گپ‌وگفت صمیمی در «خارج از کادر»/ سراغ لایه‌های شخصی زندگی هنرمندان رفتیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۳
ایمان احمدی به صبا گفت:

گپ‌وگفت صمیمی در «خارج از کادر»/ سراغ لایه‌های شخصی زندگی هنرمندان رفتیم

کارگردان و تهیه‌کننده «خارج از کادر» درباره سری هشتم این برنامه تلویزیونی که روی آنتن شبکه آی‌فیلم رفته است، توضیحاتی را ارایه داد.

ایمان احمدی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی «خارج از کادر» که سری جدید آن مدتی است که از شبکه آی‌فیلم روی آنتن رفته است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا با اشاره به اینکه فصل هشتم این برنامه هم اکنون روزهای جمعه پخش می شود، بیان کرد: ما تولید فصل هشتم را از سال ۹۸ آغاز کردیم و چون با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم، کار سخت‌تر و کندتر پیش رفت.

به گفته کارگردان «خارج از کادر»، سری هفتم این برنامه که قبلا پخش شده با ۱۲ نفر از هنرمندان گفتگو کرده است.

وی با اشاره به اینکه شبکه آی فیلم شبکه تخصصی فیلم و سریال است، بیان کرد: این شبکه معمولا کار مستند پخش نمی کند مگر آنکه مستندی با موضوع زندگی هنرمندان سینما و تلویزیون از جمله بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و… یا درباره فیلم و سریال ساخته شود. «خارج از کادر» هم جزو معدود مستندهایی است که در این شبکه کار شده است و به زندگی کاراکترهای هنری می‌پردازد.

تهیه کننده «خارج از کادر» افزود: از ابتدا در این مستند سعی کرده‌ایم سراغ هنرمندانی برویم که کمتر جلوی دوربین قرار گرفته اند. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا ما نتوانستیم در خدمت برخی از دوستان باشیم چراکه در این شرایط رفتن به خانه آن‌ها برای ضبط برنامه تا حدی خطرناک بود.

احمدی با اشاره به اینکه تفاوت سری هشتم «خارج از کادر» با فصل‌های گذشته این برنامه و برنامه‌های مشابه دیگر این است که به سراغ هنرمندان شاخص‌تری رفته است، اظهار کرد: به عنوان مثال احمدرضا معتمدی نویسنده و کارگردان مقابل دوربین برنامه ما حضور پیدا کرد و برای اولین بار است که کسی درباره زندگی ایشان مستند ساخته است. ما سال گذشته یک قسمت از مستند را با حضور ایشان ضبط کردیم اما متاسفانه هم‌اکنون ایشان شرایط مناسبی ندارند و بنده برایشان آرزوی عافیت و سلامت کامل دارم. همچنین اسفندیار شهیدی، علیرضا افخمی و فرزاد موتمن جلوی دوربین برنامه حاضر شدند و برای اولین بار مستندی از زندگی این سه نفر ساخته شد.

وی با بیان اینکه «خارج از کادر» به دنبال طرح مباحث جدی و یا پی بردن به نظریه ها و آرای هنرمندان نبوده است، خاطرنشان کرد: ما تنها به دنبال یک گپ و گفت خودمانی با هنرمندان بودیم تا از حال و روزشان باخبر شویم. در حقیقت فضای گفتگوی ما رسمی نبود بلکه در یک فضای صمیمی به دنبال صحبت با این دوستان بودیم و به همین دلیل تلاش کردیم در خانه شخصی هنرمندانی که این امکان را داشتند، مستند را ضبط کنیم و کسانی که این امکان را نداشتند در مکان‌های دیگر به سراغشان رفتیم.کارگردان «خارج از کادر» در جواب به این سوال که با مهمانان این برنامه درباره چه موضوعاتی صحبت می شود؟ گفت: موضوعات خاصی مدنظرمان نبوده است. «خارج از کادر» در راستای ماموریت شبکه آی فیلم که شبکه فیلم و سریال است، تولید شده اما تا حدی تلاش کرده است لایه‌های شخصی‌تری از زندگی هنرمندان را به تصویر بکشد که تا به حال مطرح نشده است.

احمدی درباره اهمیت ساخت مستندهای پرتره از هنرمندان اظهار کرد: مردم کاراکترهایی را که روی آنتن هستند، جزو زندگی و خاطرات آن‌ها شده اند، یا به تعبیری کاراکترهایی را که تبدیل به قهرمان شده اند و یا در ساختن این قهرمان‌ها نقش داشته اند، دوست دارند و برایشان جالب است بدانند یک بازیگر چگونه یک نقش را بازی کرده است. همچنین ساخت مستندهای پرتره از هنرمندان جزو رسالت های صداوسیما است چراکه با این کار ارتباط خود با هنرمندان را حفظ و از فعالیت آن‌ها تجلیل می‌کند و یا حتی به تعبیری یک صله رحم برای رسانه به عنوان نماینده مخاطبان با یک هنرمند است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عده‌ای از بازیگران پس از یک سنی به دلایل مختلف کمتر کار می‌کنند و یا کمتر کاری از آن‌ها پخش می‌شود. ساخت مستندهای پرتره باعث می‌شود این افراد فراموش نشوند. همچنین زمانی که به سراغ آن‌ها می‌رویم یک دلگرمی برایشان ایجاد می‌شود و روحیه می‌گیرند. به عنوان مثال زمانی که برای گفتگو به سراغ محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان پیشکسوت رفتیم، بسیار خوشحال شد که کسی از سوی تلویزیون برای ساخت مستند زندگی ایشان اقدام کرده است.

تهیه کننده «خارج از کادر» تاکید کرد: همچنین این هنرمندان به نوعی الگویی برای جامعه محسوب می‌شوند و ما تلاش کردیم افرادی را انتخاب کنیم که علاوه بر این مرجعیت هنری به اصطلاح آدم حسابی نیز هستند.

احمدی درباره هدف خود از ساخت فصل هشتم «خارج از کادر» گفت: هدف کوتاه مدت من این بود که به سراغ افرادی بروم که کمتر جلوی دوربین ظاهر شده‌اند اما داستان‌های شنیدنی دارند. به عنوان مثال ما با اسفندیار شهیدی یکی از فیلمبرداران برتر سینما و تلویزیون ایران که مدت‌هاست فراموش و یا حتی بایکوت شده است، در «خارج از کادر» گفتگو کردیم که فکر می‌کنم بازخوردهای خوبی در زمان پخش خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فصل جدید این مستند نیز قرار است ساخته شود؟ مطرح کرد: بله. قرار است فصل جدید این برنامه به مرحله تولید برسد اما هم‌اکنون به دلیل وجود کرونا شرایط سخت است و هنوز مشخص نیست چه زمانی فصل جدید را کلید بزنیم و روی آنتن برویم.

کارگردان «خارج از کادر» در پایان با اشاره به اینکه «خارج از کادر» روزهای جمعه ساعت ۲۳٫۳۰ روی آنتن می‌رود، عنوان کرد: این برنامه ادای دین شبکه آی فیلم نسبت به هنرمندان واقعی سینما و تلویزیون است و امیدواریم مطلوب دوستان هنرمند و همچنین مخاطبان این شبکه واقع شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است