اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد/ تجلیل از ۷۹ برگزیده | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۰

اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد/ تجلیل از ۷۹ برگزیده

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی سی ام آذر با حضور جمعی از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و.. برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی سی ام آذرماه مقارن با سالروز ولادت حضرت زینب‌(س) با حضور جمعی از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا(ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.

پس از قرائت متن پیام آیت‌الله جعفر سبحانی به دبیرخانه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق ارتباط زنده به قرائت پیام عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیرخانه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب، در تمامی ادوار، مبد پیشرفت، مبنای جهش علمی و فرهنگی و دلیل ساختن جامعه‌ای اندیشمند، متمدن و فرهنگ‌مدار بوده است.

فرهنگ و آیین این مرز و بوم، همواره با کتاب مانوس بوده و ائمه اطهار(ع)، به پشتوانه اعجاز کتاب آسمانی، حال خوش زیستن اخلاقی را به بشر ارزانی کرده‌اند.

در شرایطی که اثرات سو بیماری فراگیرکرونا در تمامی عرصه‌ها و حوزه فرهنگ مشهود بوده و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری متوقف شده است و از سوی دیگر دشمنان اسلام با تحریم‌های اقتصادی، بر این سختی‌ها افزوده و سعی در تضعیف ارزش‌های اسلامی و معارف اهل بیت(ع) دارند، مردم بصیر و هوشیار به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا و عشق و ارادت به اهل بیت(ع) و مقام عظمای ولایت، از رهیافت مطالعه، در اجابت کلام معصوم و احیای امر امامان همام(ع) کوشیده و با شرکت پرشور در این جشنواره به الگوی حقیقی زندگی سعادتمندانه دست یافته‌اند.

با تبریک میلاد خجسته پیام‌آور کربلا، حضرت زینب کبری(س) و بزرگداشت روز پرستار، این جان‌برکفان عرصۀ سلامت که در یک سال گذشته جلوۀ تابناکی از ایثار و شهادت را به تصویر کشیدند، تقارن پربرکت این ایام با عبورِکاروان بالندۀ جشنواره کتابخوانی رضوی از دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را به فال نیک می‌گیریم. جشنواره‌ای که با ارج نهادن به منزلت کتاب و کتابخوانی در سایه‌سار عطر سه نور تابناک از سلاله پاک امام موسی کاظم(ع) و بزرگان منتسب به این خاندان مطهر، زمینه پویایی فرهنگی جامعه و ترویج کتابخوانی و آشنایی با سیره و سنت ایشان را فراهم آورده است.

از تلاش‌های بانیان و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد فاخر فرهنگی، کتابداران عزیز و کارکنان ستادی قدردانی نموده و شرکت اقشار مختلف مردم شریف و فرهنگ دوست، کتابخوانان، کتاب‌دوستان و فرهیختگان را ارج می‌نهم.»

در ادامه متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی به دبیرخانه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی قرائت شد.

میزان مشارکت مردم در جشنواره کتابخوانی رضوی پدیده ای مبارک و قابل افتخار است

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ارتباطی تصویری ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، به همه مردم ایران و به ویژه پرستاران، اظهار کرد: شرکت فعال بیش از یک میلیون و سیصد هزار تن از مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، که بالاترین سطح مشارکت در مسابقات کتابخوانی را به خود اختصاص داده، پدیده ای مبارک و قابل افتخار برای کتاب خوانان، نویسندگان و اهالی کتاب و قلم است.

وی ادامه داد: این جشنواره و برنامه های مشابه نشان می دهد همچنان کتاب های خوب در همه شرایط، حتی در دوران شیوع بیماری و کاهش فعالیت های حضوری کتابخانه ها، خوانندگان و مشتاقان خود را می یابد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: خلق این صحنه زیبا و باشکوه از کتابخوانی را پشتوانه ای برای جریان کتابخوانی می دانم و از تمامی افراد و نهادهایی که در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند و نیز از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی- هنری امام رضا (ع) و همچنین از کتابداران سراسر کشور و همکارانم در ستاد مرکزی و ادارات استانی تشکر می کنم و از درگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) برای همه آنان سلامتی و سعادت مسالت دارم.

جشنواره کتابخوانی رضوی بزرگ‌ترین رخداد کتابخوانی در کشور است

در ادامه مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور و دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، با تبریک و گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار، گفت: به لطف الهی، همت نهاد کتابخانه‌ها و دستگاه‌های همکار، دهمین مسابقه کتابخوانی رضوی برای پنجمین سال متوالی، همپا و همسو با سایر برنامه‌های هجدهمین جشنواره فرهنگی و هنری بین‌المللی امام رضا (ع) به‌خوبی به سرانجام رسید و توفیق داریم در کنار بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س) شاهد برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره باشیم.

دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به نقلی از حضرت امام محمد باقر (ع) در کتاب شریف کافی «اگر به شرق یا غرب عالم بروید، دانش صحیحی نمی‌یابید مگر آنچه از نزد ما اهل‌بیت بیرون می‌آید»، بیان کرد: این حدیث شریف و نظایر آن نشان از این حقیقت دارد که یکی از ارکان رفعِ جهل، آشنایی آحاد مردم، با علوم و معارف اهل بیت (ع) است و جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامه‌هایی است که در راستای رسیدن به این هدف مهم و متعالی ایفای نقش می‌کند.

رمضانی با اشاره به اینکه این جشنواره به عنوان بزرگ ترین رخداد کتابخوانی کشور که خیل عظیمی از عاشقان اهل بیت(ع) را با خود همراه ساخته است، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی، یکی از موثرترین ابزار صحیح پیوند با کتاب و از مهم‌ترین بخش‌های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است چراکه علاوه بر کمک به ترویج و گسترش فرهنگ فاخر رضوی، موجب می‌شود ایرانیان فرهنگ‌مدار و دوستدار اهل بیت (ع)، هم‌زمان با کتابخوانی به رشد معنوی و روحانی و آشنایی دقیق‌تر با سیره تربیتی و اخلاق عملی امام رضا(ع) و دیگر کریمان اهل بیت(ع) دست یابند. سبک و سیره‌ای مشحون از رهنمودهای راهگشای اخلاقی و نکات شاخص تربیتی که همراه خود دانش، بینش، بصرت و فضیلت را به ارمغان می‌آورد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تجلیل از اقدامات انجام شده در ۲ دوره‌ اخیر این جشنواره، خاطرنشان کرد: منابعی درباره تاریخ و سیره ائمه هدی(ع) که توفیق خدمت به ساحت مقدس آن ها کمتر فراهم شده است، به این جشنواره افزوده شد و بدین ترتیب در دوره نهم منابعی پیرامون زندگی و شخصیت حضرت جواد (ع) و در دوره دهم، حضرت هادی (ع) به جشنواره افزوده و به مخاطبان معرفی شد.

وی در ادامه تطبیق فضای جشنواره کتابخوانی رضوی با شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا را یکی از ویژگی‌های بارز این دوره جشنواره دانست و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مدد کتابداران و همکاران در سراسر کشور، از سازمان‌ها و مجموعه‌هایی بوده که در بازتعریف فعالیت‌ها متناسب با شرایط کرونایی، تولید محتوا و حضور در فضای مجازی پیشگام بوده است. به همین منظور دهمین دوره جشنواره تماما به صورت الکترونیکی در سه بخش فردی، خانوادگی و گروهی با ۱۲ کتاب در سه رده سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال؛ در ۵ قالب نقاشی، پویش کتاب خوان مجازی، فعالیت گروهی، داستانک‌نویسی و چهارگزینه‌ای برگزار شد.

دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با تشکر از هم‌میهنان، اعضای کتابخانه‌های عمومی و شرکت‌کنندگان این جشنواره و عبور از مرز یک میلیون و سیصد و شش هزار شرکت کننده، از کودکان و نوجوانان مستعد و فرهیخته‌ای که با ارایه آثار ارزشمندشان در حوزه نقاشی، پویش گروهی و روزنامه‌دیواری بر شور و حال این مسابقه افزودند، تجلیل کرد.

رمضانی با اشاره به مهم‌ترین وجوه تمایز این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به ادوار گذشته بیان کرد: تنوع موضوعی و دسترسی آسان به نسخه‌های الکترونیک و گویای منابع، تنوع رشته‌های جشنواره متناسب با گروه سنی، امکان شرکت بدون محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان در تمامی بخش‌ها، افزودن ۲ رشته جدید داستانک‌نویسی به رده سنی بزرگسال و فعالیت گروهی به رده سنی کودک و نوجوان، افزایش تعداد جوایز در سطح کتابخانه و استان (بیش از ۵۷۰۰نفر)، همکاری با پیام‌رسان گپ به منظور تسهیل شرکت و مشارکت استان‌ها در فرایند قرعه‌کشی و صحت سنجی، از مهم‌ترین ویژگی‌های متمایز این دوره با سال‌های گذشته بود.

وی افزود: افزایش قابل ملاحظه‌ آمار شرکت‌کنندگان در بخش الکترونیک و رشد ۶۳ درصدی (با توجه به حذف بخش مکتوب به دلیل حفظ سلامت عزیزان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت اصل صرفه جویی) نسبت به سال گذشته، از دیگر نتایج قابل ملاحظه در این دوره بوده است.

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال‌های آتی، با رشد کیفی، کمی و نقش‌آفرینی موثرتر این جشنواره در معرفت‌افزایی و تربیت دینی جامعه، همگی در انجام وظیفه بر عهده‌مان در قبال ترویج و تبیین فرهنگ رضوی و پیروی از سیره پاکِ هشتمین خورشید روشنگر آسمان امامت و ولایت و تحقق هرچه بیشتر منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی در خصوص پاسداشت و تعالی فرهنگ غنی اسلامی‌ایرانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی، موفق و موید درگاه الهی باشیم.

