تولید مستمر و پرتعداد فیلم‌ انیمیشن یک ضرورت است/ تحلیل رفتار فجر با انیمیشن‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۹
امیرمسعود علمداری در گفتگو با صبا:

تولید مستمر و پرتعداد فیلم‌ انیمیشن یک ضرورت است/ تحلیل رفتار فجر با انیمیشن‌ها

امیرمسعود علمداری پژوهشگر و کارشناس حوزه انیمیشن درباره وضعیت بخش انیمیشن در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر می‌گوید.

در آستانه برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر، امیرمسعود علمداری، انیماتور در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره وضعیت بخش «انیمیشن» این دوره از جشنواره گفت: تفکیک آثار کوتاه زنده و انیمیشن در جشنواره‌های جهانی و اختصاص جشنواره برای هریک از این ۲ مدت‌هاست در جهان انجام شده و می‌شود اما درباره آثار سینمایی این رویه متفاوت بوده و هست.

وی درباره ملاک جشنواره ها برای اهمیت دادن به فیلم‌ها بیان کرد: اصل تاکید بر مخاطب و رویکرد اکران آثار سینمایی موجب می‌شود که ملاک اصلی ارزش‌گذاری فیلم‌ها براساس موفقیت در پخش باشد و تکنیک مورد استفاده اصل نیست. اگر چه فاصله تکنیک در سینمای انیمیشن و زنده به دلیل ورود به عرصه دیجیتال و جلوه‌های ویژه مانند سابق به راحتی قابل تفکیک نیست.

علمداری از تفاوت آثار سینمای انیمیشن و زنده عنوان کرد: به نظر می‌رسد تنها مشخصه اغلب آثار سینمایی انیمیشن رویکرد مخاطب عام است. در سینمای زنده به طور اعم و در جشنواره ملی فیلم فجر به طور خاص تمرکز بیشتری روی انواع دیگر مخاطب وجود دارد و البته کم‌تر به مخاطب کودک توجه می‌شود.

کارگردان انیمیشن «گل و زنبور» افزود: به نظر من این ویژگی از ضعف‌های جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای ایران بوده که معروف به جشنواره مخاطب خاص و سلیقه‌ای شده است و چون بدیلی در ایران ندارد باید گرایش خود به مخاطب عام را در اولویت قرار دهد.

این فیلمنامه‌نویس با تاکید بر اینکه با تفکیک‌ داوری میان انیمیشن و سینمای زنده در فجر موافق است، بیان کرد: درباره آثار انیمیشن در جشنواره ملی فیلم فجر قطعا با حضور آن‌ها و تفکیک داوری به دلیل تخصصی نبودن داوران سینمای زنده ما در حوزه انیمیشن، موافقم. البته به نظرم باید جوایز تخصصی آثار انیمیشن در قسمت‌هایی که با سینمای زنده مشترک است، جدا باشند.

تصمیم درست جشنواره برای داوری مجزای حضور حداقل ۲ انیمیشن

علمداری ادامه داد: مساله مهم دیگر حضور کمی است که می‌تواند باعث اختصاص جایگاه کیفی به آثار سینمایی انیمیشن ما در جشنواره ملی فیلم فجر شود. متاسفانه هنوز نتوانستیم به دلایلی متعدد این کمیت را با برنامه‌ریزی مشخص در حوزه انیمیشن تثبیت کنیم.

نویسنده انیمیشن «نقطه» با اشاره به تصمیم امسال جشنواره ملی فیلم فجر مبنی بر حضور ۲ انیمیشن، گفت: با شرایط فعلی، تصمیم امسال داوری مجزا برای حضور حداقل ۲ انیمیشن در جشنواره تصمیم درستی به نظر می‌رسد. من بی‌مهری به انیمیشن را قبل از اینکه در حوزه سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم فجر جستجو کنم در مشکلات و ضعف مدیریت کلان و خرد و فعالان کشور در تولید این آثار می‌بینم.

او درباره کمرنگ دیده شدن انیمیشن در جشنواره فجر تاکید کرد: طی دوره‌های قبلی جشنواره، آثار انیمیشن کم و بیش در حد یک تا ۲ اثر حضور داشتند و البته گاهی جدی گرفته نشدند، مثل اثر «قلب سیمرغ» زنده‌یاد وحید نصیریان و… که در بخش‌های فرعی بسیار کمرنگ دیده شدند.

این انیماتور با اشاره به سیاستگذاری‌های جشنواره فجر تصریح کرد: برخورد جدی جشنواره فجر با آثار سینمایی انیمیشن ۲ سال پیش بود که حضور هشت فیلم همه را غافلگیر کرد. بدیهی است که این جشنواره در سیاستگذاری بلندمدت خود همیشه دچار تغییرات و نوسان بوده است و انتظار نمی‌رفت در قبال این غافلگیری بتواند خود را به طرز شایسته‌ای تطبیق دهد.

نویسنده کتاب «فیلمنامه‌نویسی انیمیشن» درباره تاثیر بی‌مهری‌های جشنواره نسبت به انیمیشن توضیح داد: جشنواره ملی فیلم فجر در حضور، همت و پیگیری برخی فعالان انیمیشن زوایای مثبت و منفی متعددی داشت، وعده‌های رفع نواقص داده شد ولی با استمرار نداشتن این حجم تولید، به دوران قبل یعنی یکی، ۲ فیلم برگشته ایم.

وی در پایان درباره راه‌حل پیشنهادی خود برای جشنواره ملی فیلم فجر خاطرنشان کرد: کمیت گام اول عرصه انیمیشن برای تغییر در سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر است و می‌تواند موجب تغییر در سیاستگذاری موقت جشنواره شود و اگر در کیفیت نتوانیم جلب توجه کنیم این سیاستگذاری‌ها شکننده خواهند بود. در واقع از نظر منطقی، ما در دوران پیش از کمیت هستیم ولی جای تردید نیست که حمایت از این بخش توسط جشنواره و سایر دست اندرکاران انگیزه‌بخش و به نفع کل سینمای ایران است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000