۱۶ میلیارد اعتبار برای مرمت/ هویت بصری موزه عوض شد/ بازگشایی در دی‌ماه | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۹
در نشست رسانه ای مطرح شد؛

۱۶ میلیارد اعتبار برای مرمت/ هویت بصری موزه عوض شد/ بازگشایی در دی‌ماه

نشست خبری‌ مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران روز دوشنبه 8 دی در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، باتوجه به نزدیک شدن به بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران، نشست خبری‌ای با موضوع مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، رضا عابدینی طراح گرافیک و زهرا نوروزی رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دوشنبه ۸ دی ماه در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای نشست تیزری از مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران پخش شد و سپس هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در سخنانی مطرح کرد: رسانه ها در این ۲ سال اخیر پیگیر وضعیت موزه هنرهای معاصر بودند و این برای ما جای خوشحالی دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز درباره تاخیر در بازسازی موزه صحبت می کند، توضیح داد: نکته اول این است که مرمت و بازسازی در جایی اتفاق می افتد که نفایس و گنجینه های زیادی در آنجا وجود دارد. تمامی راه ها و گزینه های مختلف برای جابه جایی آثار بررسی شد اما حجم آثار و مباحث امنیتی خروج آثار از موزه امکان جابه جایی را از ما می گرفت و به این نتیجه رسیدیم در خود موزه نگهداری کنیم پس نیاز داشتیم گنجینه موقتی بسازیم که آثار به آنجا منتقل شود و امنیت داشته باشد.

مظفری ادامه داد: در پروژه های عمرانی چند کار با هم انجام می شود و به پایان می رسد اما درباره موزه هنرهای معاصر نمی توانستیم چند کار را با هم شروع کنیم و این موضوع در زمان بندی پروژه تاثیر بسیاری داشت. زمانی که مرمت موزه شروع شد جبهه های جدیدی خودنمایی کرد که نیاز بود با تامین اعتبار آن جبهه ها را نیز مرمت و بازسازی کنیم چراکه درست نیست هر چند سال یکبار درب موزه را ببندیم تا قسمتی را بازسازی کنیم.

به گفته وی، حجم کار باعث شد زمانبندی پروژه تغییر کند.

عملیات بازسازی موزه به پایان رسید

مدیرکل هنرهای تجسمی درباره سیاست شفاف سازی برای تعیین اعتبار در وزارت ارشاد عنوان کرد: یک بار باید پروژه روی سامانه وزارت فرهنگ بارگذاری و بعد از مناقصه شرکتی برای کار انتخاب شود. ما قول داده بودیم تا پایان بهار ۹۹ موزه را افتتاح می کنیم اما شرایط اقتصادی که برای ما هم قابل پیش بینی نبود و کرونا باعث شد این اتفاق به تعویق بیفتد. امروز اعلام می کنیم عملیات بازسازی موزه به پایان رسیده و در تدارک یک برنامه برای افتتاح آنجا هستیم تا در خدمت مردم عزیزمان باشیم‌.

در ادامه نشست زهرا نوروزی رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: پروژه بهسازی موزه هنرهای معاصر پس از ۴۰ سال اتفاق افتاد. ما مرمت را در ۲ فاز انجام دادیم؛ اولین فاز افزایش امنیت در قسمتی بود که قصد داشتیم گنجینه را به طور موقت به آنجا منتقل کنیم و دومین فاز مربوط به مرمت فضای اصلی بود که گنجینه قرار بود به طور دائم در آنجا قرار بگیرد.

وی در ادامه توضیحاتی درباره مرمت و بازسازی خود موزه هنرهای معاصر تهران، محوطه و نمای بیرونی آن، گالری ها، سیستم های حفاظتی، امنیتی و تاسیساتی و… ارایه داد.

۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار تعمیر و مرمت موزه

به گفته رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار هزینه شده در پروژه تعمیر و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران ۱۶۰ میلیارد ریال است.

فضایی به موزه اضافه و کم نشده است

سپس احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به اینکه فضایی به موزه اضافه و کم نشده است، بیان کرد: الحاقاتی که به صورت غیرقانونی و ناصحیح در سال های گذشته به مجموعه اضافه شده است، در مرمت و بازسازی حذف شده و فضایی به موزه اضافه و کم نشده است.

بالاخره درباره گنجینه شفاف سازی می شود

مظفری درباره تعیین تکلیف و شفافیت آثار گنجینه ای که در موزه هنرهای معاصر تهران موجود است، خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی درباره گنجینه موزه از زمان مرمت شروع به کار کرد و به مرور به روزرسانی می شود چراکه این خواسته به حق جامعه است که از گنجینه موزه اطلاع داشته باشند.

