«روز ششم» به جشنواره ملی فیلم فجر می‌رود/ یک ماجرای پیچیده معمایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۷
رحمان سیفی آزاد در گفتگو با صبا:

«روز ششم» به جشنواره ملی فیلم فجر می‌رود/ یک ماجرای پیچیده معمایی

رحمان سیفی آزاد از حضور فیلم «روز ششم» در جشنواره ملی فیلم فجر خبر داد و درباره این فیلم توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، «روز ششم» اولین ساخته سینمایی حجت قاسم‌زاده اصل فیلمنامه نویس مطرح است که در حال حاضر آخرین روزهای فیلمبرداری را سپری می‌کند تا خود را برای حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده کند.

رحمان سیفی آزاد تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره موضوع این فیلم گفت: فیلم موضوع اجتماعی دارد و در ژانر معمایی ماجرای زندانی‌ای به نام احمد است که طی یک ماجرای پیچیده معمایی درصدد اثبات بی‌گناهی و احقاق حق خود است.

وی درباره نام‌های قبلی این فیلم اظهار کرد: در ابتدا نام این فیلم «نیش» بود بعد در دوره کوتاهی به «الماس» تغییر نام داد اما الان نام اصلی آن «روز ششم» است. علت تغیرات نام‌ها هم خواست گروه و جمع‌بندی‌ای بود که در گروه صورت گرفت.

سیفی آزاد در پاسخ به اینکه چرا تهیه‌کنندگی این اثر را قبول کرده است، عنوان کرد: فیلمنامه فیلم را خیلی دوست دارم همچنین با حجت قاسم‌زاده اصل، سال‌ها دوست بوده و در جریان کارهای قبلی‌شان بودم. ایشان کارگردان باسواد و کاربلدی هستند. در مجموع کیفیت فیلمنامه و اینکه از این فیلمنامه، فیلم خوبی را شاهد خواهیم بود باعث شد من تهیه‌کنندگی کار را بر عهده بگیرم.

کارگردان فیلم «ماجان» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره علت حضور فیلم در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر که شرایط خاصی دارد و به ویژه مردم در ان حضور ندارند، تاکید کرد: هر فیلمسازی دوست دارد که در فضای سینمایی کشور خود حضور پررنگی داشته باشد و یکی از مکان‌هایی که در فضای سینمای ایران می‌توانیم حضور پررنگی داشته باشیم، جشنواره ملی فیلم فجر است. آن‌جا کارها دیده می‌شود، جمع رسمی و ملی کشور در آن حضور دارند پس دوست داریم در این فضای جشنواره‌ای در کنار آثار دیگر همکارانمان، هم دیده شویم و هم مورد قضاوت قرار بگیریم؛ قضاوتی چه از نگاه بینندگان و چه از نگاه کارشناسان و داوران. به همین دلیل فکر می‌کنم علت حضور ما در مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور این است که ما هم مثل همه دوست داریم در آن حضور داشته باشیم و در این حرکت سینمایی، فیلم خود را عرضه کنیم.

این تهیه‌کننده درباره حذف بخش «نگاه نو» ویژه فیلم اولی ها بیان کرد: بر اساس سیاست‌گذاری‌های جشنواره، گاهی این بخش بوده و گاهی نبوده است که تصمیم امسال هم می‌تواند حُسن باشد و هم نباشد و بستگی به سیاست‌ها و تولیدات امسال جشنواره دارد. وجود بخشی که مختص فیلم‌های اول باشد همیشه برای اهالی سینما جذاب بوده است اما فارغ از اینکه فیلم اول باشید یا چندم، وقتی وارد جشنواره‌ای می‌شوید وارد فضای حرفه‌ای شده اید و باید فارغ از سوابق فیلمسازی بتوانید در کنار آثار دیگر حرفی برای گفتن داشته باشید و کار شما در دنیای حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار گیرد.

