«هنروتجربه» جریان پویای سینماست/ لزوم حمایت دولتی و خصوصی از سینمای هنری | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۲
بابک بهداد با صبا مطرح کرد:

«هنروتجربه» جریان پویای سینماست/ لزوم حمایت دولتی و خصوصی از سینمای هنری

بابک بهداد معتقدست «هنروتجربه» جریان پویا و زنده ایست که سینما را به سمت جلو می‌برد و به فیلمسازان این جسارت را می‌دهد که تجربه کسب کنند.

بابک بهداد کارگردان و مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره آسیب‌هایی که به سینمای هنری و تجربی در دوران کرونا به واسطه تعطیلی وارد شده است، عنوان کرد: در مرحله اول بزرگترین آسیبی که به سینمای هنری و تجربی وارد شده این است که مخاطبان کمتری فیلم‌های «هنروتجربه» را می‌بینند و به همین ترتیب سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها نیز با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند. همچنین تا زمانی که کرونا وجود دارد و بحث تعطیلی سالن‌های سینما مطرح است، سرمایه‌گذاران فیلم‌های مستقل و هنری نیز برای سال جدید کمتر دست به تولید می‌زنند چراکه در این شرایط بازگشت سرمایه‌ای برای خود متصور نیستند.

این مستندساز با اشاره به اینکه این لطمه در حالی به سینمای هنری و تجربی خورده است که سینمای ما برای بالندگی و پویایی به این نوع آثار احتیاج دارد، تاکید کرد: سینمای ما به نگاه هنری و تجربی و در حقیقت این نوع سینما احتیاج دارد چراکه اتفاقاتی که در این حوزه به لحاظ نوع نگاه، جسارت و ساختار رخ می‌دهد با سینمای بدنه متفاوت است. به عقیده من «هنروتجربه» جریان پویا و زنده سینماست که سینما را به سمت جلو می‌برد و به فیلمسازان این جسارت را می‌دهد که تجربه کسب کنند.

به گفته بهداد، سینمای بدنه در ایران زیاد تجربه‌پذیر نیست اما «هنروتجربه» همیشه به دنبال خلاقیت، تجربه کردن چیزهای جدید در موضوع و ساختار بوده است و این موضوع یکی از نقاط قوت این جریان سینمایی و موسسه ای است که این آثار به نمایش در می آورد.

وی با اشاره به اینکه «هنروتجربه» هم به حمایت بخش خصوصی و هم به حمایت بخش دولتی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: اگر این نوع هنر در جامعه و به عقیده من برای بخش خصوصی جا بیفتد قطعا تولیدهای بهتر و بیشتری را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

کارگردان مستند «بهارستان خانه ملت» ادامه داد: مدیران دولتی معمولا به دنبال این نوع سینما که سینمای متفاوتی است، نیستند و تا زمانی که دیدگاه مدیران دولتی ما این باشد توقعی از آن‌ها نیست که بخواهند از فیلم‌های هنری و تجربی حمایت کنند. از بخش خصوصی و ارگان‌ها مانند بانک‌ها، شهرداری، سیستم‌های تولیدی و….این انتظار می‌رود که از سینمای هنری و تجربی حمایت کنند همچنین این توقع از تهیه‌کنندگان مستقل می‌رود که به سراغ سرمایه‌گذاران خصوصی بروند و با تعریف این نوع سینما برایشان بتوانند آن‌ها را به سرمایه‌گذاری روی سینمای هنری و تجربی ترغیب کنند.

«هنروتجربه» نیاز به تبلیغات شهری دارد

وی با بیان اینکه جدا از اختصاص سالن‌های بیشتر و پردیس سینمایی مجزا برای «هنروتجربه»، این موسسه احتیاج به تبلیغات درست برای فیلم‌های خود دارد، بیان کرد: فیلم‌هایی که در «هنروتجربه» اکران می‌شود حداقل در سطح شهر تهران باید با تبلیغات درست، مخاطب را به سمت سالن‌های سینما جذب کنند.

این کارگردان ادامه داد: من فکر می‌کنم در حال حاضر تعداد سالن‌هایی که در اختیار «هنروتجربه» قرار دارد، پاسخگوی فیلم‌های این موسسه است ولی قطعا در آینده باید به سالن‌های بیشتر و بهتری فکر کرد اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که ما برای فیلم‌های «هنروتجربه» باید تبلیغات گسترده‌تر و بهتری داشته باشیم که اگر اهالی و مدیران «هنروتجربه» در این قضیه ورود کنند فیلم‌های هنری و تجربی بهتر و بیشتر دیده می‌شوند. در این مسیر تلویزیون، دانشگاه‌ها و…نیز نقش مهمی دارند.

بهداد درباره اهمیت توجه به سینمای کوتاه و مستند خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم باید یک بازتعریفی از سینمای تجربی و هنری داشته باشیم و دوباره برای صنوف و متولیان سینما آن را تعریف کنیم تا سینمای هنری و تجربی دوباره جایگاه و حمایت خود را پیدا کند. اگر این تعریف تنها از سوی تهیه‌کننده و یا کارگردان اتفاق بیفتد، هیچ تاثیری ندارد اما اگر برای جامعه تعریف شود، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و حمایت‌ها نیز خود به خود رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: لازم است این نکته را بگویم که در حال حاضر این سینمای هنری و تجربی است که در دنیا افتخارآفرینی می‌کند. در حقیقت فیلمسازان ایرانی که تجربی‌تر کار می‌کنند و به دنبال ساخت فیلم‌های متفاوت هستند نگاه سینمای جهان را به این نوع سینما در ایران معطوف می‌کنند.

کارگردان «اسپندار» با اشاره به اینکه تعطیلی ماهنامه «هنروتجربه» اتفاق تلخی بود، اظهار کرد: زمانی که ماهنامه «هنروتجربه» منتشر می‎شد، من مطالب آن را می‌خواندم و به نظرم اطلاعاتی که درباره فیلم‌های «هنروتجربه» بود، نگاه فیلمسازان، نقدهایی که منتقدان می‌نوشتند و گرافیک ماهنامه بسیار خوب و مفید بود. ما با کمبود این نوع ماهنامه‌ها روبه‌رو هستیم و بنده واقعا از تعطیلی ماهنامه متاسفم.

بهداد در پایان تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر یک بازتعریفی در جریان «هنروتجربه» و تاثیراتی که این موسسه می تواند روی سینمای بدنه ما بگذارد، شود هیچ وقت شاهد تعطیلی ماهنامه این موسسه و مسایل دیگر نخواهیم بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است