکه فیلم عقیم نماند به ضبط آن به صورت فیلم تئاتر پرداخته شد.

در همین رابطه رضا خرم در گفتگوی ما حضور یافت و درباره این تصمیم گفت: به نظر من ضبط آن به صورت فیلم تئاتر از اجرای زنده بهتر است زیرا می‌توانیم مخاطبان بیشتری را درگیر کنیم. بستر پخش فیلم تئاتر را در آمازون آماده کرده تا همه جای دنیا بتوانند آن را مشاهده کنند ولی اگر قرار بود من چند اجرا، در چند کشور خارجی با چند سالن محدود برگزار کنم در نهایت شاید هفت هزار نفر اثر را می‌دیدند که تاثیر خود را بر جای نمی‌گذاشت.

وی درباره چالش‌هایی که در این فیلم-تئاتر با آن رو به رو بوده است، اظهار کرد: اینکه بازیگرها یک دفعه وارد زبان جدیدی شده که در آن تمرین نکرده و تجربه کافی نداشتند، می‌توانست چالش برانگیز باشد اما استفاده از بازیگران حرفه‌ای دغدغه من را به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده کم کرد. رضا فیاضی که نقش ترامپ را بازی می‌کرد و حجم بالای دیالوگ‌ها روی دوش او بود، کارش بسیار سخت بود به همین دلیل من در وسط تمرین ترجیح دادم که ایشان به زبان فارسی اجرا کرده و یکی از دوبلورهای آمریکایی دوبله صدای ایشان را برعهده بگیرند.

خرم در پاسخ به اینکه با پایان پاندمی کرونا به اجرای زنده این نمایش در ایران تمایل دارد، عنوان کرد: صحبت‌هایی برای اجرای زنده این فیلم-تئاتر در ایران انجام شده است اما من خیلی از آن استقبال نمی‌کنم زیرا اگر قرار باشد کار را در ایران اجرا کنیم باید بعضی از صحنه‌ها و داستان‌ها را با مخاطب ایرانی تطبیق دهیم زیرا از ابتدا مخاطب ما خارجی بوده است برای همین من فکر می‌کنم در فرمت فعلی، کار خود را بهتر نشان می‌دهد.

این کارگردان در پایان با اشاره به استقبال انگلیسی‌زبان‌ها خاطرنشان کرد: در خارج از کشور که فوکوس ما روی آمریکا و انگلیس است علیرغم اینکه ما هنوز تبلیغاتی انجام نداده‌ایم اما می‌توانم بگویم استقبال عالی بوده و رفته رفته بیشتر می‌شود. اگر بتوانیم در خارج از کشور راه‌های تبلیغات را بهتر پیدا کنیم مطمئنا مخاطب آن فراتر از این خواهد بود. البته چون فیلم درباره دونالد ترامپ است ترکش‌هایی از سوی طرفداران او به صورت کامنت دریافت می‌کنیم ولی مهم‌ترین چیزی که وجود دارد این است که مخاطب خارجی به این فیلم تئاتر دسترسی دارد، می‌بیند و نظرش را می‌گوید.

تمام تلاش ما این بود که درامی کم نقص را تولید کنیم

جالب است بدانید، رضا خرم کارگردان و تهیه‌کننده و علی محمد رحیمی نمایشنامه‌نویس فیلم تئاتر «من ترامپ نیستم!» به عنوان بازیگر هم در این اثر حضور داشته‌اند.

در ابتدا پیشنهاد نگارش نمایشنامه به بهزاد صدیقی که دراماتورژی اثر را برعهده دارد، داده شده بود اما او در آن مقطع زمانی درگیر پروژه‌ای دیگر بوده و علی محمدرحیمی را به عنوان نمایشنامه‌نویس معرفی می‌کند.

در همین رابطه با بهزاد صدیقی صحبت کرده ایم که وی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره نقش خود به عنوان دراماتورژ در این اثر توضیح داد: نوشتن نمایشنامه کمدی که به یک شخصیت جهانی در حوزه سیاست برمی‌گشت، در عین حال که پیچیده نبود اما ساده هم نبود زیرا می‌خواستیم از طریق این اثر مخاطب را جذب کنیم. من به عنوان دراماتورژ سعی کردم که از نقش تحلیل‌گر پیش تر رفته، جاهایی نظرات خود را اعمال کرده و فراتر از نقش یک مشاور عمل کنم و بیشتر در حوزه جزیی‌نگری در موقعیت و پرداخت شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها و ساختار درام دست می‌بردم. تمام تلاش ما این بود که درامی کم نقص را تولید کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

این هنرمند در پاسخ به اینکه اگر او نویسنده نمایشنامه بود خروجی کار چگونه می‌شد، تاکید کرد: هر نویسنده‌ای اگر بخواهد چنین سوژه‌ای را بنویسد قطعا به این شکل در نمی‌آمد. من هم اگر می‌خواستم این کار را بنویسم موقعیت آن متفاوت بود و در سالن سونا نبود یا شخصیت‌هایی که در کنار ترامپ قرار می‌گرفتند این‌ها نبودند. جهان فکری هر نویسنده‌ای با نویسنده دیگر فرق می‌کند و من هم جهان فکری خودم را در نوشتن نمایشنامه اعمال می‌کردم.

