آلبوم فیزیکی منسوخ شده است/ چرخه اقتصادی موسیقی از هم پاشیده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۲
امیرمحمد تفتی در گفتگو با صبا:

آلبوم فیزیکی منسوخ شده است/ چرخه اقتصادی موسیقی از هم پاشیده است

امیرمحمد تفتی می گوید قبلا آثار بهتری از رادیو و تلویزیون پخش می شد ولی هم اکنون بدون هیچ نظارت کیفی هر ساز و آوازی پخش می شود.
امیرمحمد تفتی خواننده در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره کارهای جدید خود گفت: در حال ضبط آلبوم جدید بودیم که کار به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شد. این اثر موسیقایی در قالب ساز و آواز و تصنیف در مایه بیات ترک است. همچنین اشعار تصانیف این اثر از مولانا، حافظ، وحشی بافقی و… است.
وی با اشاره به اینکه این آلبوم فضای خلوتی دارد و در آن از سازهای ایرانی استفاده شده است، ابراز امیدواری کرد که همزمان با بهبودی شرایط کار ضبط ادامه یابد تا هر چه زودتر این اثر در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.
این خواننده در ادامه بیان کرد: همچنین قطعه «تو می دانی» را مدتی پیش از طریق فضای مجازی منتشر کردیم که خوشبختانه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که در این اثر ملودی کلام به عهده من بوده و هومن اسماعیلیان به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده با من در این قطعه همکاری کرده است. این اثر یک فضاسازی مدرن دارد و از سازهای الکترونیک و آکوستیک و سازهای کوبه ای کشورهای مختلف استفاده شده است. این اثر از لحاظ فرم کاملا متفاوت و در دستگاه نوا ضبط شده و از شعر مولانا برای این اثر موسیقایی استفاده کردم.
وی با اشاره به اینکه چند سالی است که آلبوم فیزیکی منسوخ شده است، خاطرنشان کرد: شرکت هایی بودند که با هنرمندان در زمینه انتشار آلبوم همکاری می کردند که یا تولیدکننده اثر بودند و یا اینکه در توزیع آثار هنرمندان فعالیت داشتند ولی چند سالی است که این شرکت ها هم فعالیت ندارند که هم به دلیل بودن اینترنت و فضای مجازی است که آثار را آسان در اختیار مخاطب می گذارد و هم برخی از شرکت ها به علت نبود مدیریت صحیح و اختلاف بین شرکا از هم پاشیده شده اند.
تفتی افزود: فضای مجازی سبب شده آثار شنیداری به راحتی در دسترس مخاطبان قرار گیرد در حالیکه ما در گذشته زمانیکه مشغول آموزش بودیم و خواستار شنیدن آثار هنرمندان دیگر، با هزاران زحمت آن آثار را به دست می آوردیم. اینکه آثار امروزه به راحتی در دسترس همه قرار می گیرد خوب است ولی تنها اشکالی که وجود دارد این است که افراد خیلی ارزان و آسان به این آثار دسترسی پیدا می کنند و به همین دلیل چرخه اقتصادی در موسیقی از هم گسسته شده است و زمانیکه اقتصاد هنر دچار مشکل شود هم تولید کاهش می یابد و هم آثار ارزشمند کمتر تولید می شود در نتیجه الان لطمه بزرگی بر پیکره موسیقی خورده است.
وی تاکید کرد که باید به مقوله اقتصاد هنر بیشتر توجه شود زیرا نه تنها این کار برای هنرمندان سودی ندارد بلکه شرکت های فعال این حوزه هم دستخوش خسارت شده و این خسارت ها سبب تعطیلی آن ها شده است.
این خواننده که تجربه اجرا در ارکستر ملی را داشته است، توضیح داد: هم اکنون باید با استفاده از ابزار جدید، آثار موسیقی را در دسترس مخاطبان قرار دهیم و درآمد در حوزه موسیقی بیشتر متمرکز بر اجرای صحنه ای و کنسرت باشد که متاسفانه در این زمینه هم مشکلات فراوانی وجود دارد زیرا هم هزینه اجاره سالن ها که بیشتر آن ها دولتی هستند بسیار بالا است و هم اخذ مجوز برای اجرای صحنه ای بسیار پیچیده و دشوار است.
این خواننده در پایان گفت: درباره مشکلات این حوزه باید صحبت های دقیق و کارشناسانه صورت گیرد زیرا این مشکلات موسیقی را دچار آسیب های جدی کرده است. قبلا برای یک اثر موسیقایی باکلام از اشعار مناسب استفاده می شد و این راهی برای معرفی و شناخت و نشر آثار آن شاعران بود و مخاطبان را با بزرگان ادبیات و یا کسانیکه کمتر شناخته شده بودند بیشتر آشنا می کرد ولی امروزه اصلا برنامه ریزی درستی صورت نمی گیرد و تولید آثار خوب هیچ سازمان و حامی مشخصی ندارد که این موضوع برای آیندگان لطمه های جبران ناپذیری را به وجود می آورد و هنرمندان بسیاری در این عرصه نمی توانند آثار خود را عرضه کنند.
غزاله سعادتی
انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

اگر هنرمندان موسیقی متحد بودند مسئولان نمی‌توانستند اینگونه نادیده‌مان بگیرند

بی‌حرمتی و کم‌لطفی‌های زیادی به موسیقی می‌شود/ نگاه مسئولان باید اصلاح شود

کشتی موسیقی در حال غرق شدن است

دولت از تعطیلی موسیقی خوشحال هم می‌شود

هنرمندان موسیقی ماه‌هاست شغل و درآمدی ندارند/ مسئولان هیچ کاری نمی‌کنند

مسئولان گوش شنوایی برای مشکلات موسیقی ندارند/ دایما خبر مهاجرت می‌شنویم

شاهد بی‌تفاوتی و سکوت مسئولان موسیقی هستیم/ فشار اقتصادی بر هنرمندان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است