وی تاکید کرد: نزدیک یک سال است که دوستان پژوهشگر موزه به دنبال رفع ایراد هستند و من قول می دهم ۲۴ ساعت قبل از بازگشایی موزه آمار و اطلاعات مربوط به گنجینه روی سامانه مربوطه قرار بگیرد. فقط بگویم آن چیزی در موزه باقی خواهد ماند که پلاک موزه به آن خورده و جزو اموال موزه محسوب می شود.

هنوز سیستم اطفای حریق نداریم

سپس رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مساله اطفای حریق موزه نیز مطرح کرد: ما با توجه به اعتباراتی که داشتیم باید پله پله پیش می رفتیم. اعتباری که برای اطفای حریق در نظر گرفته می شود بسیار بالاست. هم اکنون مطالعات انجام شده است و امیدواریم به زودی بتوانیم سیستم اطفای حریق هوشمند را راه اندازی کنیم.

بازگشایی در دی ماه

هادی مظفری نیز درباره تاریخ بازگشایی موزه عنوان کرد: در همین دی ماه موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی خواهد شد.

طراحی تم ققنوس برای موزه

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره هویت بصری موزه هنرهای معاصر بیان کرد: قبل از وقوع انقلاب اسلامی تنها با یک فونت زرد روی درب شیشه ای موزه نوشته شده بود موزه هنرهای معاصر. بعد از انقلاب و در دوره های مختلف نشانه های دیگری برای موزه طراحی شد و ما در این دوره تم ققنوس را برای موزه طراحی کردیم.

وی ادامه داد: کار کردن روی هویت بصری موزه کار ساده ای نبود و با برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که هویت بصری را برای موزه طراحی کنیم. لازم است از رضا عابدینی طراح گرافیک این موضوع تشکر کنم. فونت اختصاصی موزه هم طراحی شده است.

رضا عابدینی طراح گرافیک درباره مطالعه و طراحی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: این پروژه، پروژه ملی و سنگین است و من از این همکاری بسیار خوشحال هستم.

وی با اشاره به اینکه دوست داشته کاری را انجام دهد که این موزه معاصر بودن خود را حفظ کند، توضیح داد: این موزه هم سن و سال خود من است و اولین جایی بود که من در زمان تحصیل به آنجا سرزدم و عضو کتابخانه اش شدم‌ پس حساسیت موضوع برایم بالا بود که کار را به درستی انجام بدهم.

این گرافیست ادامه داد: اگر می خواهیم مجموعه به آن بزرگی را با تصاویری معرفی کنیم مهم است که بدانیم چگونه باید به آن بپردازیم. من و دوستانم با مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که هویت بصری پویایی را برای موزه طراحی کنیم.

لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران تغییر کرد

عابدینی با اعلام اینکه طی مطالعه هایش متوجه شده هویت بصری موزه های مهم در دنیا در طی ۱۵ سال ۵ بار و یا بیشتر تغییر کرده است، بیان کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگرچه لوگوی قبلی موزه زیبا بوده اما لازم است یک هویت بصری جدید برای آن طراحی شود که بتوان با آن کارها مختلفی انجام داد.

این طراح گرافیک افزود: در حقیقت به جای الهام گرفتن از ساختمان موزه از مکان های دیگر موزه، بازدید و هویت بصری جدید را طراحی کردم. لوگویی که هم اکنون برای موزه طراحی شده است به فراخور موضوع روی پوسترهای موزه برای مناسبت های مختلف، بنرهای اطلاع رسانی، پاکت های نامه، کتاب های موزه و….متفاوت است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هویت بصری موزه به صورت کامل تغییر کرده است یا نه، بیان کرد: خیر. ما هویت بصری را خراب نکردیم که بخواهیم دوباره از نو بسازیم اما به این نکته توجه کنیم که موزه قرار است در خارج از کشور هم دیده شود. این لوگو ممکن است عجیب و متفاوت به نظر برسد اما ما لازم داریم یک سال و نیم دو سال با این هویت کار کنیم تا برای مخاطبان جا بیفتد.

هویت قبلی از بین نرفته است

آقایی نیز درباره این موضوع گفت: هویت قبلی از بین نرفته است. هویت بصری جدید به معنای زبان جدیدتری است و باعث می شود ارتباطات بصری ما با جهان هنر گسترده شود. این هویت یک کارکرد داخلی و یک کارکرد بیرونی خواهد داشت.

عابدینی درباره رنگ هویت بصری موزه بیان کرد: نارنجی رنگ اصلی هویت بصری موزه است و رنگ خاکستری که در آن زرد دارد، مشکی و سفید از دیگر رنگ های هویت بصری موزه است.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان اظهار کرد: از امروز به بعد مخاطبان، موزه را به شکل دیگری می بینند و می شناسند. ما بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم اما همه چیز دست ما نبود و ما هم بیشتر از همه موارد نگران آثار موزه بودیم.

عکس از معین باقری است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000