تفسیر بلوم از آثار هملت و بازنگری آرای پیش از او | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۱
معرفی کتاب؛

تفسیر بلوم از آثار هملت و بازنگری آرای پیش از او

کتاب «هملت: شعر بی‌کران» نوشته هارولد بلوم با ترجمه رضا سرور از سوی نشر بیدگل به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «هملت: شعر بی‌کران» نوشته هارولد بلوم با ترجمه رضا سرور در نوبت چاپ اول از سوی نشر بیدگل منتشر شد.

هارولد بلوم منتقد ادبی آمریکایی و استاد دانشگاه ییل، در سال ۱۹۳۰ در شهر نیویورک به دنیا آمد. او را مهم‌ترین منتقد ادبی اواخر قرن بیستم می‌دانند. بلوم آخرین حلقه نسل ناقدان اومانیست بود و تا آخر عمرش به رمانتیسم وفادار باقی ماند. جایی که نقد مدرن شاعران رمانتیک را در درجه دوم و سوم اهمیت قرار می‌داد، بلوم مدافع سرسخت آنان بود. برای بلوم ادبیات بیش از آنکه مقوله‌ای در خدمت فرهنگ باشد، خالص‌ترین شیوه نگاه کردن به جهان بود. او می‌گفت ما تنها از طریق ادبیات است که می‌توانیم پنهان‌ترین زوایای لایه‌های وجودی‌مان را بشناسیم. بلوم از سال ۱۹۵۵ تا زمان مرگش، در سال ۲۰۱۹، در دانشگاه ییل مشغول به تدریس بود. او در طول حیاتش بیش از پنجاه عنوان کتاب نوشت که موضوع بیشتر آن‌ها نقد ادبی بود. از میان آثار پر شمار او می‌توان به «اضطراب تأثیر» (۱۹۷۳)، «آثار برجسته غرب» (۱۹۹۴) و «شکسپیر: ابداع انسان» (۱۹۹۸) اشاره کرد. کتاب «هملت شعر بی‌کران» (۲۰۰۳) یکی از نخستین آثار این متفکر است که به زبان فارسی ترجمه شده است.

در قسمت پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «اگرچه بلوم بارها تفاسیر خویش از نمایشنامه هملت را در قالب کتاب، مقاله و سخنرانی ارائه کرده است، «هملت: شعر بی‌کران» نه‌تنها به عنوان جوهره‌ای موجز از تمامی آن‌ها، و نیز ضمیمه‌ای بر کتاب «شکسپیر: ابداع انسان»، بلکه چونان تفسیری بازنگرانه در آرای پیشین بلوم است. در این کتاب فصول بیست‌و‌پنج‌گانه تفسیر بلوم از هملت لایه‌لایه برهم می‌نشینند تا در انتها مانند گوی بلورینی در فاصله کانونی مناسب، میان چشم ما و متن هملت قرار گیرند و بدین‌سان چشم‌اندازی صریح و شفاف از شاهکار شکسپیر ترسیم کنند.

تفاسیر بلوم همچون عدسی هم‌گرایی است که تفاسیر شکسپیرشناسان در چهار قرن اخیر، چونان طیف‌های نور، با گذر از آن تا حدامکان به روشن‌تر شدن معمای هملت یاری می‌رسانند؛ اگرچه بلوم خود این نقیضه را به ما یادآور می‌شود که راز ماندگاری هملت همانا در پایدار ماندن معمای ابدی آن و فرارَوی مدامش ازمرزهای خویش است.»

کتاب «هملت: شعر بی‌کران» در ۲۲۹ صفحه با قیمت ۵۴۰۰۰ تومان به همت نشر بیدگل روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000