سیستان‌وبلوچستان هدیه‌اش را به من داد/ تعداد تماشاگران آنلاین را بگویند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۱
همگام با جشنواره سینماحقیقت-7

سیستان‌وبلوچستان هدیه‌اش را به من داد/ تعداد تماشاگران آنلاین را بگویند

محمدصادق بکتاشیان که در بخش مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت» با 2 فیلم حضور دارد درباره این مستندها می‌گوید.

محمدصادق بکتاشیان کارگردان مستند «شمع، گل، پروانه» که در بخش مستند بلند «مسابقه ملی» چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره داستان این فیلم گفت: مستند «شمع، گل، پروانه» درباره فاطمه، دختر بچه‌ای بسیار با استعداد است که در سیستان و بلوچستان، شهر ایران‌شهر، در شرایط خیلی سخت با خانواده‌ای که سه خواهر و برادر معلول ذهنی دارد، زندگی می‌کند.

وی افزود: در بخش اول فیلم، درباره بااستعداد بودن فاطمه می‌گوییم. آن‌جا به وسیله شرایط، تست بازیگری و اجرای تئاتری را در مدرسه‌ او فراهم کردیم که در این تست همه کسانی که مستعد بودند از جمله فاطمه، شرکت کردند و به همراه یک گروه تئاتر حرفه‌ای نمایشی را اجرا کردند. بخش دوم فیلم که موازی با این تئاتر و تمرین و اجرای نهایی است، شرایط سخت خانواده آن‌ها بود، مثل بچه‌های معلول ذهنی‌ای که خواهر و برادر او بودند و کارهایی که روی دوش فاطمه از همان بچگی وجود داشت.

بکتاشیان درباره انتخاب نام این اثر عنوان کرد: ما برای این فیلم چند اسم عوض کردیم و در نهایت نام «شمع، گل، پروانه» را به دلیل شاعرانه و استعاری بودن آن انتخاب کردیم. هر کدام از این کلمات یک نماد هستند، شمع نماد مادر و پدری است که در این شرایط سخت آب می‌شوند، گل نماد بچه‌های معلول بودند، پروانه هم فاطمه است که مثل پروانه دور این گل‌ها و زندگی می‌چرخد.

کارگردان مستند «یه لقمه نون حلال» از چگونگی پرداختن به این سوژه اظهار کرد: مجری طرح این فیلم، موسسه یاران محسنین است که در منطقه سیستان و بلوچستان کار خیریه انجام می‌دهند. آن‌ها با واسطه‌ای با من تماس گرفتند و گفتند که قصد دارند در آن منطقه فیلم مستندی تولید کنند و از من خواستند که این کار را برعهده بگیرم. من چون آن منطقه را نمی‌شناختم در ابتدا یک سفر تحقیقاتی به آن‌جا انجام دادم و از همان ابتدا بحث حمایت در ذهنم بود که چطور می‌شود از یک نفر یا یک خانواده، حمایت درستی انجام شود.

از همان ابتدا استعداد فاطمه مشخص بود

او ادامه داد: به این ایده رسیدم که برای حمایت، یک بچه را انتخاب کنم تا در آینده او هم تاثیرگذار باشد. در روستاها و شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان، بچه‌های زیادی بودند که استعداد داشتند و کاری انجام می‌دادند، از کسانی که کار فرهنگی انجام می‌دادند و در مدرسه و آموزش و پرورش هم بودند، درخواست کردم که از کسانی که فکر می‌کنند با استعداد هستند فیلمی برای من ارسال کنند تا اینکه به فاطمه رسیدم، ابتدا ویدیویی از او دیدم و بعد در بهزیستی با هم قرار داشتیم. می‌توانم بگویم که آن استعداد از همان روز اول در او مشخص بود.

این کارگردان درباره حمایت‌هایی که از فاطمه شده است، بیان کرد: از طرف اداره ارشاد شهر ایران‌ شهر و یکی از بازیگرانی که با ایشان در ارتباط بودیم مطلع شدیم که ظاهرا خیلی مشتاق هستند که با فاطمه کار کنند.

بکتاشیان همچنین با فیلم «سنجاقک‌های برکه خشک» در بخش مستند کوتاه «مسابقه ملی» جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد که درباره این فیلم نیز عنوان کرد: «سنجاقک‌های برکه خشک» فیلمی شاعرانه است، اصلا دیالوگ ندارد و فرم آن کاملا با «شمع، گل، پروانه» متفاوت است. روایتی شاعرانه از زندگی زیبای یک منطقه و آدم‌هایی که در آن‌جا به دور از شرایط و امکانات، زندگی زیبا و مملو از رنگی دارند.

کارگردان تله فیلم «در اعماق خطوط» درباره حس خود از حضور ۲ فیلم مستندش در بخش «مسابقه ملی» تاکید کرد: هر ۲ فیلم «شمع، گل، پروانه» و «سنجاقک‌های برکه خشک» در سیستان و بلوچستان کار شده‌اند و اینکه جفت فیلم‌ها دیده شده و در جشنواره حضور دارند برای من خیلی اتفاق ویژه‌ای است. من در سیستان و بلوچستان بودم که خبر پذیرفته شدن فیلم‌ها را به من دادند؛ انگار همان خاک به من هدیه داده بود.

این کارگردان در پایان درباره آنلاین برگزار شدن جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: من در دوره‌های مختلف جشنواره «سینماحقیقت» با عنوان‌های مختلف حضور داشته‌ام، یک سال داور دانشجویی بودم، چند سال به عنوان بیننده حضور داشتم و… . بودن در جشنواره و گپ و گفت‌هایی که بعد از جشنواره به وجود می‌آید در این شیوه وجود ندارد ولی اتفاق دیگری که افتاده است و امیدوارم تاثیرگذار هم باشد، این است که تعداد زیادی از افراد در مناطق مختلف می‌توانند فیلم‌ها را ببینند. تنها ایرادی که می‌توان گرفت این است که متاسفانه در این شیوه، من هنوز هیچ بازخوردی از فیلم نداشته‌ام و به نظرم یکی از چیزهایی که باید اصلاح شود این است که واکنش مخاطبان را در شیوه آنلاین مشاهده کنیم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

یک نظر


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000