روایت مشکلات ۲ رودخانه‌ رشت/ «طلارودان» چطور آلوده شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۲
همگام با سینماحقیقت-6

روایت مشکلات ۲ رودخانه‌ رشت/ «طلارودان» چطور آلوده شدند

مستند 52 دقیقه‌ای «طلارودان» با رویکرد زیست محیطی است که رضا مجلسی درباره آن توضیحاتی ارایه داد.

«طلارودان» فیلمی درباره ۲ رودخانه در بستر شهر است که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. این فیلم در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد و رضا مجلسی کارگردان این مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا گفت: «طلارودان» فیلمی است که رویکرد زیست‌محیطی دارد و درباره ۲ رودخانه گوهررود و زرجوب است که از رودخانه‌های اصلی شهر رشت هستند و از وسط آن عبور می‌کنند و منشا اصلی تالاب انزلی هستند. این فیلم چالش‌ها و بحران‌هایی که این ۲ رودخانه در چند دهه اخیر با آن‌ها رو به رو شده و مشکلات و آلودگی‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند و رودخانه‌ها را به نابودی می‌کشد، به تصویر در می آورد.

وی از چگونگی ساخت این مستند بیان کرد: یک واقعیت دوسویه پیش آمد چراکه هم خودم زاده رشت هستم و کنار یکی از این رودخانه‌ها به دنیا آمده‌ و بزرگ شده‌ام و در طول سال‌ها مرگ تدریجی این آ‌ن‌ها را به چشم دیده‌ام، نوستالژی دوران گذشته را داشتم و دلم می‌خواست یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهری شهر رشت را کار کنم، از طرف دیگر صدا و سیمای گیلان هم پیشنهاد ساخت فیلمی با این موضوع را داد. اینطور بود که این کار با حمایت صدا و سیما ساخته شد.

مجلسی درباره اینکه دوست دارد این فیلم پس از نمایش چه تاثیری داشته باشد، عنوان کرد: امیدوارم منشا حرکت‌هایی باشد که باعث حل کردن این مشکل بزرگ شود. رسالت مستندساز این است که چیزی را که می‌بیند به خوبی بازتاب دهد و گزارش کند. حل این مشکل یک عزم ملی می‌طلبد یعنی فقط موضوعی بومی و متعلق به شهر رشت نیست زیرا این ۲ رودخانه و تالاب شهر انزلی، ارزش حیاتی برای کل اکوسیستم منطقه و کشور دارند.

این مستندساز ابراز امیدواری کرد که مستند «طلارودان» بتواند توجه‌ها را به این مشکلات جلت کرده و همانطور که درباره دریاچه ارومیه، فیلم‌هایی که ساخته شد باعث جلب توجه‌ها و حرکت‌هایی برای نجات آن شد، این‌جا هم امیدوارست در حد وظیفه‌ای که از یک فیلم مستند انتظار می‌رود بتواند منشا حرکت‌هایی برای حل این مشکل باشد.

کارگردان فیلم «پیشاشو» درباره زاویه دید و روایت مستند اظهار کرد: روایت فیلم از زاویه دید فیلمساز است و به بهانه مطرح کردن مشکلات این ۲ رود مروری بر گذشته آن‌ها و شهر رشت که در بستر این ۲ به وجود آمده است دارد. در ادامه مروری بر گذشته این ۲ رودخانه و وضعیت بحرانی‌ای که الان دارد که روایت شخصی فیلمساز است، به تصویر می‌کشد. جاهایی هم به دلیل این‌که باید مشکلات شهری مطرح می‌شد، خود من به عنوان راوی با کسانی که لازم بود صحبت کردم و خیلی کوتاه این اطلاعات را در مستند ارایه کردم.

جشنواره «سینماحقیقت» باید آینه سینمای مستند یک سال ایران باشد

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از استقبال مردمی در اکران آنلاین فیلم در جشنواره «سینماحقیقت» تصریح کرد: به واسطه بازتاب و پیام‌هایی که دوستان داشتند، احساس می‌کنم زمانی که فیلم پخش شود در حد خود می‌تواند تاثیرگذار باشد. از آن‌جایی که جشنواره اینترنتی برگزار شده است خیلی از استقبال مردم خبر نداریم. زمانی که فیلم در سالن پخش می‌شود طبیعتا بازتاب آن بهتر دیده می‌شود اما در اکران اینترنتی بازتاب‌ها در حد پیام‌هایی که رد و بدل می‌ود قابل مشاهده است.

مجلسی درباره آنلاین برگزار شدن جشنواره امسال «سینماحقیقت» بیان کرد: برای یک فیلمساز خیلی مهم است که فیلمش را در سالن و در میان تماشاگران مشاهده کند. طبیعتا هیچوقت پخش آنلاین، چه از لحاظ کیفی و چه تعاملی که با مخاطب دارد، نمی‌تواند با اکران حضوری قابل مقایسه باشد ولی از طرف دیگر امتیازی که دارد این است که طیف وسیع‌تری از مخاطبان امکان دیدن فیلم را دارند. مهم‌ترین وجه قضیه این است که این جشنواره آینه یک سال سینمای مستند ایران باشد و تداوم داشته باشد و قطع نشود.

کارگردان مستند «به کجا می‌رویم؟» در پایان درباره خطر کپی شدن فیم‌ها و مشکلاتی که برای فیلمساز به وجود می‌آورد، خاطرنشان کرد: طبیعتا وقتی شما شرایط یک جشنواره را می‌پذیرید باید خطرات آن را هم بپذیرید. درباره جشنواره حقیقت امسال این مشکل وجود دارد که فیلم‌ها از طریق اکران آنلاین دانلود و کپی شوند. اگر قرار باشد جشنواره‌های دیگر هم آنلاین برگزار شوند باید فکری برای این مساله کنند زیرا واقعا لو رفتن فیلم برای یک فیلمساز فاجعه است، فیلم من که برای تلویزیون است و من شخصا به عنوان تهیه‌کننده خیلی نباید با این مساله مشکلی داشته باشم ولی در مجموع تهیه‌کننده‌های بخش خصوصی از شرایطی که به وجود می‌آید متضرر می‌شوند.

عوامل این مستند ۵۲ دقیقه‌ای عبارتند از پژوهش طراح و کارگردان: رضا مجلسی، مدیر تصویربرداری: نادر معصومی، تدوین و صداگذاری: محمد زارعی، آهنگساز: شهاب آزادی‌وطن، تصویربردار هوایی: وحید قادری فرد، تهیه‌کننده و مدیر تولید: محمدرضا مجلسی، عکاس و دستیار کارگردان: فرزاد فخرایی، مدیر هماهنگی: آفاق زیبایی.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است