سینماگران برای رفع مشکلات سراغ وزیر کار رفتند/ تشکیل کمیته دائمی پیگیری مطالبات | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۱

سینماگران برای رفع مشکلات سراغ وزیر کار رفتند/ تشکیل کمیته دائمی پیگیری مطالبات

در نشست اعضای خانه سینما با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالبات هنرمندان مطرح شد.

به گزارش صبا، جمعی از اعضای خانه سینما به نمایندگی از هنرمندان در نشستی سه ساعته با محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طرح مسائل و مطالبات قانونی خود پرداختند و خواستار رفع مشکلات خود به صورت دایمی شدند.

در این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با اشاره به بحث نظام بیمه‌ای مشاغل آزاد در حوزه بازنشستگی گفت: هم اکنون حقوق بازنشستگی یک هنرمند بعد از ۳۰ سال کار حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که رقم بسیار کمی است.

شاهسواری همچنین خاطرنشان کرد: در ایام کرونا هم مبلغی از کسی دریافت نکرده‌ایم اما توقع داریم که حمایت شویم.

فاطمه معتمدآریا نیز در این نشست بیان کرد: وضعیت هنرمندان ورای آن چیزی است که از صدا و سیما می‌بینیم و می‌شنویم. شهروندانی هستیم که وظایف اجتماعی داریم و بر اساس آن تربیت می‌شویم و رشد پیدا می‌کنیم. بخش مهمی از زندگی ما هم همان مسائل معیشتی است که هرگز در جامعه بازگو نشده است .

این هنرمند کشورمان معتقد است: در راس یک جامعه متمدن آموزش قرار دارد که بخش تعریف شده آن بر عهده آموزش و پرورش و بخش تعریف نشده آن بر عهده هنرمندان است، بنابراین باید بتوانیم هنرمندان را از لحاظ بیمه، معیشت و بازنشستگی حمایت کنیم. هم اکنون هنرمندانی هستند که با ۹۰۰ هزار تومان بازنشسته شده‌اند، ما می‌خواهیم که هنرمندان از حقوق شهروندی برخوردار باشد.

امین تارخ در این نشست با بیان اینکه ذکر جزییات نیازها و مطالبات شخصی و مادی هنرمندان در شان اهالی هنر نیست، عنوان کرد: حیثیت و آبروی اهل هنر و کرامت آن‌ها بسیار مهم است. دست اندرکاران صنوف مختلف در ایام کرونا در مقطعی توانستند مشغول به کار شوند اما اهالی هنر متاسفانه چند ماهی است که بیکاری مدوامی را تحمل می کنند، بنابراین باید حمایت‌هایی از سوی دولت صورت گیرد.

او ادامه داد: البته اهالی هنر و سینما هر چند در مقطعی کار دارند اما در مقطعی دیگر خانه نشین هستند و با بیکاری‌های مقطعی مواجه‌اند که باید طوری برنامه‌ریزی شود که افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند در دوران پیری و بازنشستگی حمایت شوند، جوانان فعال در آن به آینده و دوران پیری امیدوار باشند و نهادی از آن‌ها حمایت کند و صدای‌شان را بشنود.

تارخ درباره پرداخت مالیات از سوی هنرمندان اظهار کرد: هنرمندان پرهیزی از پرداخت مالیات ندارند به شرط آن‌که این مالیات به نهاد خانه سینما بازگردانده شود تا پس‌اندازی برای دوران بازنشستگی باشد چراکه خانه سینما می‌تواند یکی از بازوهای اجرایی باشد.

پروژه‌ها ارتباط مستقیم با معاش روزمره هنرمندان دارد

در ادامه این نشست آتیلا پسیانی گفت: از طریق صندوق اعتباری هنر، راحت‌تر مطالبات مدنی را می‌توانیم عرضه کنیم. تصور می‌کنم برای هر وزارتخانه‌ای مطالبه‌گری مدنی می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به دوران کرونا خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ایام کرونا این بود که از طرفی به خاطر سلامتی همکاران خواهان تعطیلی پروژه‌ها و از طرفی هم مخالف تعطیل کردن آن‌ها بودیم چراکه پروژه‌ها ارتباط مستقیم با معاش روزمره هنرمندان داشت و این موضوع بسیار دردناک است که باید فکری عاجل برای آن شود.

همچنین سید حسین سیدزاده، رییس صندوق اعتباری هنر در این جلسه عنوان کرد: هم اکنون ۸۰ هزار هنرمند و فعال فرهنگی داریم که با خانه موسیقی، تئاتر، سینما و غیره در ارتباط هستند که ۳۸ هزار نفر از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند. بیمه هنرمندان نیازمند تعریف مجدد است تا امکان ارتقای بازنشستگی با افزایش واریز حق سنوات میسر شود و هنرمندان بتوانند از مزایای درمان بهره‌مند شوند.

سیدزاده اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال در شرایط کرونا و تعطیلی کسب و کارهای حوزه فرهنگ و هنر، ۳۷ میلیارد تومان از دولت کمک گرفتیم تا حق بیمه پرداخت شود بنابراین خواهان این هستیم که حق بیمه سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ که حدود ۴۰ میلیارد تومان است را دولت تقبل کند. هم اکنون فهرست ۷۶ هزار هنرمند را برای دریافت کمک هزینه معیشتی دوران کرونایی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارایه کرده‌ایم و امیدوارم این موضوع نیز با تعجیل انجام شود.

