طنزپردازی و مقارنه‌ طنز و فرزانگی در مقالات شمس | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۹

طنزپردازی و مقارنه‌ طنز و فرزانگی در مقالات شمس

نشست «شیوه‌های طنزپردازی و مقارنه‌ طنز و فرزانگی درمقالات شمس» چهارشنبه دهم دی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صبا، چهل‌وششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه دهم دی ساعت ۱۱ صبح با سخنرانی لیلا آقایانی چاووشی و مجتبی اعتمادی‌نیا به «شیوه‌های طنزپردازی و مقارنه‌ طنز و فرزانگی درمقالات شمس» اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

طنز که نوعی بیان هنرمندانه و اثرگذار است، در مقالات شمس به شیوه‌هایی گوناگون به کارگرفته شده است؛ گاه در سطح زبان و به شکل واژگانی و گاه به شیوه‌هایی مفهومی‌تر و هنری‌تر مانند طنز روایی.

حالت‌های گوناگون طنزپردازی، سخن شمس را از سویی گزنده و تند و از دیگر سو، شیرین و اثرگذار و به تعبیر خود او «بامزه» کرده است.

لیلا آقایانی چاووشی در این درس‌گفتار، شکل‌های گوناگون طنز در مقالات شمس همراه با شواهد و نمونه‌هایی از متن کتاب را معرفی می کند.

اینکه ما آدمیانِ هر روزه‌ میانمایه، پیوسته درحال جدی گرفتن جهان «نمود«ها هستیم و از «بودِ» جهان به کل غافلیم، می‌تواند برای یک فرزانه که به ناپایداری و فریبندگی «نمود» ها و اَصالت و واقعیت «بودِ» جهان آگاهی یافته، دستمایه طنز و شوخی قرار گیرد. از این منظر، زندگی عموم انسان‌ها در این جهان و نوع مواجهه‌ آن‌ها با پدیده‌ها و رویدادهای پیرامون خود برای یک فرزانه، ماهیتی مُضحک و غیرجدی دارد. فرزانه حتی گاهی نمود و کنش‌های خودش را نیز به اعتبار ناپایداری و فریبندگی آن‌ها، دستمایه‌ طنز و ریشخند قرار می‌دهد.

مجتبی اعتمادی‌نیا در این درس گفتار، ریشه‌های این قسم فرزانگی طربناک در میراث عرفانی شمس را محل بحث و تأمل قرار می دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند این درس‌گفتار را از فضای مجازی مرکز فرهنگی شهرکتاب پیگیری کنند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است