ساخت این فیلم با هدف بُردن جایزه نبود/ «برانازا» منجی حیوانات | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲
علی اسدی در گفتگو با صبا:

ساخت این فیلم با هدف بُردن جایزه نبود/ «برانازا» منجی حیوانات

علی اسدی، برنده جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه جشنواره «سینماحقیقت» درباره حسش از این برنده شدن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، «برانازا» بهترین فیلم کوتاه مستند چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» است که داستان زندگی پیرمرد ۹۰ ساله‌ای به نام برانازا را روایت می‌کند. این پیرمرد بیش از نیم قرن از عمر خود را به تنهایی پشت دیوارهای گلی خانه‌اش زندگی کرده و خود را برگزیده‌ای برای حمایت از حیوانات بی سرپناه می‌داند.

علی اسدی کارگردان این مستند که چند شب پیش جایزه خود را در اختتامیه جشنواره «سینماحقیقت» دریافت کرد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا، ضمن اظهار خوشحالی از این موفقیت بیان کرد: باتوجه به خاص بودن سوژه، خیلی امیدی به پذیرفته شدن فیلم نداشتیم اما بعد از پذیرفته شدن و گفتگویی با دوستان، دوست داشتیم که برنده جایزه هم شویم تا «برانازا» بیشتر دیده شود. بیشتر از جایزه، از اینکه در جشنواره «سینماحقیقت»، فیلم مستند کوتاه بعد از مدت‌ها در رقابت با فیلم‌های دیگر، تقریبا در همه بخش‌ها کاندید می‌شود، خیلی حس خوبی بود.

وی با اشاره به خصوصی بودن فیلم خاطرنشان کرد: ما این فیلم را با هزینه شخصی و مستقل ساخته بودیم و اگر برنده نمی‌شدیم توان ادامه این مسیر وجود نداشت. درواقع برنده شدن جایزه، انگیزه‌ای برای ساخت کارهای بعدی ما شد.

اسدی درباره چگونگی ساخت این فیلم عنوان کرد: چون موضوع خاصی بود می‌طلبید که من، رسول داوری و بقیه عوامل با این موضوع دلی برخورد کنیم. مثلا صداگذاری شاهین پورداداشی کمک بزرگی برای بهتر شنیده شدن فیلم بود، چراکه به علت شرایط خاص سوژه، اقلیم زندگی او و خاصیت سینمای مستند، امکان صدابرداری خاصی وجود نداشت.

این کارگردان تاکید کرد: دلیل ساخت این فیلم برای گرفتن جایزه نبود بلکه می‌خواستیم مخاطب هم همان تجربه و فضایی را که ما در آن قرار گرفتیم تجربه کند. تبدیل شدن این فیلم به یک پرتره دراماتیک خیلی جذاب که بتواند در «سینماحقیقت» دیده شود، ظلم به خود ماست زیرا «برانازا» از پنانسیل‌های بالاتری برخوردار است، به همین دلیل خیلی علاقه‌مند هستیم که در سایت‌های انسان‌پژوهشی هم از آن استفاده کنیم.

وی درباره آینده جشنواره‌ای «برانازا» اظهار کرد: ما قبل از شرکت در «سینماحقیقت»، برنامه‌ای برای شرکت در جشنواره‌ها نوشته بودیم یعنی فقط منتظر «حقیقت آنلاین» نبودیم بلکه هم‌زمان و قبل‌تر، فیلم را برای شرکت در جشنواره‌هایی که تخصصشان مردم‌پژوهی و انسان‌شناسی است، ارسال کردیم و از این به بعد هم ادامه خواهیم داد. بعد از دوره یک ساله نمایش جشنواره‌ای هم علاقه‌مند هستم که فیلم را به اکران عموم دربیاوردیم.

اسدی در پایان درباره سرنوشت برانازا پیرمرد ۹۰ ساله فیلم بعد از نمایش فیلم و دیده شن آن توسط عده ای از مردم تصریح کرد: بعد از ساخت و برنده شدن این فیلم، کمپین‌هایی در منطقه محل زندگی برانازا برای اسکان و امکانات آب، برق و گاز او تشکیل شد.

عوامل این مستند ۳۰ دقیقه‌ای عبارتند از تهیه‌کننده: علی اسدی، رسول داوری، کارگردان: علی اسدی، رسول داوری، تدوینگر: بابک حیدری، پژوهشگر: علی اسدی، نویسنده: علی اسدی، تصویربردار: رسول داوری دولت آبادی، صدابردار: علی اسدی، صداگذار: شاهین پورداداشی.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است