وی درباره این تجربه جهانی خاطرنشان کرد: این اثر تجربه اول یک گروه تولید فیلم-تئاتر ایرانی است که در این سطح ساخته و برای پخش جهانی و مخاطبان خارجی به زبان انگلیسی آماده شده است. امیدوارم این موضوع هم در این گروه ادامه‌‌دار باشد و هم گروه‌های دیگر با هدف مخاطبان بیشتر و شناساندن آثار ایرانی به مخاطبان جهانی و تماشاگران و دست اندر کاران فیلم و تئاتر در دنیا به سمت بازارهای جهانی پیش بروند تا آن‌ها از سطح کیفی فعالیت هنری هنرمندان ایرانی در قالب فیلم و تئاتر مطلع شده و بدانند که ما هیچ چیزی از تولیدکنندگان و کسانی که در راس کار خلاقه هنری هستند، کم نداریم و می‌توانیم همپای آن‌ها و چه بسا در خیلی از مواقع بالاتر از آن‌ها قرار بگیریم.

این بازیگر در پایان از چگونگی اجرای این طرح اظهار کرد: شرایط و امکانات تولید ما مطلوب نیست و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی و دولتی می‌توانند امکانات و شرایط آن را به وجود بیاورند که هنرمندان ایرانی در عرصه‌های خارجی به شکل درست‌تر و قوی‌تر دیده شوند.

در این اثر رضا فیاضی، نقش ترامپ را بازی کرده و هنرمندان حوزه‌ تئاتر از جمله سیروس کهوری‌نژاد، سروش طاهری، وحید آقاپور و شهروز دل‌افکار دیگر نقش‌ها را ایفا کرده‌اند.

داستان فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم!» درباره‌ شخصیت ترامپ، رییس جمهوری آمریکاست که در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ کشورش در رقابت با جو بایدن فشار بسیاری را تحمل می‌کند. او برای رهایی از این فشار روحی به همراه یک شیشه‌ مشروب، به سونای خشک خود در برج ترامپ پناه می‌برد. هیچ‌کس باور نمی‌کند که او مشروب بنوشد اما…

فهرست کامل عوامل تولید و ساخت این فیلم‌تئاتر عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: رضا خرّم، نویسنده: علی محمدرحیمی، دراماتورژ و مدیر تولید: بهزاد صدیقی، مترجم نمایشنامه: محمدسعید سعادت صدر، بازی‌گران به ترتیب ورود: رضا فیاضی، سیروس کهوری‌نژاد، سروش طاهری، وحید آقاپور، شهروز دل‌افکار، علی محمدرحیمی، رضا خرّم، حورا پاکیزه‌دل، صداپیشه نقش دانالد ترامپ: گرگ گیدنی، صداپیشه نقش روی و مایکل کوهن: تلن وینچستر، مدیر فیلمبرداری: آرش خلاق‌دوست، طراح صحنه و‌ لباس: مرجان گلزار، طراح گریم: ماریا حاجی‌ها، صدابردار: روح‌الله جعفربگلو، تدوینگر: واهب مصلحی فرد، مدیر مالی: محمد خرّم، مدیر روابط‌عمومی: رامین فناییان، عکاس: بهنام صدیقی، طراح پوستر: آرزو خرم‌نیا، دست‌یار کارگردان و برنامه‌ریز: بهرام برخورداری، منشی صحنه‌ تلویزیونی: عاطفه هادی، منشی صحنه‌ تئاتری: سپیده میرصمدزاده، فیلمبردار اول: حامد فرشته‌حکمت، گروه فیلمبرداری: حمید قطب، سامان عمار فطرت، علی قنبری، سپهر میناچی، گروه صحنه لباس: سیما سلمانی و محمدرضا موسوی‌پور، اجرای دکور: آیلار استخر (یوسف صابری)، بوم‌من: شهریار عادلی، مربی زبان انگلیسی: حورا پاکیزه‌دل، طراحی و ساخت پوستیژ: علی اعرابی، دست‌یار گریم: رویا رویت‌وند، مدیر تدارکات: علی مقدم، جانشین تهیه‌کننده: داوود سالاری، مجری طرح: شرکت تعاونی گنجینه‌ی فرهنگ و هنر ایرانیان، مدت زمان فیلم تئاتر: ۷۸ دقیقه، سال ساخت: پاییز ۱۳۹۹.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000