رییس صندوق اعتباری هنر در ادامه، صدور هنر کارت را بستر خوبی دانست که نماد هویتی هنرمندان است که تا کنون ۷۲ هزار نفر برای دریافت آن ثبت‌نام کرده‌اند و بدین ترتیب تمامی امور مربوط به رفاهی، هویتی و مالی در حوزه هنر از طریق این کارت انجام خواهد شد و خدمات در چارچوب هنر کارت به هنرمندان ارایه می‌شود.

تصویب آیین‌نامه اجرایی بیمه بیکاری هنرمندان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با جمعی از اعضای خانه سینما تصریح کرد: برای پیگیری مطالبات هنرمندان باید کمیته دایمی مشترک بین جامعه هنری با نمایندگی صندوق اعتباری هنر و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود و برای احصای همه مطالبات به حق جامعه هنرمندان هر هفته تشکیل جلسه دهد تا مشکلات جامعه هنرمندان حل و فصل شود.

وی همچنین از تصویب آیین‌نامه اجرایی بیمه بیکاری هنرمندان خبر داد و تاکید کرد: متن این آیین‌نامه تا نشست بعدی هیات دولت باید نهایی و ابلاغ شود.

شریعتمداری تاکید کرد: افتخار بزرگی است که در کنار اهالی هنر هستم و این مایه مباهات است، متاسفانه آن طور که باید، قدر اهالی اصحاب هنر دانسته نشده است؛ فرهنگ و هنر، وجدان جامعه است و بدون آن، هیچ ملتی هویت ندارد، بنابراین باید از آن صیانت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نواقص بیمه مشاغل و حرف آزاد، باید شناسایی و تعریف شوند و برای رفع آن‌ها گام برداشت. برخی از این کاستی‌ها نیازمند زمینه‌سازی‌های قانونی دقیق‌تر و سریع‌تری است.

وی با بیان اینکه هنرمندان باید بتوانند از نیازهای صنفی خود در جایگاه مناسب دفاع کنند به تشکیل انجمن‌های صنفی فراگیر در عرصه فرهنگ و هنر در سال گذشته اشاره و بیان کرد: برخی نگران بودند که اصناف کشور تشکل ملی داشته باشند و تصور می‌کردند اگر تشکل ملی به وجود بیاید همه پشت آن می‌ایستند و مطالبات‌شان، مطالبات عمیق‌تری خواهد بود و پاسخ‌گویی به آن سخت است .

شریعتمداری با تاکید بر این که باید نگاه‌ها در این زمینه اصلاح شود، خاطرنشان کرد: نیازمند کار فرهنگی در بین تصمیم‌گیرندگان هستیم و در این زمینه موفق شدیم کار مشترکی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهیم.

وی گفت: ۱۴ تشکل در تنظیم آیین‌نامه اجرایی جداگانه‌ای برای هنرمندان نقش داشتند تا عینا در دولت به تصویب برسد حتی اگر به لحاظ کارشناسی تغییرات اندکی پیشنهاد می‌شد با آن مخالفت می‌کردم. حتی در کمیسیون فرعی در صحن دولت اجازه ندادیم که این متن تغییر کند و عینا به تصویب رسید که در نوع خود بی‌نظیر و بی‌سابقه است چرا که معتقد هستیم اگر شعار توسعه در جامعه مدنی را سر می‌دهیم نباید بدون نظر صاحبان فکر و اندیشه برای آن‌ها تصمیم بگیریم و اگر تصمیمات، با اصول کلی قانون اساسی مغایرتی ندارد نباید مداخله کرد.

اگر آیین‌نامه تصویب نمی‌شد موضوع بیمه بیکاری هنرمندان به محاق می‌رفت

شریعتمداری با اشاره به موضوع بیمه بیکاری هنرمندان عنوان کرد: نگارندگان بند ه ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع را کاملا تخصصی و بیمه‌ای ندیدند، با توجه به رو به اتمام بودن قانون برنامه ششم اگر این آیین‌نامه تصویب نمی‌شد موضوع بیمه بیکاری هنرمندان به محاق می‌رفت.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پرداخت حق بیمه بیکاری به افرادی که تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی نیستند، اظهار کرد: بر مبنای آن طرحی نوشته شده و به ستاد اقتصادی دولت تقدیم شده است که امیدوارم به زودی نهایی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: برای تقویت صندوق بیمه بیکاری هنرمندان از پیشنهادات اهالی هنر استقبال می‌شود و با مذاکره ۲ بانک توسعه تعاون و رفاه کارگران می‌توان کارهای مشترکی انجام داد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد که این اقدامات منافعی را برای صندوق اعتباری هنرمندان فراهم می‌کند و در تقویت بنیه مالی صندوق هنر برای ارایه خدمات بیشتر به جامعه هنری نقش دارد.

وی با اشاره به این که روش‌های تقویت بنیه مالی صندوق بسیار مهم است، بیان کرد: باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود و مهم‌تر از آن زنده کردن درآمد مستمر و درآمد مالیاتی است و به عنوان عضوی از هیات دولت در مدت زمان باقی‌مانده از عمر دولت تلاش خواهم کرد حتی الامکان مشکلات را حل و فصل کنیم.

حاتم شاکرمی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پایان در این نشست بیان کرد: در دوره وزارت محمد شریعتمداری برای جامعه هنری کشور ۲ اتفاق رخ داد، یکی راه‌اندازی کانون فراگیر انجمن‌های صنفی پدیدآورندگان فرهنگ، هنر و رسانه بود که کار بسیار بزرگی است و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جدیت پیشرفت کار و آیین‌نامه را پیگیری کرد. در همین راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کرد و خوشبختانه این مطالبه به حق هنرمندان و اصحاب هنر و رسانه انجام و سال گذشته این آیین‌نامه تصویب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است