نگرانی فیلمسازان جوان در قیاس با پیشکسوتان

وی افزود: در ایران به دلیل فرهنگ ما، همیشه احترام به کسوت و پیشینه اهمیت دارد و این موضوع فیلمسازان جوان را نسبت به بخش «نگاه نو» حساس و نگران کرده است. این اتمسفر که نام فیلمسازان پیشکسوت همیشه در جشنواره قضاوت‌های حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد باعث می‌شود که فیلمسازان جوان حتی اگر استانداردهای فیلم‌شان به لحاظ حرفه‌ای از فیلمسازان پیشکسوت هم بالاتر باشد نگران این باشند که حقوق فیلم‌شان در مقام قیاس در کنار آن‌ها نادیده گرفته شود.

سیفی آزاد با تاکید بر اینکه این فرهنگ نباید قضاوت‌های ما را تحت تاثیر قرار دهد، توضیح داد: این قضاوت گاهی از طرف جمع فیلمسازان بر جشنواره سایه می‌اندازد و باعث نگرانی فیلمسازان جوان می‌شود اما همه همکاران ما باید بپذیرند که وقتی وارد رقابتی می‌شوند باید قوانین و استانداردهای آن را قبول کنند. همچنین از داوران جشنواره این انتظار می‌رود که ضمن احترام به این فرهنگ به کیفیت حرفه‌ای آثار هم توجه داشته باشند.

تهیه‌کننده فیلم «خواب‌زده‌ها» درباره پیشی گرفتن فیلمسازان جوان نسبت به پیشکسوتان تصریح کرد: اگر در جشنواره‌ای فیلم اول یک فیلمساز نسبت به هنرمندان پیشکسوت پیشی می‌گیرد، به معنی بی‌احترامی به پیشکسوتان نیست بلکه طبق سلیقه داوران و استانداردهای جشنواره، کاری بهتر از کارهای دیگر تشخیص داده شده است، این تفکیک حیثیات اگر در همه امورات ما انجام شود خیلی از مشکلات حل خواهند شد.

وی درباره حذف اکران مردمی در این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: همانطور که دبیر جشنواره هم گفت تا این لحظه که شرایط کشور کرونایی است و حفظ جان مردم در اولویت همه است، این تصمیم اتخاذ شده است. با توجه به اینکه به تازگی سینما جزو مشاغل رده ۲ حساب می‌شود، شاید تا زمان برگزاری جشنواره با حفظ پروتکل‌ها بشود مانند جشنواره ونیز با حضور تماشاچی محدود، کار را سامان داد.

این نویسنده در پایان از سختی این تصمیمات برای مسئولان بیان کرد: من فکر می‌کنم برای همه مسئولان از جمله دبیر جشنواره، اتخاذ این تصمیمات بر اساس حفظ جان مردم و سینماگران است. این تصمیمات اجتناب ناپذیر هستند و فردی و سلیقه‌ای تلقی نمی‌شوند. نمی‌توان گفت اگر من بودم جور دیگری برخورد می‌کردم، شاید اگر من هم با انبوهی از پروتکل‌ها و اما و اگرها رو به رو بودم، همین تصمیم را می‌گرفتم.

فیلمبرداری «روز ششم» در تهران و حومه انجام می‌شود که در مجموع حدود ۴۶ لوکیشن دارد. از جمله بازیگران آن می‌توان به مصطفی زمانی در نقش اصلی مرد، بهاره افشاری در نقش اصلی زن و با حضور جمشید هاشم‌پور، مهران احمدی، مهدی حسینی‌نیا، شیما نیک‌پور، همایون ارشادی، افشین هاشمی و بهرام ابراهیمی اشاره کرد.

عوامل اصلى این فیلم سینمایى عبارتند از تهیه‌کننده: رحمان سیفى آزاد، نویسنده و کارگردان: حجت قاسم‌زاده اصل، مدیر فیلمبردارى: علیرضا برازنده، مدیر صدابردارى: امیر نوبخت حقیقى، طراح چهره‌پردازى: عبدالله اسکندرى، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، دستیار اول کارگردان: حسین خضوعى، برنامه‌ریز: مجید فاضلى، منشى صحنه: لادن رحمتى، مدیر تولید: مجید کریمى، مدیر تدارکات: على اسدى، عکاس: محمدحسن هندى، فیلمبردار پشت صحنه: رضا وفایى نژاد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است