 

لزوم ارایه محتوای مناسب بر اساس نیاز جوانان و نوجوانان امروز

همچنین در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، گفت: در بحث کتاب و کتابخوانی باید به تعبیر دانشمندی اشاره کنم که گفته بود، «اتاق بدون کتاب مانند انسان بدون روح است» و دانشمند دیگری گفته بود که :کتاب پنجره ای است به سوی روشنایی که اگر نباشد اتاقی تاریک نصیب ما خواهد شد.»

وی افزود: بیش از ۲۵۰ مرتبه کلمه «کتاب» در قرآن تکرار شده است که این نشان از اهمیت کتاب و کتابخوانی نزد پروردگار است. همچنین در حدیثی که از امام صادق (ع) نقل شده است، آن بزرگوار کتاب را یکی از نعمت‌های الهی عنوان می‌کند یعنی همانطور که زبان و چشم یک نعمت است، کتاب وسیله ای است که از طریق آن اخبار گذشته‌گان به آیندگان انتقال پیدا می‌کند. در نقل دیگری از امیرالمومنان (ع) آمده است که «خرد انسان های عاقل را از قلم شان بشناسید» و در جای دیگر فرموده‌اند «چه خوب گوینده‌ای است، کتاب».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اقتضائات دنیای امروز بیان کرد: گرچه این روزها فضای مجازی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است اما از ظرفیت همین فضا نیز می‌توان برای مطالعه و کتابخوانی بسیار استفاده کرد. به عنوان مثال امروز به جای اینکه اتاقی پر از کتاب داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از یک نرم افزار و یا شبکه اینترنت به دریایی از کتاب‌ها و تفسیرهای مختلف دسترسی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اشتیاق عالمان و بزرگان مکتب تشیع به کتاب و مطالعه به بیان روایاتی از این اشتیاق پرداخت و گفت: با اینکه مطالعه شیرین و زیبا است اما متاسفانه فرهنگ مطالعه در کشور ما نیاز به گسترش و تقویت دارد که باید راهکار مناسب آن را پیدا کرد. دوستانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال هستند، باید محتوای مناسب را بر اساس نوع نیاز جوانان و نوجوانان امروز ارایه کنند. مثلا اگر داستان حضرت زهرا در قالب رمان و در کتاب‌های کوچک و جمع و جور با قلم روان ارائه شود بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان مطرح کرد: بسیاری از بزرگان و علمای ما که درجه فقاهت داشته اند، آثار متعددی برای ارایه نشانه‌هایی از شناخت خدا، نه از باب برهان صدیق بلکه از طریق نگارش داستان‌هایی ساده از سنجاقک ها، گوزن ها، گنجشک ها و ماهی ها ارایه کرده اند تا بتوانند بر اساس میزان درک و روحیه مخاطب خود مردم را با خدا بیشتر آشنا کنند.

 

تجلیل از ۷۹ برگزیده در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

در ادامه این برنامه ۷۹ برگزیده دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سه بخش «فردی»، «گروهی»، «خانوادگی» معرفی و تجلیل شدند.

در رده سنی «کودک» ۸ برگزیده در بخش نقاشی و ۸ برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال) و ۳ برگزیده در بخش گروهی (با اهدای ۶ میلیون ریال)، تجلیل شدند.

در رده سنی «نوجوان» ۸ برگزیده در بخش چهارگزینه ای (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳ میلیون ریال) و ۳ برگزیده در بخش فعالیت‌های گروهی (با اهدای ۷ میلیون ریال)، تقدیر شدند. همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» نیز ۸ برگزیده در بخش چهارگزینه ای و ۸ برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۳ میلیون ریال) و ۴ برگزیده در بخش داستانک (با اهدای ۳.۵ میلیون ریال)، تجلیل شدند.

همچنین در این جشنواره از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس و مبالغ نقدی تجلیل شد. بر این اساس از دو خانواده ۲ نفره (با اهدای ۷ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۱۰ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۳ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۶ میلیون ریال) تچلیل شد.

رونمایی از اپلیکیشن سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی نهاد (سماک)

در پایان این مراسم نیز اپلیکیشن سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی نهاد (سماک) رونمایی شد.

این اپلیکیشن با توجه به تجربه برگزاری مسابقات مختلف الکترونیک و محبوبیت فزاینده استفاده از فناوری تلفن همراه در تمامی گروه‌های سنی، تولید شد.

برخی از ویژگی‌های این برنامه شامل نصب آسان روی گوشی هوشمند، آگاهی از اطلاعات به روز مسابقات آنلاین کتابخوانی، تسهیل دسترسی به مسابقات کتابخوانی، ایجاد ارتباط مستقیم با کتابخوانان، حفظ حریم خصوصی کاربران و رضایت استفاده کاربران به علت رابط کاربری آسان و عدم وجود پیچیدگی وب‌سایت‌ها در برنامه موبایلی است.

اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به صورت اینترنتی و در ارتباط زنده با استان‌های مختلف کشور برگزار و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور(iranpl.ir)، صفحه نهاد کتابخانه‌های عمومی در وب‌سایت آپارات (aparat.com/iranpl) و فضای مجازی پخش شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است